Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec dlouhodobého testu MF DNES

  12:44aktualizováno  12:44
- Průměrný řidič ujede za rok dvanáct tisíc kilometrů, hranici čtyřiceti tisíc kilometrů pokoří až za tři a půl roku. Redakční Škoda Felicia LXi, jinak nejprodávanější automobil v České republice, to v dlouhodobém testu MF DNES stihla za osm měsíců.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily značky Škoda Felicia
můžete koupit na serveru
www.automodul.cz

Vzhledem k tomu, že v prodeji byl zpočátku modifikovaný vůz jen s paketem special, přišlo redakci pořízení vozu a jeho přihlášení na dopravním inspektorátu na 257 250 korun (viz MF DNES 18. března). Při průměrné spotřebě udávané výrobcem a běžných cenách spolykal motor benzin za pětapadesát tisíc korun. Náklady na pravidelné servisní prohlídky činily sedm tisíc korun, další finance si vyžádaly dvě návštěvy zlodějů (poprvé autorádio, podruhé celé zadní plato s reproduktory) a následná výměna zámků, oprava havarovaných dveří, nové přední pneumatiky, mechanické zabezpečení volantu, oprava dvou prasklých pneumatik a nakonec výměna čelního skla, brzdového obložení a předních stírátek. Dá se říct, že vcelku nová Škoda Felicia a čtyřicet tisíc kilometrů na tachometru přijde při všech nástrahách běžného provozu na 350 tisíc korun. Pokud by některý řidič byl tak pilný, aby ujel za tutéž dobu stejné množství kilometrů, a pak chtěl felicii prodat, bude nepochybně nemile překvapen. Malý telefonický průzkum ukázal, že felicia vyrobená v únoru, řádně servisovaná a se čtyřiceti tisíci ujetými kilometry je prodejná v průměru za sto osmdesát až dvě stě tisíc korun. Přímá ztráta tak činí ne méně než šedesát tisíc korun.
Po třiceti tisících ujetých kilometrech byla felicia přestavěna na plyn (viz MF DNES 16. září). Schválené zařízení však nebylo namontováno zcela v souladu s předpisy, odborníci hovoří o lajdácké práci. Všechno začalo špatně dotaženou svorkou hadice chladicího systému, kvůli které vytekla chladicí kapalina. Stačilo dotáhnout šroub, dolít kapalinu a bylo po problémech. Závěrečná prohlídka v Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV) pak odhalila skoro proříznutou hadici přivádějící plyn do spalovacích prostor, výhrady byly i k uchycení přívodové hadice do plynové nádrže. "Ani jedna zjištěná závada sice posádku přímo neohrožuje, ale práce nebyla odvedena předpisově," říká Jiří Suchopárek z ÚVMV. "Na tyto nesrovnalosti měl přijít technik STK, běžný řidič nemá šanci na podobnou závadu přijít." Motorista má pak ještě naději, že by uvedené nedostatky odhalila pravidelná prohlídka po deseti tisících ujetých kilometrech ve firmě, která přestavbu prováděla. Stoprocentně jistý si však být nemůže.
Přestavba na propan-butan přišla redakci na víc než dvaadvacet tisíc korun. Jak ukázaly dva testy spotřeby, tato investice se zúročuje zhruba po najetí třiceti tisíc kilometrů. Při klidné jízdě a jen s řidičem za volantem polykal motor na zkušebním okruhu buď 5,3 l naturalu na sto kilometrů, nebo 7,4 l plynu, při stejném režimu jízdy, ale při plně obsazeném vozidle to bylo 6,8 l naturalu a 8,5 l plynu. Když řidič řádně šlapal na plyn a snažil se dostat do cíle co nejrychleji, vzrostla spotřeba na 8,4 l naturalu a 9,8 l plynu, plně obsazený vůz žádal 10,1 l naturalu a 11,8 l plynu. Rozdíl v korunách mezi jízdou na plyn a benzin se tak pohyboval řádově okolo třiceti korun na každých sto kilometrů.
