Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec mřížek. Za týden ji můžete vymontovat z auta

  14:38aktualizováno  14:38
Od půlky září můžete vymontovat mřížku. V autě kategorie N1 už nebude povinné mít kufr oddělený od prostoru pro posádku dělící přepážkou. Patnáctého září ji stačí jednoduše vymontovat.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Umožnila to novela zákona provozu vozidel na pozemních komunikacích.

"Je to změna ve vyhlášce číslo 283/2009, která novelizuje předchozí prováděcí předpis zákona 341/2002 Sb.," upřesnil Radek Pilař, manažer prodeje ojetých vozidel ARVAL CZ.

Vyhláška kromě mnoha ostatních změn týkajících se podmínek provozu na pozemních komunikacích (např. upuštění od povinnosti náhradního kola; nový obsah lékárniček od 1.1.2011 atd.) řeší právě i změnu ustanovení povinnosti mít ve voze dělící přepážku u vozidel kategorie N1 - tedy osobních vozidel upravených na nákladní.

Podle novely nemusí být u takových vozidel za poslední řadou sedadel přepážka oddělující prostor pro cestující od prostoru pro náklad. Novela platí i pro vozidla už přestavěná, je tedy možná zpětná demontáž.

"Chtěli jsme, aby se srovnaly podmínky pro majitele starších aut. Majitelé nových aut už v autě totiž mřížku mít nemusí," vysvětluje pro MF DNES Karel Hanzelka, tiskový mluvčí ministerstva dopravy.

"Změny se ale netýká kategorie vozidla (zpětná přestavba z N1 na M1) ani zpětného navýšení počtu míst (např. ze 4 na 5), jedná se pouze o ´nepovinnost´ mít v autě přepážku," vysvětluje Radek Pilař. "Od 15.9. nemusí vůz kategorie N1 obsahovat dělící přepážku, avšak pokud byl čtyřmístný, zůstává jím i nadále."

Co říká zákon

Sbírka zákonů č. 341/2002

Příloha 1. bod 6: U vozidel kategorie N s nedělenou skříňovou karosérií musí být za poslední řadou sedadel přepážka oddělující prostor pro cestující od prostoru pro náklad. Tato přepážka musí být do výšky nejméně 500 mm nad bodem "H" uvedených sedadel v provedení z plného materiálu a nad touto výškou musí být v provedení zabraňujícím vniknutí velkých předmětů (o rozměru nejméně 50 x 50 mm) do prostoru pro cestující. U vozidel s uzavřeným prostorem pro náklad a opatřených ve stěnách a ve dveřích okny mohou být tato okna zasklena bezpečnostními skly nebo zasklívacím materiálem, který musí splňovat podmínky stanovené zvláštním předpisem a musí být podle něho homologovány (schváleny). Tato okna musí být ze strany prostoru pro náklad (kromě zasklení v zadních dveřích či zadní stěně) chráněna tuhou a pevnou zábranou (například mříží s maximálním rozměrem otvorů 50 x 50 mm) proti náhodnému poškození přepravovaným nákladem. Instalace takové zábrany nemusí být u posuvných dveří vozidla, pokud to konstrukční řešení těchto dveří neumožňuje.


Sbírka zákonů č. 283/2009
bod 38: V příloze č. 1 bodu 6 se na konci prvního odstavce doplňuje věta "Ustanovení tohoto odstavce se nevztahuje na vozidla, která konstrukcí vycházejí z osobního automobilu kategorie M1, a to i v případě, že vozidlo bylo schváleno v souladu s ustanovením tohoto
odstavce.".



Nejčtenější



Další z rubriky

Další vyhánění dieselů v Německu, nechce je automobilový Stuttgart

Ilustrační snímek

Řidičům starších vozidel tankujících naftu se uzavírá další město. Poté, co jim Hamburk zakázal jízdu do dvou ulic, se...

Systémy v autech moc odvádějí pozornost. Nejlepší jsou Apple s Googlem

Fiat 500

Moderní technologie zaplavují auta - konektivita a nabídka aplikací na palubě vozů začíná být pro některé důležitější...

EU prosazuje elektroauta kvůli snížení CO2, není je kde nabíjet

Kia Soul EV

Asociace evropských výrobců automobilů vydala varování směřující k poslancům Evropského parlamentu, že si kladou...

Najdete na iDNES.cz