Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konec škrabkám na led, volkswagenům nebudou namrzat okna

aktualizováno 
Vývojáři Volkswagenu společně s vědci z Fraunhofer Institute for Surface Technology připravili vylepšení, které potěší řidiče v zimě. Nová technologie má totiž zajistit, aby skla automobilu nezamrzala.

Volkswagen připravuje nezamrzající skla pro automobily | foto: Volkswagen

Skla, ze kterých už nebudou muset řidiči seškrabovat jinovatku nebo vrstvu ledu, jsou pár let od sériové výroby. Nová technologie potřebuje jenom trochu doladit, v současné podobě totiž například skla se speciální povrchovou vrstvou hůře propouštějí třeba signál mobilních telefonů.

Nezamrzajících skel dosáhli vývojáři aplikací tenoučké vrstvy materiálu ITO na jeho vnější povrch. ITO (Indium Tin Oxide) je pevným roztokem oxidu India In2O3 (typicky 90 %) a oxidu cínu SnO2 (10 %). Tento v tenkých vrstvách průhledný materiál se využívá k vytvoření vodivé vrstvy u LCD, plazmových nebo dotykových displejů.

Materiál má ale i jinou vlastnost než vodivost. Dovede totiž odrážet teplo. Tenká vrstva na vnějšku skla pak zabraňuje, aby teplo vyzařovalo z automobilu směrem ven. Díky tomu se povrch skla neochlazuje a tak na něm nekondenzuje voda a netvoří se led. Sklo se jednoduše neochladí pod teplotu rosného bodu. Spolehlivě by měla technologie sklo ochránit od ledové vrstvy do vnějších teplot zhruba minus 18 °C.

Konkrétní funkci samozřejmě ovlivňují další atmosférické podmínky, jako je oblačnost, relativní vlhkost nebo síla větru. Vrstva ITO tak nedovede tvorbě ledu zabránit vždy a za všech podmínek, ale výrazně ji omezuje. V sériové výrobě můžeme podobný komfortní prvek očekávat do několika málo let.



Témata: zima, aplikace, Volkswagen


Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.