Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec legendy: dnes vyrobili poslední Škodu Octavii první generace

  18:56aktualizováno  18:56
První generace Škody Octavia je definitivně minulostí. Po dlouhých 14 letech končí její výroba. "Modelová řada Octavia je pilířem úspěchu značky Škoda," říká mluvčí automobilky Evžen Krauskopf. Není to vůbec nadnesené. Už za svého života si octavia zadělala na legendu a je to jeden z nejdůležitějších modelů značky vůbec.

Škoda Octavia | foto: Škoda

Nebyla nejlepší, ale byla to první opravdu dobrá škodovka. Navíc přišla v polovině 90. let minulého století s designem, který dodneška nezestárl. Maloval ji belgický designér Dirk van Braeckel, který dnes maluje luxusní, drahé a rychlé bentleye. "Jedničková" octavia se v roce svého uvedení umístila na čtvrtém místě v prestižní soutěži o Evropské auto roku, nikdy nebyl úspěch tak blízko.

Škoda Octavia Tour

První vyrobili roku 1996, poslední vůz s pořadovým číslem 1 442 126 vyrobili ve Vrchlabí dnes. Hlavním důvodem ukončení výroby je nová ekologická norma Euro 5, která začíná platit od příštího roku. Automobilce už se nevyplatilo auto podle nových emisních požadavků upravovat. Tento týden dostala Octavia Tour náhradu, od pondělka se vyrábí nová generace, vycházející z aktuální octavie.

"Plánování modelu začalo již v roce 1992, a octavia se tak stala prvním automobilem vyvinutým ve vlastní režii značky poté, co se Škoda Auto stala součástí koncernu Volkswagen," vypráví historii úspěšné octavie Krauskopf. V roce 1998 přišla varianta kombi a později také pohon všech kol. V roce 2000 prošel model modernizací. V roce 2004 ji na pozici pilíře nabídky automobilky nahradila druhá generace. První se ale dodnes prodávala jako laciná alternativa v podobě Octavie Tour a nebýt Eura 5, prodávala by se dobře klidně ještě nějaký rok.

Poslední Škoda Octavia první generace

"Octavia je srdcem značky Škoda," říká šéf automobilky Winfried Vahland. Octavia přinesla nové motory i technologie," dodává Krauskopf.

Octavia měla jako první novodobá škodovka automatickou převodovku, pohon všech kol, šestistupňovou převodovku, kotoučové brzdy na zadní nápravě, ale třeba i ESP. Octavia také představila v historii značky první pohonné agregáty s turbodmychadlem, a to jak benzinové, tak naftové.

Čtěte ve středeční MF DNES

První test nástupce Octavie Tour. Nová generace vychází z předfaceliftové verze stávající Škody Octavie.

.
Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.