BMW Concept 6

BMW Concept 6 | foto: BMW

Koncept nového šestiválcového BMW má dvě kola a „momentometr“

  • 66
"Supertěžké motocykly zajistí ve vteřině, kdy je jezdec nezvládne, bleskovou smrt. Nebyli jsme nikdy jejich přívrženci…" tak začínala recenze šestiválcové Kawasaki Z1300 v srpnovém vydání magazínu Motoristická současnost v roce 1979. U BMW asi Motoristickou současnost z antikvariátu nečtou, a tak postavili šestiválcový koncept motorky.

Šestiválce se v motorkách nikdy masově neprosadily, vždy se totiž ukázalo, že tyto stroje jsou sice mimořádně silné a rychlé, ale zároveň těžké a neobratné. Přesto nebo právě proto mají dodnes silné kouzlo, jako třeba Honda CBX1000, v době svého vzniku (1978) nejsilnější motocykl světa. Těsně po ní se objevila Kawasaki Z1300, budící hrůzu i v tehdejším socialistickém tisku (třeba v Motoristické současnosti 8/1979).

Dalším šestiválcovým pokusem z osmdesátých let byla stylová italská Benelli 750 Sei (a její kolegyně 900 Sei), jeden z pokusů čelit tehdejší japonské ofenzivě. Každá z nich je raritou, šířkou motoru a šesticí svodů imponující snad každému fandovi motorek.

BMW Concept 6

BMW Concept 6

Šestiválec, jak se na BMW patří

Aktuálně se rozhodli zkusit štěstí s šesti válci konstruktéři BMW. Na motovýstavu do Milána přivezli Concept 6, který se zde okamžitě stal jednou z hlavních hvězd.

Odkud se vzal motor? Je poměrně známé, že řadové šestiválce BMW v automobilech patří k naprosté špičce, díky mimořádným výkonům a zároveň příznivé spotřebě. Ten nejmenší má však objem téměř 3 litry, a to je na zamýšlenou sériovou motorku přece jen dost...

Tvůrci o konceptu 6 mluví jako o směru, kam by se měla ubírat současná řada K (jejíž stávající čtyřválec loni prodělal zvýšení objemu na 1293 ccm). Konkrétní objem konceptu zveřejněn nebyl, výkon i kroutící moment by ale měly odpovídat tomu, jaký má zmíněná třináctistovka. Ta má ve slabším - cestovním naladění - 160 koní, což je víc než dost.

Motor pro motorku BMW Concept 6

Při podobném objemu bude ale řadový šestiválec daleko pružnější, autoři hlásí, že 130 Nm bude k dispozici od 2000 do 9000 otáček. Zároveň by měl být agregát znatelně úspornější v cestovním režimu, další výhodou jsou delší servisní intervaly.

Z předního pohledu je patrné, že se v BMW snažili o maximálně kompaktní rozměry. Motor je prý o 10 cm užší, než ty, které se dosud vyskytovaly (myšleny zřejmě šestiválce) a jen o málo širší, než řadové čtyřválce. Z prostorových důvodů bylo také zvoleno mazání se suchou skříní, zásoba oleje je umístěna na zadní stranu bloku motoru. Sklon válců je totožný, jako má čerstvě nový čtyřválec v K 1300, tedy 55 stupňů - optimální řešení kvůli těžišti a obratnosti stroje.

Design Conceptu 6 je samozřejmě futuristický, s karbonovou nádrží, LED diodami atd, a na cestovní stroj i dost odvážný. Míchá se v něm tradice stylu café racerů (třeba zadní partie je ukázková) a novoty. Bezvadně vyhlížejí dvě trojice koncovek výfuku ústící před zadním kolem, nebo stejný počet viditelných sacích potrubí na bocích nádrže. To je vyvedeno v platinovém odstínu, podobně jako motor zvenčí.

Odpružení konceptu využívá patentovaná BMW řešení, vpředu je Duolever, který odděluje řízení a pružení, vzadu Paralever s letmo chyceným kolem poháněným samozřejmě kardanem. Najdete zde také součásti ze nového superbiku S 1000 RR, jako je spojler motoru nebo sací ústrojí.

Momentometr místo otáčkoměru

Zajímavá je palubka. Cestovatel se například nedozví údaj o otáčkách - jednoduše proto, že u šestiválce se takovými zbytečnostmi zatěžovat nepotřebuje... K dispozici je údaj o okamžité rychlosti a ostatní standardní funkce. Místo otáčkoměru si ale jezdec může přečíst, kolik kroutícího momentu má k dispozici.

BMW Concept 6

I když se konstruktéři snažili o co nejnižší hmotnost, je patrné, že šestiválec nebude žádná baletka. Proto jsou tu mohutné, shodou okolností šestipístkové brzdiče nasazené na dost velkých předních kotoučích.

Vloni měl velký ohlas na milánském veletrhu jiný BMW koncept, Lo Rider, který demonstroval možnosti továrních úprav na přání zákazníka. Ten si kromě barvy laku mohl vybrat třeba zbarvení motoru, konfiguraci výfuků nebo přední světlomet. O Lo Rideru čtěte ZDE

O případném přiblížení sériové výroby Lo Rideru se však zatím žádné zprávy neobjevily. Případ Concept 6 vypadá trochu reálněji a BMW podle všeho počítá s tím, že něco takového mělo být nástupcem minimálně současné trojice modelů K 1300.