Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Konec experimentům na autech. SsangYong postavil povedené korando

Korando je po letech první ssangyong, který nevypadá jako genetický experiment. První model nové éry automobilky je ale také nečekaně povedený a příjemný na svezení.
SsangYong Korando

SsangYong Korando | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Nejmenší jihokorejská automobilka se tak dlouho snažila prošlapat vlastní cestičku s hodně specifickou nabídkou, až na to doplatila bankrotem. Poté, co loni vyhlásila konec, ji převzala indická Mahindra. A měla štěstí, že našla v konstrukčních dílnách hotový nový model, který jen čekal na výrobu.

SsangYong byl specialista na křížence aut do terénu se vším možným. Teď to vzali za opačný konec. Postavili pohledné, klasické SUV. Korejských výstřelků, které nejsou Evropanovi po chuti, najdete na korandu pomálu.

Šílený krejčí

Když chcete v autodesignu něco znamenat a nemalovat nadosmrti jen kličky dveří a popelníky, musíte vystudovat některou z věhlasných uměleckých škol. Jednou z nejrenomovanějších je londýnská Royal College of Art. Z ní vyšel mimo jiné Jozef Kabaň, tvůrce přízračného Bugatti Veyron a dnešní šéfdesignér Škody Auto.

SsangYong Rodius

Právě na londýnské škole vedl ateliér designu automobilů Ken Greenley. V polovině 90. let minulého století ho najal SsangYong a dal mu volnou ruku. A teprve tam projevil naplno své vidění autodesignu. Namaloval třeba ssangoyngy musso, nebo kyron, které nelze označit jinak než jako velmi nekonvenční. Jeho "majstrštykem" je ovšem rodius, dlouhodobě vedoucí hitparády o nejošklivější auto všech dob.

Uvidí se ale taky, jestli korejská novinka nebude labutí písní italského studia Italdesign věhlasného Giorgetta Giugiara. Co má exotická korejská automobilka s tímhle Italem společného? SsangYong totiž podle všeho pochopil, že auta, která vypadají jako nosorožec po plastice na hrocha, neuspějí. Takže oslovili Giugiara, aby jim nové korando namaloval. Italdesign ale nedávno koupil koncern VW, takže teď už bude malovat volkswageny a seaty. Korando je tak podle všeho posledním autem, které namaloval "na volné noze".

Kií Sportage, Nissanů Qashqai nebo Hyundaiů ix35 potkáte na ulici spoustu, zato s korandem budete středem pozornosti. Narozdíl od minulosti už si na vás ale nebudou ukazovat prstem kvůli posměškům. Vzhled je vyloženě líbivý. Budí pozornost a pak se ještě zvědavci ptají, co je zač. Logo ani nevyslovitelné jméno automobilky moc lidí nezná.

Abychom ale starým ssangoyngům nekřivdili. Salónní kočáry to nebyly, ale roli pracanta odváděly svědomitě. Robustní techniku korunovaly motory původem od  mercedesu. Na silnici spíš trpěly, v terénu se ale autům i jejich řidičům líbilo.

Korando je tak přelomovým modelem ve všech ohledech. Nejenže vypadá k světu, ale na rozdíl od zvyklostí značky nemá rámovou konstrukci a na silnici jezdí velmi dobře.

Šepot železářství

Nové SUV taky dostalo nový dvoulitrový commonrailový turbodiesel s výkonem 175 koní, který si Korejci sami vyvinuli. Jako základ použili litinový čtyřválec známý i ze starších modelů, dostal ale nové vstřikování a přeplňování.

Ke korandu skvěle pasuje, síly má akorát. Největší slabinou motoru a vlastně celého auta je projev vznětového čtyřválce. Motor je totiž hodně hlučný; i když se zahřeje, slyšíte pořád naftové rachtání. Otravné je taky dlouhé žhavení nafťáku při startování.

SsangYong Korando

Kdo je zvyklý jezdit kolem dvou tisíc otáček, musí se také naučit počítat s prodlevou turba. Do nějakých šestnácti-sedmnácti set otáček je motor "mrtvý". Když se pak velké turbodmychadlo roztočí, mocně zabere. 

S prázdným autem se vždycky rozjíždíte na dvojku, jednička je hodně krátká, zpřevodovaná do síly. Za automat se připlácí 40 tisíc.

Korea to dokáže

První SsangYong Korando se představilo už v roce 1983. Byl to klasický teréňák, který jako by z oka vypadl legendárnímu Jeepu CJ-9. K mání byla i devítimístná verze Korando K9. V roce 1997 následovala další generace, která stále tvary odkazovala na jeepy.

Proč Korando? Má to být akronym pro anglické "Korea can do" (Korea to dokáže).

Jen tak mimochodem, ssangyong znamená zase "dvojitý drak".

