Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec ráje bez limitu: po dálnici v Německu 120 km/h

  17:44aktualizováno  17:44
Zatím jen v Brémách, ale brzy možná po celém Německu budou muset řidiči dodržovat na dálnicích rychlostní limity. Neomezená rychlost je totiž trnem v oku mnoha politikům a ekologickým aktivistům.

Zdá se, že s neomezenou rychlostí na německých dálnicích je konec | foto: iDNES.cz

Od minulého týdne musí řidiči na dálnicích v německé spolkové zemi Svobodné hanzovní město Brémy dodržovat rychlostní limit 120 km/h. Jde o vůbec první plošné zavedení rychlostních limitů na dálnicích v SRN.

Nařízení v Brémách nemá příliš velký praktický dopad, dotkne se totiž pouze 11 kilometrů dálnic v tomto státě. Na zbývajících 49 kilometrech byla již dříve zavedena rychlostní omezení kvůli omezení hluku a produkce exhalací. I tak má ale první plošné zavedení dálničního rychlostního limitu veliký význam.

O neomezené rychlosti na dálnicích se totiž v Německu neustále hlasitě diskutuje a podle některých odborníků je celoplošné zavedení rychlostních limitů na německých dálnicích pouze otázkou času. Nejčastějšími argumenty pro zavedení limitů jsou ekologie a zvýšená bezpečnost provozu – ostatně tyto dva aspekty vyzdvihuje i koalice Zelených a Sociálních demokratů, která stála za zavedením omezení v Brémách.

Pro zavedení celoplošných rychlostních limitů na dálnicích jsou ovšem i dvě další spolkové země – Berlín a Braniborsko. Společně s Brémami za zavedení limitů lobbují ve Spolkové radě. Dle jejich návrhů by měl mít jednotný rychlostní limit hodnotu 130 km/h.

Omezení mají samozřejmě maximální podporu Strany zelených a Sociální demokraté pod vedením současné kancléřky Angely Merkelové vyjadřují podobným opatřením podporu. Navíc podle ředitele asociace za čisté životné prostředí, Jürgena Resche, je zavedení rychlostních limitů nevyhnutelné z hlediska tlaků Evropské komise. Ta by měla podle Reschových slov Německo k jejich zavedení přinutit do roku 2010.

Zdá se tak, že německý dálniční ráj již nebude mít dlouhého trvání. Zvítězí politické tlaky a diskutabilní snaha chránit životní prostředí. Ta je asi nejpodivnějším argumentem, který za zavedením limitů stojí. Důvodů je hned několik. Nedávné pokusy z Rakouska totiž ukazují, že vyšší rychlost na dálnicích paradoxně vede ke snížení produkce emisí – zvýšila se totiž plynulost provozu. A tak ačkoli jezdí automobily rychleji, což znamená více emisí, byla výrazně eliminována nutnost brzdit a opět zrychlovat, což naopak produkci emisí snižuje. Samozřejmě takové opatření má smysl pouze na dálnicích, které jsou na vysoké rychlosti projektovány.

A právě na takových úsecích platí v Německu rychlost neomezená. Na mnoha místech německých dálnic se ale již dnes setkáme s rychlostními omezeními – jde o úseky, které nesplňují vysoké kvalitativní nároky a mají například jen dva pruhy. Rovněž v okolí měst a na městských okruzích bývá rychlost omezena, ať už je důvodem snížení hluku, emisí nebo snaha regulovat provoz tak, aby bylo umožněno snadné sjetí z dálnice nebo najetí na ni.

S trochou nadsázky se tak dá říci, že neomezená rychlost platí pouze na širých pláních, kde mírně zvýšená koncentrace emisí z těch několika stovek rychle jedoucích vozů rozhodně neznamená kritické ohrožení životního prostředí. I tak ale pravděpodobně politická lobby zvítězí.



Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Najdete na iDNES.cz