Důležitou etapou dlouhodobého testu byly i dvě odborné zkoušky v Ústavu pro výzkum motorových vozidel. První vůz podstoupil první zkoušku po ujetí tisícovky kilometrů. Mezi nejzajímavější zjištěné hodnoty lze počítat spotřebu - technici naměřili spotřebu vyšší, než udává výrobce v průměru o 1,3 litru. Jízdní výkony byly také slabší, felicie byla pomalejší při zrychlování i při maximální rychlosti. Při druhém měření spotřeba spolehlivě klesla, motor dokonce polykal o jeden decilitr naturalu méně, než udává výrobce. Felicia zrychlila co do maximální rychlosti, při měření zrychlení 0 - 100 km/h však stále zaostává skoro o čtyři vteřiny oproti papírovým údajům výrobce.
Redakční Škoda Felicia se zúčastnila dvou srovnávacích testů. Poprvé změřila svoje síly s Fiatem Punto, Fordem Fiesta a Renaultem Clio (viz MF DNES 19. srpna), podruhé s minivozy Fiat Seicento a Daewoo Matiz (viz MF DNES 4. listopadu). Poprvé ztrácela v komfortu a jízdních vlastnostech, zato se mohla srovnávat vnitřním prostorem a jízdní dynamikou, podruhé přicházela o body v manévrovatelnosti a částečně i v komfortu, jinak automobilové trpaslíky předčila skoro ve všem. Právě při přímém srovnání s konkurencí vynikla jedna z největších nectností Škody Felicie - hluk. Při jízdě stotřicítkou už není možné poslouchat rádio a zároveň komunikovat bez nutnosti zvýšit hlas.
Během čtyřiceti tisíc kilometrů se na autě vyskytlo několik menších problémů, větší závada byla jen jedna. Po ujetí patnácti tisíc kilometrů byla při první garanční prohlídce reklamována závada na převodovce. Kromě toho, že šla špatně řadit jednička a zpátečka, nedalo se ani řádně řadit z třetího na čtvrtý převodový stupeň a naopak. Oprava byla provedena jako záruční, přičemž přijímací technik přiznal, že na převodovku si stěžuje značné procento majitelů felicií. "Převodovky ve feliciích jsou plněny při výrobě olejem Gyrol, který si ale mnozí zákazníci vyměňují za oleje známějších značek," říká Evžen Krauskopf z tiskového oddělení automobilky Škoda. "Ty ale nedoporučujeme, a tak se může stát, že majitel nebude s převodovkou stoprocentně spokojen. Pak mu nezbývá než se obrátit na autorizovaný servis, kde mu převodovku opraví."
Při vyhodnocování čtenářské ankety poukazovalo šedesát řidičů z pěti set osmdesáti na problémy s převodovkou, někteří z nich navíc poznamenali, že jinak tomu u felicie snad ani být nemůže. Testovací vůz pak trápily drobnosti v podobě nedotažené svorky u hadice chladicího systému, špatná geometrie, uvolněný mechanismus stahování okna, povolené zástěrky kol, vadný přerušovač směrových světel, občas nehrající pravý přední reproduktor a špatně nastavitelné průduchy ventilace na středovém tunelu. Čtenáři si u svých vozů kromě převodovky nejvíce stěžovali na centrální zamykání, na špatnou funkci přerušovače směrových světel a na nepravidelný chod motoru. "Centrální zamykání je slabinou, kterou ale v převážné většině případů nemá na svědomí automobilka," tvrdí Radek Pipek, vedoucí velkého pražského servisu. "Chyba vzniká převážně při dodatečné montáži, navíc někteří motoristé šetří a kupují neoriginální příslušenství." Jiná situace je u přerušovače směrových světel, tam Radek Pipek připouští chybu přímo výrobního závodu. "Nepravidelný chod motoru může mít mnoho příčin, překvapivě často to má na svědomí nekvalitní benzin."