Nic jiného než dvoulitrový turbodiesel do koranda nepořídíte. Stejně se do SUVček tohoto formátu skoro jiné motory nekupují, takže to ani zájemcům vadit nebude. Benzínový turbomotor s výkonem 180 koní se chystá a v plánech figuruje i hybridní varianta.

Vůbec poprvé v historii najdete v autě značky SsangoYong palubní počítač. Automobilka se chlubí 6,4litrovou spotřebou. Při městském a dálničním ježdění jsme se vešli do sedmi a půl. S trochou snahy se dostanete pod sedm.

Milovník terénního asfaltu

Je to typické SUV, na terénní kořeny SsangYongu se ale nezapomnělo. Má tedy připojitelný pohon všech kol. Když ztratí přední kola ztratí adhezi, elektricky spínaná lamelová spojka připojí zadní. Když chcete přenášet na zadní nápravu část výkonu pořád, stačí zmáčknout tlačítko LOCK u levého kolene a hurá z asfaltky, jen pak nesmíte překročit čtyřicítku.

SsangYong Korando

Tam se bude hodit vysoko položený podvozek. Chybět zas budou boční lišty na dveřích, které ochrání při parkování před panelákem nebo na sídlišti.

Kromě tradiční čtyřkolky může ten, kdo pociťuje potřebu jezdit po silnici s autem, které vypadá, že může do terénu, zvolit o 46 tisíc levnější provedení s pohonem předních kol. 

SsangYong Korando v číslech

délka x šířka x výška x rozvor: 4410 x 1830 x 1675 x 2650 mm

světlá výška: 180 mm

objem kufru: 486 mm

provozní/celková hmotnost 1675/2260 kg

motor: turbodieselový 4válec DOHC (1998 ccm)

max. výkon: 129 kW/175 k

max. točivý moment: 360 Nm

max. rychlost: 179 km/h

kombinovaná spotřeba: 6,4 l/100 km (6,0 verze s pohonem předních kol)

Pozn.: parametry udávané výrobcem

SsangYong Korando

Jízdními vlastnostmi na silnici se korando vyrovná renomované konkurenci. Sedíte hodně vysoko nad vozovkou, auto se ale naklání míň, než byste čekali. Neotravuje při jízdě neustálým houpáním jako jiná SUV. Podvozek je ale stále ještě dost komfortní, aby stihl vyžehlit většinu toho, co silničáři zanedbali.

Vnitřek je stejně pohledný jako vnějšek. Žádné výstřelky, jednoduché, spíše hranatější tvary. Ovládání všeho je jasné, intuitivní, přesné. Materiály jsou uvnitř výhradně tvrdé, ale k autu to docela pasuje a chybět vám nebudou.

Měkké jsou uvnitř akorát sedačky a ty jsou hezky pohodlné a dostatečně velké. Kabina překvapí hlavně prostorností. Vzadu čekají za velkými dveřmi sedadla s polohovatelnými opěradly, potěší také plochá podlaha, kde nepřekáží středový tunel.

S prahem kufru je zarovnaná podlaha pro náklad. Když zadní sedadla sklopíte, máte jednolitou plochu bez schodu. Základní objem kufru udává výrobce 486 litrů.

Vypadá to jako archaismus, ale k autu do přírody se to opět docela hodí: klíček do zapalování je oddělený od dálkového ovládání centrálu. Proč je to praktické pochopíte, až pojedete na koupačku k rybníku. Zamknete klíčkem a můžete s ním do vody, "dálka" zůstane na suchu v autě.

Korando má za základních 625 900 korun slušnou výbavu: ABS, ESP, šest airbagů, klimatizaci, palubní počítač, tempomat. Trochu překvapí chybějící rádio a roleta kufru. Když připlatíte třicet tisíc za vyšší výbavu, dostanete obojí a k tomu ještě mlhovky, automatickou klimatizaci místo manuální, vyhřívaná sedadla vpředu, kůži potažený volant, parkovací asistent a o palec větší kola (základní jsou 16palcová).

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Alfa Romeo nemá na jména štěstí. S poetickým Duettem ustoupilo dezertu

20. dubna 2024

Přejmenovat model poté, co jej slavnostně představíme? Patálie, kterou Alfa Romeo řeší s aktuálním...

Na mosteckém okruhu řádila porsche, zazářil terénní speciál i Carrera GT

20. dubna 2024

O prodlouženém velikonočním víkendu bylo v Mostě opravdu rušno. Jen den poté, co na zdejší autodrom...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Prodej bytu 2+1, 41 m2, Benátky nad Jizerou, ul. Ořechová
Prodej bytu 2+1, 41 m2, Benátky nad Jizerou, ul. Ořechová

Ořechová, Benátky nad Jizerou - Benátky nad Jizerou II, okres Mladá Boleslav
3 170 000 Kč

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...