Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zpátky v autoškole: před křižovatkou se měním v chobotnici

aktualizováno 
"Tak kam pojedeme?" ptá se mě instruktorka před třetí kondiční jízdou. Chci si oživit řidičák, který šestnáct let odpočíval v šuplíku. "Že bychom vyrazily někam na výlet?" Svítá mi naděje, že bychom mohly opustit město plné aut. "Ne, vám vlastně minule nešly ty pruhy, tak jedeme do provozu, šup!"

Dostat se z pruhu do pruhu na pražské Jižní spojce vyžaduje občas ostré lokty. | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Než se stačím vzpamatovat, mířím zase do centra Prahy. Připadám si o něco jistější než posledně, se spojkou už jsme kamarádky.

Ufff, na první křižovatce to chcíplo. Na druhé taky, na třetí, na čtvrté… Co to je? Minule mi to rozjíždění docela šlo! "To je normální vývoj, přidejte víc plynu a spojku pouštějte později a pomaleji," radí mi učitelka, která je úplně klidná. Na rozdíl od řidičů za mnou. Lepí se mi na kufr, ti, kteří se zřejmě narodili s volantem v rukou, troubí, přestože mám na střeše jasný modrobílý nápis.

Seriál: Z deníku řidičky

V našem miniseriále vám přinášíme zážitky řidičky, která se po 16 letech od získání řidičského průkazu a celkově 57 ujetých kilometrech rozhodla oživit své znalosti a v autoškole se přihlásila na kondiční jízdy. První díl seriálu si můžete přečíst zde.

Počáteční jistota je pryč a já si před křižovatkami připadám jako chobotnice: rukama nohama se snažím zvládnout všechny úkony ve správném pořadí. Někdy se to nedaří. Třeba dřív podřazuji, než brzdím, mám strach, že mi to v nízké rychlosti zase škytne a umře.

"Nemůže vám to chcípnout," oponuje mi instruktorka a nutí mě jet na jedničku a na dvojku a nešlapat přitom na žádný pedál. Autu to vůbec nevadí, jedeme krokem, ale jedeme… Má pravdu.

Míříme na Jižní spojku, musím to rozjet, konečně používám i trojku a dokonce čtyřku. Pruhy měním tak, že dlouho blikám směrovkou, pak tam pomalu vjíždím... Řidiči jsou shovívaví, pouští mě. Pořád mi dělá problémy poznat, jak daleko jsou auta za mnou. Není na to žádný fígl, prý to pochopím časem.

Jedeme po nábřeží a přes Palackého most na Smíchov, pak otáčíme směrem na Újezd a Malou Stranu po tramvajových kolejích. Dělám klasické chyby: nedívám se dost často do bočních zrcátek, předek auta mám v jednom pruhu, zadek v druhém…

Pak se dostáváme do klidnější části města a já si troufám i na malou konverzaci: "Nemůžete mi vzít řidičák, když vidíte, jak mizerně řídím, že ne?" ptám se.

Odpověď mě uklidní jen částečně: "Já ne, to může jen ten, kdo vám ho vydal. Ale když uděláte nějaký dopravní přestupek, policisté vám můžou sebrat body a dát pokutu i když sedíte v tomhle autě, jste přece plnohodnotný řidič," vysvětluje mi učitelka. Nestraší mě jenom? Věřím jí. A jsem ráda, že už stojíme před budovou autoškoly a já mám zase na týden klid.





Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.