Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auto na měkkých gumách víc žere. Od listopadu je povinný hlídač tlaku

  17:11aktualizováno  17:11
Na nesprávně nahuštěných pneumatikách jezdí 65 procent řidičů. Od listopadu budou muset mít nové vozy systém pro kontrolu tlaku v kolech.

Kontrolka systému kontroly tlaku v pneumatikách | foto: Granger Motors

„Špatně nahuštěné pneumatiky mají velký vliv na bezpečnost. Na dálnicích patří defekty plášťů mezi nejvážnější důvody těžkých nehod,“ uvedl mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Při snížení tlaku v pneumatice o půl baru oproti předepsané hodnotě stoupne spotřeba o 0,3 litru paliva, zároveň ale klesá efektivnost stabilizačního systému o třetinu. Při nahuštění pneumatiky jen na jeden bar znamená prodloužení brzdné dráhy o deset procent.

Od 1. listopadu 2014 jsou výrobci automobilů povinni vybavit všechny nové osobní vozy pro evropský trh monitorovacím systémem kontroly tlaku v pneumatikách - TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Dosud se tato povinnost vztahovala pouze na nové vozy homologované po 1. listopadu 2012, od letošního listopadu platí i pro starší modely.

Nařízení EU se tedy vztahuje pouze na nové vozy vyrobené po 1. listopadu letošního roku. Motoristé si tedy na starší monitorovací systém dodatečně instalovat nemusí. „Vozidlo s nefunkčním systémem TPMS či bez něj neprojde stanicí technické kontroly,“ varuje web tpms-expert.cz.

„V současné době jsou používány dvě různé metody měření tlaku. Systém nepřímého měření používá senzory ABS a ESP, jimiž zjišťuje rozdíly v rychlostech otáčení kol,“ vysvětluje pneumatikářská firma Bridgestone. „Na základě změny průměru kola je vypočítáván tlak v pneumatice.“ Výhodou tohoto systému jsou nízké náklady, výsledky měření ovšem nejsou úplně přesné. Druhá metoda měření je přímá a používá senzor ve ventilu pneumatiky. Měření je přesné a okamžité. Senzory upozorňují řidiče v okamžiku, kdy tlak v pneumatikách klesne o 25 % pod doporučenou hodnotu výrobce. Nevýhodou jsou dražší ventilky, které je třeba navíc pravidelně měnit.

Z průzkumů, které Bridgestone provádí každý rok, vyplývá, že dvě třetiny řidičů v Evropě jezdí na pneumatikách s příliš nízkým tlakem. To znamená více než 200 miliard litrů zbytečně spotřebovaných pohonných hmot.



Témata: Bridgestone

Nejčtenější



Další z rubriky

Harry s Meghan ukázali světu legendární jaguar přestavěný na elektrovůz

Jaguar E-Type Zero

Svatba britského prince Harryho a americké herečky Meghan Markleové k sobě přitáhla i zraky milovníků automobilů....

VIDEO: Rally jezdec a navigátor mají tajnou řeč, které rozumí jen oni

Jezdec a navigátor si musí na rallye stoprocentně věřit

Nesmí udělat chybu, musí se maximálně soustředit a k tomu číst pokyny z itineráře, když se lomozící rallyový speciál...

Hvězdou pražské autoslavnosti bude mercedes za 70 milionů

Autosalon v Bratislavě. Mercedes-AMG Project One

Přes tisíc exponátů na prostranstvích, parku, terasách a několika pavilonech Výstaviště Praha Holešovice si budou moci...

Najdete na iDNES.cz