Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec ráje bez limitu: po dálnici v Německu 120 km/h

  17:44aktualizováno  17:44
Zatím jen v Brémách, ale brzy možná po celém Německu budou muset řidiči dodržovat na dálnicích rychlostní limity. Neomezená rychlost je totiž trnem v oku mnoha politikům a ekologickým aktivistům.

Zdá se, že s neomezenou rychlostí na německých dálnicích je konec | foto: iDNES.cz

Od minulého týdne musí řidiči na dálnicích v německé spolkové zemi Svobodné hanzovní město Brémy dodržovat rychlostní limit 120 km/h. Jde o vůbec první plošné zavedení rychlostních limitů na dálnicích v SRN.

Nařízení v Brémách nemá příliš velký praktický dopad, dotkne se totiž pouze 11 kilometrů dálnic v tomto státě. Na zbývajících 49 kilometrech byla již dříve zavedena rychlostní omezení kvůli omezení hluku a produkce exhalací. I tak má ale první plošné zavedení dálničního rychlostního limitu veliký význam.

O neomezené rychlosti na dálnicích se totiž v Německu neustále hlasitě diskutuje a podle některých odborníků je celoplošné zavedení rychlostních limitů na německých dálnicích pouze otázkou času. Nejčastějšími argumenty pro zavedení limitů jsou ekologie a zvýšená bezpečnost provozu – ostatně tyto dva aspekty vyzdvihuje i koalice Zelených a Sociálních demokratů, která stála za zavedením omezení v Brémách.

Pro zavedení celoplošných rychlostních limitů na dálnicích jsou ovšem i dvě další spolkové země – Berlín a Braniborsko. Společně s Brémami za zavedení limitů lobbují ve Spolkové radě. Dle jejich návrhů by měl mít jednotný rychlostní limit hodnotu 130 km/h.

Omezení mají samozřejmě maximální podporu Strany zelených a Sociální demokraté pod vedením současné kancléřky Angely Merkelové vyjadřují podobným opatřením podporu. Navíc podle ředitele asociace za čisté životné prostředí, Jürgena Resche, je zavedení rychlostních limitů nevyhnutelné z hlediska tlaků Evropské komise. Ta by měla podle Reschových slov Německo k jejich zavedení přinutit do roku 2010.

Zdá se tak, že německý dálniční ráj již nebude mít dlouhého trvání. Zvítězí politické tlaky a diskutabilní snaha chránit životní prostředí. Ta je asi nejpodivnějším argumentem, který za zavedením limitů stojí. Důvodů je hned několik. Nedávné pokusy z Rakouska totiž ukazují, že vyšší rychlost na dálnicích paradoxně vede ke snížení produkce emisí – zvýšila se totiž plynulost provozu. A tak ačkoli jezdí automobily rychleji, což znamená více emisí, byla výrazně eliminována nutnost brzdit a opět zrychlovat, což naopak produkci emisí snižuje. Samozřejmě takové opatření má smysl pouze na dálnicích, které jsou na vysoké rychlosti projektovány.

A právě na takových úsecích platí v Německu rychlost neomezená. Na mnoha místech německých dálnic se ale již dnes setkáme s rychlostními omezeními – jde o úseky, které nesplňují vysoké kvalitativní nároky a mají například jen dva pruhy. Rovněž v okolí měst a na městských okruzích bývá rychlost omezena, ať už je důvodem snížení hluku, emisí nebo snaha regulovat provoz tak, aby bylo umožněno snadné sjetí z dálnice nebo najetí na ni.

S trochou nadsázky se tak dá říci, že neomezená rychlost platí pouze na širých pláních, kde mírně zvýšená koncentrace emisí z těch několika stovek rychle jedoucích vozů rozhodně neznamená kritické ohrožení životního prostředí. I tak ale pravděpodobně politická lobby zvítězí.





Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.