Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za volantem po šestnácti letech: na výletě s plyšákem

aktualizováno 
Během své páté kondiční jízdy se poprvé blížím ke kruhovému objezdu a opět se dostavila nervozita. V podobné situaci jsem ještě nikdy nebyla. No, alespoň dostávám tip, jak zvládnout svůj první samostatný výlet. Plyšová okurka mě jistí. Pro příště je ještě v záloze začátečnické "zetko".

Na kruhovém objezdu se bliká směrovkou až na výjezdu. | foto: Martin Stolař, MAFRA

"Tohle je můj kolega, učitel v autoškole," sedá si má instruktorka do auta a za ní mladý muž. "Odvezeme ho domů. Vezmem to po magistrále na Prahu 4," oznamuje mi. "A nemůžete bydlet někde jinde?" ptám se mladíka a rozjíždím se.

Cesta probíhá standardně, opakuju své obvyklé chyby, asi abych je nezapomněla. Za pokrok lze označit jedině to, že při změně kvaltu nejprve přimáčknu spojku k zemi a pak teprve zařadím. Dřív jsem to mnohokrát udělala souběžně a z vedlejšího sedadla se ozývalo zoufalé úpění nad nešťastným osudem převodovky.

Poprvé jedu přes Nuselský most, ale na kochání se krásami údolí není čas. Držím se v pravém pruhu a odmítám se z něj hnout. Naštěstí se blížíme k cíli a vysazujeme pasažéra nedaleko Kongresového centra. Myslím, že je rád.

Seriál: Z deníku řidičky

V našem miniseriále vám přinášíme zážitky řidičky, která se po 16 letech od získání řidičského průkazu a celkově 57 ujetých kilometrech rozhodla oživit své znalosti a v autoškole se přihlásila na kondiční jízdy. První díl seriálu si můžete přečíst zde.

Trasa páté kondiční jízdy je celkem milosrdná, nepouštíme se moc do centra města, ale pohybujeme se uličkami jihovýchodní části Prahy. Takže semafory, jednosměrky a najednou kruháč! Můj první. Ujišťuji se: "Nemusím dávat blinkr, když tam vjíždím, že ne?" Učitelka přitakává a upozorňuje: "Hlavně ho zapněte, až budete vyjíždět."

Chvilku čekám, na kruháči je dost narváno, vplouvám tam a zase ven a ptám se: "Je to jeden pruh, nebo dva?" "Jeden, to byste tam měla středovou čáru. Když se budete držet pěkně uprostřed, nikdo se před vás nedostane." 

Než se rozejdeme, dostávám domácí úkol. "Vezměte si oblíbeného plyšáka a vyjeďte někam úplně sama. Budete mít na koho mluvit, ale nikdo do toho nebude kecat vám. Uvidíte, že to zvládnete a budete zase jistější."

K samostatnému výletu jsem sbírala odvahu celou neděli. Chodila jsem okolo dokladů a klíčů položených na stole a zaháněla myšlenky na to, co by se stalo, kdyby... Nakonec jsem si řekla, že MUSÍM, když ta autoškola stojí takové peníze, a vyrazila jsem.

Na předním skle našeho auta se houpe plyšová okurka. Oznámila jsem jí, že si spolu uděláme výlet a po centimetrech se vyposouvala z garáže. Myslím, že jsem tam dvakrát šoupla čtyřku místo dvojky, než jsem se uklidnila, ale auto jelo. Než abych jednou odbočila doleva na hlavní ulici, dala jsem si to menšími uličkami pětkrát doprava, bylo to jistější.

Projela jsem světelnou křižovatku za naším domem, jíž jsem se vždycky strašně bála a vystoupala nahoru nad Beroun. Pravda, nebylo moc poznat, zda jsem v obci nebo ne, protože jsem pořád jela pod padesát, ale kam byste, milí řidiči, spěchali, vždyť je neděle.

Za obcí Koledník je taková vyhlídka. Zaparkovala jsem tam a volala partnerovi, aby mě ujistil, že přestože se auto hlasitě dožaduje nafty, já s ním domů ještě dojedu. "Tak natankuj, ne?" radí mi. Velmi chytré! uznávám a vyjadřuji obavu, že bych se ke stojanu netrefila.

Celkem pěkně se otáčím a sjíždím zpátky do města. Teď ještě vjet do garáže. A najednou jsem tam! Trochu šejdrem, ale vrata zavřít jdou. Domácí úkol splněn, na zadek auta obřadně lepím trojúhelníček se "zetkem". Jsem skoro řidička.





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.