Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Za volantem po šestnácti letech: auto musíte cítit tělem

aktualizováno 
"Tak co, jela jste?" ptá se mě učitelka autoškoly hned, jak mě vidí. Hrdě přisvědčím a popisuji jí svůj nedělní zážitek, jak jsem sama vyrazila autem na desetikilometrový výlet. Máme před šestou kondiční jízdou a pojedeme prý "na Barranďák". Tuším problémy…
V autoškole má dnes strávit za volantem aspoň 28 hodin. Žák má vyzkoušet různé jízdní situace, i jízdu v noci.

V autoškole má dnes strávit za volantem aspoň 28 hodin. Žák má vyzkoušet různé jízdní situace, i jízdu v noci. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Proplétáme se městem... Uznávám, že na semaforech nemám právě nejrychlejší startovní reakce, zvláště pak, když se musím rozjíždět do kopce, ale opravdu nechápu toho chlápka v autě za mnou, který zvedá ruce a divokými gesty dává najevo, že ho poněkud zdržuji.

Zubíme se na něj do zpětného zrcátka a máme z něho legraci, protože před námi se Anglickou ulicí pomalu šine kolona aut. Nikam se, chlapče, stejně nedostaneš, tak přestaň vyvádět.

Rychlá jízda po Jižní spojce mi dělá problémy, ale dostáváme se na Barrandov a do Hlubočep. Tam několikrát řadím, kdy nemám… "Auto musíte cítit tělem," snaží se mi učitelka pomoct. Nevím, o čem mluví, spoléhám se radši na otáčkoměr.

"A kde vy jste dělala autoškolu?" ptá se mě. "V Říčanech," připomínám jí. "Jenže to bylo na střední, takových těch deset lekcí a dost. Nějak se v té době před 16 lety počítalo s tím, že zbytek každého doučí rodiče. Jenže my jsme auto neměli…," popisuji svou situaci.

Dozvídám se za to, že dnes se v autoškole jezdí 28 hodin, a to je tedy oproti dřívějšku pořádný rozdíl! A že dělat papíry na několikrát není nic zvláštního. Instruktorka mi potvrzuje, že i v tomhle oboru je občas možné narazit na neschopného člověka, který během jízd telefonuje a nechá žáka, aby si jezdil, kudy chce.

Hodina proběhla v relativním klidu a já mám zase za úkol doma jezdit.
Plním ho opět v neděli, kdy je všude klid. Jenže od minule ještě nikdo nenatankoval, takže chci-li někam jet, musím napřed na benzinku. Je tam plno, snažím se zařadit tak, abych moc nepřekážela. Čtyřikrát kontroluji, že tankuji naftu a nikoli benzin. To bych měla na talíři do konce života.

Naberu za pětistovku a zařadím se do fronty k pokladně. Najíždím si k okénku co nejblíž, ale jsem jak Mr. Bean: natahuju se, natahuju, ale nedosáhnu. Musím potupně vystoupit a jít zaplatit pěšky. Ale paní pokladní se usmívá, jakoby říkala: lepší když zajedete dál, než abyste vzala s sebou mou budku.

Tím problémy kupodivu končí a vydávám se do Nového Strašecí k rodině a večer zase zpět; šedesát kilometrů v jednom dni je slušný výkon. Zpátky se vracím v pološeru a zjišťuji, že je vidět mnohem hůř, než kdyby už byla naprostá tma. Tímto se omlouvám všem protijedoucím řidičům, že jsem občas nestačila vypnout dálková světla…



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Kombík lady vypadá k světu. Atmosferická 1,8 zaujme, ale odradí cenou

Lada Vesta SW Cross

Ruská automobilka Avtovaz pod křídly aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vzkvétá a chrlí jeden model za druhým....

Další z rubriky

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Najdete na iDNES.cz