Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Po letech zpátky za volant. Bez kondičních jízd to nejde

aktualizováno 
Dvanáct let neseděl za volantem, už si ani pořádně nepamatuje, jak jsou uspořádané pedály. Takových řidičů jsou tisíce. Když pak třeba kvůli nové práci musí usednout za volant, je to jako by čerstvě seděli v autoškole. Podle odborníků trvá „rozježdění“ po tak dlouhé pauze i dva měsíce intenzivního výcviku.

„Kondiční jízdy jsou ideálním prostředkem pro dlouhodobě neřídící. Mnohdy však samotné jízdy nestačí. Často je nutné znovu projít všechna pravidla silničního provozu a vyvrátit zažité omyly při řešení průjezdu křižovatkou,“ upozorňuje Martin Farář, šéf BESIPu. České autoškoly nabízejí hodinu kondiční jízdy přibližně od 300 korun.

„Málokdy jsem se setkal s případem, kdy by zůstalo pouze u jedné kondiční hodiny. Deset lekcí bylo většinou ideální množství na procvičení jízdy v lehkém provozu městské periferie, následně pak náročnější jízda v centru a také mimo obec včetně dálnice,“ popisuje Martin Farář. „Osobně jsem zažil klienta, který odjezdil 40 hodin. Dnes je z něj výborný řidič, který se nebojí provozu velkoměsta.“

V teoretických znalostech jednotlivých zájemců o návrat za volant jsou podle Faráře značné rozdíly. „Pokud po ukončení výcviku v autoškole a získání řidičského průkazu dotyčný ihned neusedl za volant, pak se začíná jako při první hodině v autoškole. Protože dotyčný si není svými znalostmi vůbec jistý a mnohdy projeví zájem si teorii zopakovat. Ten, kdo měl možnost ihned po autoškole řídit a po nějaké době tuto možnost ztratil, je schopen si velmi rychle vybavit potřebné znalosti, a to jak z teorie, tak i z praxe,“ vysvětluje.

Rozdíly jsou podle šéfa Besipu i v praktických dovednostech. Mnozí si například z přípravy vozidla před jízdou pamatují pouze posunutí sedadla a úpravu zrcátek. Ostatní důležitá nastavení, jako je výška opěrky hlavy, volantu, seznámení se s ovládacími prvky a další, jsou už problém.

„Samotné řízení je hodně individuální a záleží také na povaze člověka,“ komentuje Martin Farář. Největším problémem po dlouhé pauze v řízení je ovládání spojky, manévrování s vozidlem, držení volantu a práce s ním, odhad vzdáleností, sledování okolí a reakce na nenadálé podněty.

S tím souhlasí i Jakub Michalovič, šéfinstruktor polygonu Most. Podle něj patří mezi největší neduhy právě držení volantu. Jediná správná pozice rukou je „ve tři čtvrtě na tři“. Řidiči ale drží volant nahoře nebo ležérně dole. Časté je držení jednou rukou. Nezkušení řidiči také špatně ovládají volant, neotáčejí v plném rozsahu paží a špatně přehmatávají.

Významnou roli hraje i nervozita a stres z velkého provozu, nutnosti zvládnout ovládání vozidla a k tomu respektovat pravidla silničního provozu.

Rozhodně není správné sednout za volant vozidla po několikaleté pauze a vydat se do hustého provozu. „Je na zvážení každého, zda chce zbytečně podstoupit riziko vzniku dopravní nehody jen proto, že ušetří pár korun za kondiční jízdy,“ uzavírá Farář z BESIPu.




Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Nové doupě fracka světa aut a módy

Benzinku z padesátých let zrekonstruovali do moderní podoby ateliéru Lapo...

Lapo Elkann, italská celebrita, spoluvlastník Fiatu a prototyp zhýralce otevřel tento týden nové sídlo své značky...

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

VIDEO: Jak vznikal hliněný model crossoveru ze Škody Fabie

Hliněný model crossoveru postavený na základech Škody Fabia

Nová generace fabie dorazí asi za čtyři roky. Podle všeho se ovšem nedočká kombíkového provedení. Místo něj nabídku...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.