Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neřešitelný problém elektromobilů vyřeší kondenzátory. Uleví i brzdám

aktualizováno 
Nově pochopené vlastnosti vysokokapacitních kondenzátorů možná vnesou zásadní obrat na pole elektromobilů a hybridních aut. Díky kondenzátorům by tyto vozy mohly přijít o tradiční brzdy a také baterie.

Mazda Takeri | foto: Mazda

Již v roce 2007 přišli vědci z North Carolina State University na to, že kondenzátory obsahující speciální polymery PVDF a CTFE mohou mít zhruba sedmkrát vyšší kapacitu než ty doposud běžné. Teprve nyní ale přišli na to, jak takové kondenzátory ovládat a pochopili zákonitosti jejich fungování. Už tedy ví, jak je přinutit k rychlému nabití nebo naopak vybíjení.

Vzhledem k tomu, že principy fungování vědci zkoumali a ověřili pouze simulacemi, je případná sériová výroba vysokokapacitních kondenzátorů stále ještě dost vzdálená. Už nyní se ale ví, že by nové kondenzátory mohly změnit svět automobilů.

Zásadní nevýhodou elektromobilů a jejich těžkých baterií jsou totiž extrémně dlouhé nabíjecí časy. To není pro kondenzátory problém, lze je nabíjet a vybíjet velmi rychle. Důvod pro to je vcelku jednoduchý. K uchování a naopak uvolnění elektrické energie z baterií se využívají chemické reakce, které probíhají omezenou rychlostí a tudíž je i množství ukládané nebo uvolňované energie v čase omezeno. Kondenzátory ale skladují přímo elektrický náboj.

Elektromobily vybavené kondenzátory namísto baterií by tak byly daleko praktičtější. Rychle by se nabíjely a navíc by mohly krátkodobě poskytovat podstatně vyšší výkony než současné bateriové elektromobily. Jenže doposud vyráběné kondenzátory nejsou schopny při rozumných rozměrech uchovat tolik energie, aby to k pohonu automobilu stačilo. Nové kondenzátory, na jejichž vývoji pracuje kalifornská univerzita, by již dostačovaly.

Připraví brzdy o práci

Navíc se při jejich aplikaci otvírají další možnosti. Elektromobily a hybridní auta by totiž například nemusela mít klasické brzdy. Dnes elektromotory při brzdění sice pomáhají, ale jelikož mohou do baterií ukládat jen omezené množství energie, nestačí to k plnému brzdnému účinku. Pokud by ale měly zatížené elektromotory ukládat energii do nových kondenzátorů, jejích brzdný účinek by mohl být prakticky neomezený.

Auta by pak nepotřebovala klasické brzdy, vše by se dalo ubrzdit pomocí elektromotoru v režimu generátoru. Kromě elektromobilů by takto mohly fungovat i hybridní automobily.

Rozdíl mezi chováním baterií a kondenzátorů znají například uživatelé fotoaparátů. Jejich blesk se nabíjí poměrně pomalu, protože baterie uvolňují energii postupně. Tu převádí do kondenzátoru, který je naopak schopen uvolnit energii prakticky okamžitě. Právě díky kondenzátoru může blesk fotoaparátu vytvořit intenzivní záblesk s extrémně krátkou dobou trvání.

V automobilovém prostředí zatím s kondenzátory experimentuje Mazda u svého systému i-ELOOP. Ten pravděpodobně zažije svou sériovou premiéru v nové Mazdě 6. Systém slouží pouze jako mikro-hybridní, při brzdění tedy uchovává energii, kterou následně používá na pohon elektrického příslušenství automobilu.

Samotný princip elektromotorického brzdění ale dopravním prostředkům vůbec není cizí. Využívají ho například tramvaje, trolejbusy nebo soupravy metra, i když nikoli do úplného zastavení. Z jejich provozu ale lze odhadovat, že elektromotorické brzdění automobilů není nereálná záležitost. Automobilům by mohly například zůstat jen malé záložní brzdy (třeba dokonce jen na jedné nápravě), které by zajistily bezpečné zastavení při nízkých rychlostech nebo by dovedly vůz zastavit při selhání systému.





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Fiat Ducato 3.0 č.29.
Fiat Ducato 3.0 č.29.

r.v. 2007, naj. 250 000 km, diesel
219 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.