SsangYong Korando

SsangYong Korando | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Konec experimentům na autech. SsangYong postavil povedené korando

  • 20
Korando je po letech první ssangyong, který nevypadá jako genetický experiment. První model nové éry automobilky je ale také nečekaně povedený a příjemný na svezení.

Nejmenší jihokorejská automobilka se tak dlouho snažila prošlapat vlastní cestičku s hodně specifickou nabídkou, až na to doplatila bankrotem. Poté, co loni vyhlásila konec, ji převzala indická Mahindra. A měla štěstí, že našla v konstrukčních dílnách hotový nový model, který jen čekal na výrobu.

SsangYong byl specialista na křížence aut do terénu se vším možným. Teď to vzali za opačný konec. Postavili pohledné, klasické SUV. Korejských výstřelků, které nejsou Evropanovi po chuti, najdete na korandu pomálu.

Šílený krejčí

Když chcete v autodesignu něco znamenat a nemalovat nadosmrti jen kličky dveří a popelníky, musíte vystudovat některou z věhlasných uměleckých škol. Jednou z nejrenomovanějších je londýnská Royal College of Art. Z ní vyšel mimo jiné Jozef Kabaň, tvůrce přízračného Bugatti Veyron a dnešní šéfdesignér Škody Auto.

SsangYong Rodius

Právě na londýnské škole vedl ateliér designu automobilů Ken Greenley. V polovině 90. let minulého století ho najal SsangYong a dal mu volnou ruku. A teprve tam projevil naplno své vidění autodesignu. Namaloval třeba ssangoyngy musso, nebo kyron, které nelze označit jinak než jako velmi nekonvenční. Jeho "majstrštykem" je ovšem rodius, dlouhodobě vedoucí hitparády o nejošklivější auto všech dob.

Uvidí se ale taky, jestli korejská novinka nebude labutí písní italského studia Italdesign věhlasného Giorgetta Giugiara. Co má exotická korejská automobilka s tímhle Italem společného? SsangYong totiž podle všeho pochopil, že auta, která vypadají jako nosorožec po plastice na hrocha, neuspějí. Takže oslovili Giugiara, aby jim nové korando namaloval. Italdesign ale nedávno koupil koncern VW, takže teď už bude malovat volkswageny a seaty. Korando je tak podle všeho posledním autem, které namaloval "na volné noze".

Kií Sportage, Nissanů Qashqai nebo Hyundaiů ix35 potkáte na ulici spoustu, zato s korandem budete středem pozornosti. Narozdíl od minulosti už si na vás ale nebudou ukazovat prstem kvůli posměškům. Vzhled je vyloženě líbivý. Budí pozornost a pak se ještě zvědavci ptají, co je zač. Logo ani nevyslovitelné jméno automobilky moc lidí nezná.

Abychom ale starým ssangoyngům nekřivdili. Salónní kočáry to nebyly, ale roli pracanta odváděly svědomitě. Robustní techniku korunovaly motory původem od  mercedesu. Na silnici spíš trpěly, v terénu se ale autům i jejich řidičům líbilo.

Korando je tak přelomovým modelem ve všech ohledech. Nejenže vypadá k světu, ale na rozdíl od zvyklostí značky nemá rámovou konstrukci a na silnici jezdí velmi dobře.

Šepot železářství

Nové SUV taky dostalo nový dvoulitrový commonrailový turbodiesel s výkonem 175 koní, který si Korejci sami vyvinuli. Jako základ použili litinový čtyřválec známý i ze starších modelů, dostal ale nové vstřikování a přeplňování.

Ke korandu skvěle pasuje, síly má akorát. Největší slabinou motoru a vlastně celého auta je projev vznětového čtyřválce. Motor je totiž hodně hlučný; i když se zahřeje, slyšíte pořád naftové rachtání. Otravné je taky dlouhé žhavení nafťáku při startování.

SsangYong Korando

Kdo je zvyklý jezdit kolem dvou tisíc otáček, musí se také naučit počítat s prodlevou turba. Do nějakých šestnácti-sedmnácti set otáček je motor "mrtvý". Když se pak velké turbodmychadlo roztočí, mocně zabere. 

S prázdným autem se vždycky rozjíždíte na dvojku, jednička je hodně krátká, zpřevodovaná do síly. Za automat se připlácí 40 tisíc.

