Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec mřížek. Za týden ji můžete vymontovat z auta

  14:38aktualizováno  14:38
Od půlky září můžete vymontovat mřížku. V autě kategorie N1 už nebude povinné mít kufr oddělený od prostoru pro posádku dělící přepážkou. Patnáctého září ji stačí jednoduše vymontovat.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Umožnila to novela zákona provozu vozidel na pozemních komunikacích.

"Je to změna ve vyhlášce číslo 283/2009, která novelizuje předchozí prováděcí předpis zákona 341/2002 Sb.," upřesnil Radek Pilař, manažer prodeje ojetých vozidel ARVAL CZ.

Vyhláška kromě mnoha ostatních změn týkajících se podmínek provozu na pozemních komunikacích (např. upuštění od povinnosti náhradního kola; nový obsah lékárniček od 1.1.2011 atd.) řeší právě i změnu ustanovení povinnosti mít ve voze dělící přepážku u vozidel kategorie N1 - tedy osobních vozidel upravených na nákladní.

Podle novely nemusí být u takových vozidel za poslední řadou sedadel přepážka oddělující prostor pro cestující od prostoru pro náklad. Novela platí i pro vozidla už přestavěná, je tedy možná zpětná demontáž.

"Chtěli jsme, aby se srovnaly podmínky pro majitele starších aut. Majitelé nových aut už v autě totiž mřížku mít nemusí," vysvětluje pro MF DNES Karel Hanzelka, tiskový mluvčí ministerstva dopravy.

"Změny se ale netýká kategorie vozidla (zpětná přestavba z N1 na M1) ani zpětného navýšení počtu míst (např. ze 4 na 5), jedná se pouze o ´nepovinnost´ mít v autě přepážku," vysvětluje Radek Pilař. "Od 15.9. nemusí vůz kategorie N1 obsahovat dělící přepážku, avšak pokud byl čtyřmístný, zůstává jím i nadále."

Co říká zákon

Sbírka zákonů č. 341/2002

Příloha 1. bod 6: U vozidel kategorie N s nedělenou skříňovou karosérií musí být za poslední řadou sedadel přepážka oddělující prostor pro cestující od prostoru pro náklad. Tato přepážka musí být do výšky nejméně 500 mm nad bodem "H" uvedených sedadel v provedení z plného materiálu a nad touto výškou musí být v provedení zabraňujícím vniknutí velkých předmětů (o rozměru nejméně 50 x 50 mm) do prostoru pro cestující. U vozidel s uzavřeným prostorem pro náklad a opatřených ve stěnách a ve dveřích okny mohou být tato okna zasklena bezpečnostními skly nebo zasklívacím materiálem, který musí splňovat podmínky stanovené zvláštním předpisem a musí být podle něho homologovány (schváleny). Tato okna musí být ze strany prostoru pro náklad (kromě zasklení v zadních dveřích či zadní stěně) chráněna tuhou a pevnou zábranou (například mříží s maximálním rozměrem otvorů 50 x 50 mm) proti náhodnému poškození přepravovaným nákladem. Instalace takové zábrany nemusí být u posuvných dveří vozidla, pokud to konstrukční řešení těchto dveří neumožňuje.


Sbírka zákonů č. 283/2009
bod 38: V příloze č. 1 bodu 6 se na konci prvního odstavce doplňuje věta "Ustanovení tohoto odstavce se nevztahuje na vozidla, která konstrukcí vycházejí z osobního automobilu kategorie M1, a to i v případě, že vozidlo bylo schváleno v souladu s ustanovením tohoto
odstavce.".




Nejčtenější

Velké srovnání cen autodílů: obří rozdíly, nejdražší jsou Japonci a Opel

Výměna autobaterie

Lehký ťukanec na křižovatce a ceny za opravu šplhají do desítek tisíc korun. Přední nárazník může stát čtyři tisíce,...

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...



Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...

Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...



Další z rubriky

Žár roztavil nárazník, jako by byl z vosku. Kolik stupňů snese auto?

Exploze a následný požár plynového terminálu ve východorakouské obci Baumgarten...

Exploze plynového terminálu poblíž slovenských hranic si v úterý vyžádala 21 zraněných a jednoho mrtvého. Internet...

Pouštní autoškola vychovává nejlepší řidiče. My jsme se zahrabali

Ford F150

Katařané o sobě neskromně tvrdí, že jsou nejlepšími řidiči na světě. A proč by ne? Byť jejich dědové vyrůstali v...

BMW chce na Sokolovsku polygon pro autonomní vozy

Kromě jízdních vlastností a technologií, které by se mohly prověřovat u nás,...

V Česku má vzniknout do roku 2021 testovací polygon automobilky BMW pro samořiditelné vozy. Server iHNED.cz to napsal s...



Najdete na iDNES.cz