Auto na měkkých gumách víc žere. Od listopadu je povinný hlídač tlaku

  17:11aktualizováno  17:11
Na nesprávně nahuštěných pneumatikách jezdí 65 procent řidičů. Od listopadu budou muset mít nové vozy systém pro kontrolu tlaku v kolech.

Kontrolka systému kontroly tlaku v pneumatikách | foto: Granger Motors

„Špatně nahuštěné pneumatiky mají velký vliv na bezpečnost. Na dálnicích patří defekty plášťů mezi nejvážnější důvody těžkých nehod,“ uvedl mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Při snížení tlaku v pneumatice o půl baru oproti předepsané hodnotě stoupne spotřeba o 0,3 litru paliva, zároveň ale klesá efektivnost stabilizačního systému o třetinu. Při nahuštění pneumatiky jen na jeden bar znamená prodloužení brzdné dráhy o deset procent.

Od 1. listopadu 2014 jsou výrobci automobilů povinni vybavit všechny nové osobní vozy pro evropský trh monitorovacím systémem kontroly tlaku v pneumatikách - TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Dosud se tato povinnost vztahovala pouze na nové vozy homologované po 1. listopadu 2012, od letošního listopadu platí i pro starší modely.

Nařízení EU se tedy vztahuje pouze na nové vozy vyrobené po 1. listopadu letošního roku. Motoristé si tedy na starší monitorovací systém dodatečně instalovat nemusí. „Vozidlo s nefunkčním systémem TPMS či bez něj neprojde stanicí technické kontroly,“ varuje web tpms-expert.cz.

„V současné době jsou používány dvě různé metody měření tlaku. Systém nepřímého měření používá senzory ABS a ESP, jimiž zjišťuje rozdíly v rychlostech otáčení kol,“ vysvětluje pneumatikářská firma Bridgestone. „Na základě změny průměru kola je vypočítáván tlak v pneumatice.“ Výhodou tohoto systému jsou nízké náklady, výsledky měření ovšem nejsou úplně přesné. Druhá metoda měření je přímá a používá senzor ve ventilu pneumatiky. Měření je přesné a okamžité. Senzory upozorňují řidiče v okamžiku, kdy tlak v pneumatikách klesne o 25 % pod doporučenou hodnotu výrobce. Nevýhodou jsou dražší ventilky, které je třeba navíc pravidelně měnit.

Z průzkumů, které Bridgestone provádí každý rok, vyplývá, že dvě třetiny řidičů v Evropě jezdí na pneumatikách s příliš nízkým tlakem. To znamená více než 200 miliard litrů zbytečně spotřebovaných pohonných hmot.



Témata: Bridgestone

Nejčtenější

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Prodej osobních aut s naftovým motorem v EU prudce klesá

Ilustrační snímek

Prodej osobních automobilů s naftovým motorem v zemích Evropské unie v pololetí klesl o 16 procent na 3,12 milionu...

Toyota RAV4 přijíždí do Evropy v novém, zatím jen jako hybrid

Toyota RAV4

K pětadvacátým narozeninám modelu RAV4 si Toyota nadělí již pátou generaci. Ta je od pohledu hranatější, ale také...

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...



Najdete na iDNES.cz