Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z deníku řidičky s šestnáct let mokrými papíry: auto má i zrcátka

aktualizováno 
"A řidičák máte?" ptá se mě instruktorka autoškoly do telefonu. Ano, mám. Šestnáct let ho mám. Je jako nový, naprosto nepoužívaný. Za celou dobu jsem najezdila tak sedmapadesát kilometrů, většinou v lese a potmě. To když jsme před několika lety dostali auto a já si to chtěla zkusit. Pak zase nic...

Zrcátko má nahoře rýhu, to je okap, malý kousek plastu v levém spodním rohu pak vodu odvádí pryč. Jinak by cákala na okno. | foto: Mercedes

Teď sedím v šedé fabii na pražském Jarově a chystám se na první kondiční jízdu. A vedle mě dáma, již mi známí doporučili, protože prý naučí řídit každého. Rozumějte každé vyděšené trdlo.

Srdce v krku, ruce se mi třesou, když otáčím klíčkem v zapalování... "Alice, dýchejte, jinak vás budou brát křeče a nikam nedojedeme," radí mi a já se snažím uvolnit. "Naučím vás takový fígl, jak se rozjet, aby vám to necukalo a nechcípalo," slibuje instruktorka. "Spojku pusťte do půlky a když uslyšíte, že motor zabírá, říkejte si pomaloučku slovo milimetry a přesně tak ji uvolňujte."

Motor neslyším, ale podařilo se, trhaně se rozjíždím a nejistě si to sunu ulicí mezi rodinným domy. Zhluboka dýchám a snažím se zpracovat milion informací, které mi učitelka říká.

Například to, že auto má boční zrcátka a že je dobré je občas použít, zvláště, když se mění směr. Nepamatuji si, že by nám to kdysi v autoškole říkali a mám naučeno dívat se jen za sebe tím prostředním. "Hloupý zvyk," konstatuje instruktorka a zrcátko na předním skle prostě sklopí. Bez něj a bez odvahy pokračuji dál.

Hlemýždí rychlostí najíždím do křižovatky, pak do další a objíždím blok podruhé. Všude zatáčíme jen doprava, což mi maximálně vyhovuje. Velebím toho, kdo rozhodl, že na Koněvově třídě v Praze bude rychlost omezená na třicet, takže nemusím jet víc než na dvojku.

Za mnou se to sice trochu štosuje, ale spoléhám na to, že "elko" na střeše mé chování aspoň trochu vysvětluje. Třičtvrtěhodina utekla jako nic a já, ani nevím jak, podélně zaparkovala u chodníku. Ufff, přežila.

"Tak si zítra dáme dvouhodinovku, ať můžeme vyjet někam dál," zpraží mě hned učitelka. Myslela jsem, že jedno rande týdně stačí, ale nemám sílu protestovat.

Vzpomenu si na událost, kvůli níž jsem ze dna šuplíku po letech vyhrabala řidičák a rozhodla se "na stará kolena" obstát na silnici: horký letní den, kdy s několika zavazadly cestuji z Nového Strašecí, kde mám rodinu, do Berouna, kde bydlím, musím dvěma autobusy přes Prahu, což v sobotu trvá dvě a půl hodiny, zatímco autem (které parkuje před domem) by mi to zabralo pětatřicet minut. Strach mi zbytečně komplikuje život a touha po pohodlí by ho mohla překonat...





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.