Všechny závady byly průběžně opravovány ve značkových servisech, ale ne vždy na sto procent. Při montáži nového průduchu ventilace mechanik poškrábal palubní desku, po výměně čelního skla odpadla sloupnutá a opětovně přilepená dálniční známka, švýcarskou známku mechanik nenávratně poškodil. Že se řidič nemůže na autorizované servisy stoprocentně spolehnout, dokázal i praktický test (viz MF DNES 22. dubna). S fingovanou závadou brzd řidiči navštívili patnáct opraven, jen v pěti z nich však mechanici odvedli řádnou práci. Jinde namísto toho, aby důkladně prohlédli celý brzdový systém, jen doplnili brzdovou kapalinu a nechali řidiče odjet. Přitom hrozilo, že další sešlápnutí brzdového pedálu bude neúčinné.
Testovací Škoda Felicia projela i několik zahraničních servisů (viz MF DNES 20. května). V Rakousku, Chorvatsku i Slovinsku je vcelku hustá servisní síť. Právě ve státech bývalé Jugoslávie nejsou všechny náhradní díly ihned k mání, třeba skla či nové světlomety jsou absolutně nedostatkovým zbožím. Chvályhodná je snaha tamních pracovníků, kteří dokážou sehnat potřebné díly třeba u konkurence.
Snad stokrát zmíněným faktem je, že při montáži LPG přichází majitel vozu o záruku na motor. "Tu přebírá firma, která vůz takto upravila," upozorňuje Evžen Krauskopf. "Je dobré ale vědět, že u vozidel Škoda byl pohon na LPG schválen a nikdo se k tomu nestaví nijak odtažitě." Problém může majiteli vozu nastat, až poveze auto na garanční prohlídku, skoro všechny autoservisy totiž odmítají přestavěný motor seřídit. "Uděláme všechno ostatní, ale tohle ne," tvrdí přijímací technik Petr Vlk z Prahy a vyjadřuje tak stanovisko všech ostatních.
Škoda Felicia se v tuzemsku prodává rovné čtyři roky. Za tu dobu hodně pokročila hlavně v otázce bezpečnosti, za příplatek jsou dva airbagy a ABS. Mezi řadovými i profesionálními řidiči se mluví hlavně o tom, kdy bude představena úplně nová felicia a kdy přijde do výroby. "Stále se zvažuje vhodný termín, ale jistou časovou představu už máme," prohlašuje Evžen Krauskopf. "Bude to úplně nový vůz, to je vše, co k tomu mohu zatím říct." Spekuluje se zatím o třídveřové karoserii a zbrusu nové čtrnáctistovce s mladoboleslavským rodným listem. Novinku ale nechystá jen Škodovka, čeká se i na nový Fiat Punto, Opel Corsa a Ford Fiesta.

Škoda Felicia prošla náročnými testy, které kromě jiných zkoušek zahrnovaly i ostré jízdy.

Zatímco v tuzemsku načerpá plyn za řidiče obsluha (vlevo), v zahraničí si může motorista při tankování prožít horké chvilky.

Po 15 000 kilometrech byla provedena záruční oprava převodovky.

Podle odborníků z ÚVMV nebyla přestavba na LPG v souladu s předpisy.

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Kombík lady vypadá k světu. Atmosferická 1,8 zaujme, ale odradí cenou

Lada Vesta SW Cross

Ruská automobilka Avtovaz pod křídly aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vzkvétá a chrlí jeden model za druhým....

Další z rubriky

Rošťák ze staré školy up! GTI je nejzábavnějším volkswagenem

Volkswagen UP! GTI

V honbě za co největším výkonem potěší, že stále vznikají auta, která nejsou drtivě rychlá, ale „jen“ svižná, lehká a...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

První opravdový konkurent pro Teslu je šampion v předjíždění od Jaguaru

Elektromobil Jaguar I-Pace

Zavedené automobilky neustále slibují, jak začnou prodávat elektromobily s výkonem a dojezdem bez kompromisů. Ale dosud...

Najdete na iDNES.cz