Rapid se ještě neprodává a už má v revíru škodnou. Citroën za 250 tisíc

  • 228
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Nové laciné peugeoty a citroëny by mohly zajímavou cenovkou nové škodovce zatopit. Méně nároční motoristé mimo Evropu žádají jednoduchá a velká auta, přesně jako Peugeot 301 a Citroën C-Elysée. Na chuť jim přijdou i spořivější Evropané.

Pařížský autosalon představil kromě nového rapidu další tři auta, která nehýří moderní technikou, řeklo by se "krizové modely". Do vrtkavé ekonomické situace dneška se přesně hodí.

Nový důležitý model z Mladé Boleslavi je už k objednání. Novinka má ve své základní a nejlevnější verzi za 289 900 korun benzinový motor 1.2 MPI. Do konce roku dostane i nejobyčejnější Škoda Rapid klimatizaci zdarma.

V závěsu ale jedou noví konkurenti. Společně s rapidem se v Paříži představilo
i jeho dvojče. Seat Toledo se bude vyrábět na stejné lince a liší se jen v detailech.
Novinka se španělskou značkou svou cenu odhalí přibližně za dva týdny. Podle neoficiálních informací iDNES.cz z českého zastoupení značky však dostane toledo stejné ceny jako rapid.

Seat Toledo

Jak jezdí dvojče Škody Rapid ČTĚTE ZDE

Seat Toledo
Seat Toledo

Pokud budou mít auta takový úspěch, v jaký značky doufají, bude jich asi nedostatek. Plán výroby na příští rok je podle zdroje z automobilky kolem 100 tisíc rapidů a toled, z čehož modelů se značkou Seatu bude asi 40 procent.

"Pro mnohé to bude jediné auto v rodině," popisuje zaměření na méně movité zákazníky Thomas Dicke, jeden z vývojářů Seatu.

Francouzská dvojka

Rapid s toledem hned v Paříži dostaly konkurenty velmi podobného ražení a stejného zacílení. Peugeot 301 a Citroën C-Elysée jsou také dvojčata. Odlišnosti jsou podobného charakteru jako u škody a seatu. Francouzské modely se budou vyrábět ve španělském Vigu, ale jejich hlavní trhy mají být podle plánů koncernu PSA, do kterého značky patří, mimo Evropu.

Peugeot 301

I proto to jsou klasické sedany, kterým se otevírá víko kufru bez zadního okna. "Je to třeba proto, že když v horku na Dálném východě nebo v zimě ve Finsku nakládáte věci do kufru, nevyvětráte si tak interiér, který jste pracně klimatizovali nebo vytápěli," vysvětluje oblíbenost sedanů François Dabadie, který odpovídal za vývoj citroënu.

Českého zákazníka však bude spíše zajímat, zda do auta, které je nabízeno jako rodinné, naloží kočárek, což u francouzských vozů půjde o poznání hůř než u škodovky.

Silným protiargumentem však bude cena, na kterou jsou zákazníci v této kategorii velmi citliví. Podle informací iDNES.cz má citroën startovat s cenovkou 250 tisíc korun za základní provedení, které však už bude mít klimatizaci a pod kapotou tříválec o objemu 1,2 litru.

Peugeot, který si od novinky v Česku hodně slibuje, mívá ceny tradičně o něco výš. Zveřejní je v listopadu.

Auta stojí na upravené platformě malých modelů PSA, třeba Citroënu C3. Za pozornost stojí nízká hmotnost základní verze, která činí pouhých 980 kilogramů.

Automobilky zdůrazňují robustnost novinek, vyvíjeny prý byly pro použití na rozbitých cestách, na různých površích najely čtyři miliony testovacích kilometrů. Evropana zarazí pouze čtyři airbagy v nabídce (škoda a seat mají vždy šest). Stejně jako Škodovka zdůrazňují francouzské značky hodně místa na zadních sedadlech a více než pětisetlitrový kufr.