Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec jízdy s mobilem v ruce

  11:48aktualizováno  11:48
Jízda s telefonem v ruce nebyla povolena ani dosud. Ovšem bylo možné to lišácky obejít. Teď ji však ji zákon přímo zakazuje.
Doprava, auto,žena, mobil

Doprava, auto,žena, mobil - Doprava | foto: Profimedia.cz

Nová norma říká jednoznačně: řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj ani jiné hovorové nebo záznamové zařízení. Tím upřesňuje dosavadní zákaz, který teoreticky mohl být obcházen tak, že řidič vzal mobil mezi rameno a hlavu a nedržel ho v ruce.

Pokud však někdo dnes telefonuje za jízdy, porušuje jednu ze základních povinností řidiče -věnovat se plně řízení vozidla.

Proč netelefonovat
Průzkumy prokázaly, že telefonování za jízdy zvyšuje riziko nehody téměř jako alkohol - na čtyřnásobek. Hlavním nebezpečím je ztráta pozornosti a koncentrace. Reakce jsou výrazně pomalejší (až o jeden a půl vteřiny), což znamená v případě kolize prodloužení brzdné dráhy až o desítky metrů. Připomeňme pro ilustraci, že při dálniční rychlosti 130 km za hodinu se prodlouží zpomalením reakce o 1,5 sekundy brzdná dráha o 50 metrů!

S hands free ano
Používat takzvané hands free, jež umožňuje řidiči mít volné ruce, se smí i nadále - přestože je prokázáno, že i při jeho používání se výrazně snižuje pozornost řidiče. Telefonní hovor sám o sobě je totiž mnohem nebezpečnější než držení přístroje.

V té souvislosti se v průběhu řízení kolem legislativní úpravy hovořilo i o zákazu kouření. Nakonec žádná změna nenastala. Je třeba si uvědomit, že zejména manipulace s cigaretou (zapalování, oklepávání popela do popelníku a podobně) může odvést řidiče od plného soustředění na řízení vozidla. A to nemluvě o situaci, kdy oharek upadne řidiči do klína.

Antiradary? Stále nejasno
V tomto bodě se dosavadní zákon podstatně nezměnil. V Česku je zakázáno používat aktivní rušičky radarů, což navíc stanovuje i telekomunikační zákon. Lze je totiž použít proti laserovým „pistolovým“ měřičům rychlosti, jimiž má být už letos policie vybavena.

Přenosné pasivní radarové detektory, které nic neruší, jen signalizují blízkost radaru, tak jsou vlastně i nadále povolené, protože nejsou přímo zakázané. Neexistuje žádná norma, která by jejich použití upravovala.

Napevno zabudované antiradary však nemají homologaci, což znamená, že jejich nalezení může policista pokutovat. Za použití aktivních prostředků rušících radar by mohla pokuta dosáhnout až 100 tisíc korun. Například v Rakousku či ve Švýcarsku je zakázáno takovou věc ve vozidle mít.

Zpřísnění i pro cyklisty

Většina řidičů si při předjíždění cyklisty neuvědomí, že pokud „nevyhodí blinkr‘, řidič za ním uvidí cyklistu až na poslední chvíli a může jej srazit. Zákon říká: Řidič musí dávat znamení o změně směru jízdy a nesmí ohrozit ani omezit řidiče jedoucí za ním.

Na druhé straně je novela zákona přísnější i na samotné cyklisty: nová je povinnost cyklistů mladších 18 let použít ochrannou přilbu - zatím to bylo 15 let.

Zákon však nepamatuje dostatečně na malé děti, které jsou na kole vezeny. Stále platí, že osoba starší 15 let může vézt děti do sedmi let - pro ně totiž není přilba předepsána! Nezbývá než se spolehnout na zdravý rozum rodičů. Jen pro připomenutí: i na cyklisty jedoucí po pozemních komunikacích se vztahuje nulový limit alkoholu v krvi a zákaz kouření.

A co chodci?
Nový zákon upřesňuje, že chodci, jež stojí na přechodu nebo se jej chystá použít, je řidič (kromě řidiče tramvaje) povinen umožnit nerušené a bezpečné přejití vozovky. Proto se musí řidič vozidla přibližovat k přechodu takovou rychlostí, aby mohl zastavit před ním.

Důležitou novinkou je doplnění, že řidič musí snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo před přechodem, udělá-li totéž řidič jiného vozidla jedoucího stejným směrem. Ještě jedno připomenutí - už nyní nesmí chodec vstupovat na přechod pro chodce bezprostředně před blížícím se vozidlem a musí dát přednost tramvajím.

Co říká zákon

Paragraf 7, odst. 1, c)

Řidič nesmí c) při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení

Paragraf 3, odst. 4

Nikdo nesmí používat technické prostředky a zařízení, která znemožňují nebo ovlivňují funkci technických prostředků používaných policií nebo vojenskou policií při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích (dále jen antiradar).

Autoři:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.