Korea to dokáže

První SsangYong Korando se představilo už v roce 1983. Byl to klasický teréňák, který jako by z oka vypadl legendárnímu Jeepu CJ-9. K mání byla i devítimístná verze Korando K9. V roce 1997 následovala další generace, která stále tvary odkazovala na jeepy.

Proč Korando? Má to být akronym pro anglické "Korea can do" (Korea to dokáže).

Jen tak mimochodem, ssangyong znamená zase "dvojitý drak".

Nic jiného než dvoulitrový turbodiesel do koranda nepořídíte. Stejně se do SUVček tohoto formátu skoro jiné motory nekupují, takže to ani zájemcům vadit nebude. Benzínový turbomotor s výkonem 180 koní se chystá a v plánech figuruje i hybridní varianta.

Vůbec poprvé v historii najdete v autě značky SsangoYong palubní počítač. Automobilka se chlubí 6,4litrovou spotřebou. Při městském a dálničním ježdění jsme se vešli do sedmi a půl. S trochou snahy se dostanete pod sedm.

Milovník terénního asfaltu

Je to typické SUV, na terénní kořeny SsangYongu se ale nezapomnělo. Má tedy připojitelný pohon všech kol. Když ztratí přední kola ztratí adhezi, elektricky spínaná lamelová spojka připojí zadní. Když chcete přenášet na zadní nápravu část výkonu pořád, stačí zmáčknout tlačítko LOCK u levého kolene a hurá z asfaltky, jen pak nesmíte překročit čtyřicítku.

SsangYong Korando

Tam se bude hodit vysoko položený podvozek. Chybět zas budou boční lišty na dveřích, které ochrání při parkování před panelákem nebo na sídlišti.

Kromě tradiční čtyřkolky může ten, kdo pociťuje potřebu jezdit po silnici s autem, které vypadá, že může do terénu, zvolit o 46 tisíc levnější provedení s pohonem předních kol. 

SsangYong Korando v číslech

délka x šířka x výška x rozvor: 4410 x 1830 x 1675 x 2650 mm

světlá výška: 180 mm

objem kufru: 486 mm

provozní/celková hmotnost 1675/2260 kg

motor: turbodieselový 4válec DOHC (1998 ccm)

max. výkon: 129 kW/175 k

max. točivý moment: 360 Nm

max. rychlost: 179 km/h

kombinovaná spotřeba: 6,4 l/100 km (6,0 verze s pohonem předních kol)

Pozn.: parametry udávané výrobcem

SsangYong Korando

Jízdními vlastnostmi na silnici se korando vyrovná renomované konkurenci. Sedíte hodně vysoko nad vozovkou, auto se ale naklání míň, než byste čekali. Neotravuje při jízdě neustálým houpáním jako jiná SUV. Podvozek je ale stále ještě dost komfortní, aby stihl vyžehlit většinu toho, co silničáři zanedbali.

Vnitřek je stejně pohledný jako vnějšek. Žádné výstřelky, jednoduché, spíše hranatější tvary. Ovládání všeho je jasné, intuitivní, přesné. Materiály jsou uvnitř výhradně tvrdé, ale k autu to docela pasuje a chybět vám nebudou.

Měkké jsou uvnitř akorát sedačky a ty jsou hezky pohodlné a dostatečně velké. Kabina překvapí hlavně prostorností. Vzadu čekají za velkými dveřmi sedadla s polohovatelnými opěradly, potěší také plochá podlaha, kde nepřekáží středový tunel.

S prahem kufru je zarovnaná podlaha pro náklad. Když zadní sedadla sklopíte, máte jednolitou plochu bez schodu. Základní objem kufru udává výrobce 486 litrů.

Vypadá to jako archaismus, ale k autu do přírody se to opět docela hodí: klíček do zapalování je oddělený od dálkového ovládání centrálu. Proč je to praktické pochopíte, až pojedete na koupačku k rybníku. Zamknete klíčkem a můžete s ním do vody, "dálka" zůstane na suchu v autě.

Korando má za základních 625 900 korun slušnou výbavu: ABS, ESP, šest airbagů, klimatizaci, palubní počítač, tempomat. Trochu překvapí chybějící rádio a roleta kufru. Když připlatíte třicet tisíc za vyšší výbavu, dostanete obojí a k tomu ještě mlhovky, automatickou klimatizaci místo manuální, vyhřívaná sedadla vpředu, kůži potažený volant, parkovací asistent a o palec větší kola (základní jsou 16palcová).