Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Konkurenční boj drží ceny benzinu na uzdě

  11:43aktualizováno  11:43
Za poslední týden klesly ceny benzinu a nafty zhruba o desetník na litr. S dalším citelnějším pádem cen je však s největší pravděpodobností konec. Prodejci benzin už několik týdnů nakupují od rafinerií dráže, a pomalu tak končí doba, kdy se nikdo, kromě slovenského Slovnaftu, ke zvýšení cen v Česku neodhodlal.

"Naším hlavním důvodem (zvýšení cen) je nárůst cen ropy Brent," řekl jednoznačně ke včerejším úpravám cen vzhůru pro ČTK mluvčí rafinerie Ľubomír Žitňan.

Největší prodejce u nás, společnost Benzina, potvrdil, že i tento týden se snaží ceny držet na stejné úrovni a místy alespoň o haléře zlevní.

"Řídíme se tržním prostředím," zdůvodnila chování firmy i s odkazem do budoucna mluvčí Benziny Lenka Svobodová. Firmy v tuzemsku podle analytiků jednak ještě čerpají z levnějších zásob a jednak si vzhledem k silné konkurenci spíše ukrojily ze svých marží.

"Boj mezi velkými firmami, které provozují čerpací stanice, je teď ostrý," řekl Antonín Beran z oddělení surovinové a energetické statistiky ministerstva průmyslu. Z analýzy ministerstva o síti čerpacích stanic vyplývá, že jejich celkový počet sice stagnuje (stále se pohybuje okolo 1820), své postavení však posilují velké zahraniční sítě.

Dochází k rozdělení trhu. Ke konci loňského roku měly velké zahraniční řetězce pod kontrolou téměř třetinu všech pump, o 4 procenta více než před rokem. Na celkovém prodeji pohonných hmot se však podílely téměř polovinou. České firmy, které mají více než pět pump, naproti tomu prodaly jen 35 procent z celkem vytočených pohonných hmot.

Nejvíce loni posílila rakouská OMV, která převzala tuzemskou síť Petra a C1 Linie. Významně rostla i síť Agip, a to nákupem řetězce Tamoil. Přírůstky zaznamenal také Shell, který převezme síť Total. Po dokončení této fúze bude se 137 pumpami nejsilnější zahraniční sítí u nás.

Konkurenci na trhu zvyšují i pumpy supermarketů lákající nízkými cenami. Loni jich bylo už 20 a z celkového prodeje pohonných hmot si ukrojily tři procenta. Razantní nástup lze letos čekat od státní firmy Čepro, která převzala velkou, ale nekvalitní síť bývalé státní Benziny. Pod značkou Euro Oil nyní rekonstruuje 77 pump.


Kolik stojí benzin a nafta v Evropě (v Kč/l)

Natural 95

Nafta
Německo

32,00

25,00

Itálie

31,00

26,00
Rakousko

26,00

21,00
Polsko

 22,50

19,30
Maďarsko

24,40

21,90
Česká rep.

24,00

21,30
Chorvatsko

24,00

21,00
Slovensko

22,00

21,00

 

Autoři:


Témata: OMV, Shell


Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.