Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Košík na jahody už nepotřebuje madlo: nový Volkswagen Golf Cabriolet

Volkswagen Golf 1,2 TSI stojí 380 tisíc a když přihodíte 120 000, máte kabriolet. Odveze čtyři dospělé, zimu přežije bez nesnází a léto si užije naplno.
Když se koncem 70. let ladil design prvního Golfu Cabriolet, byl u toho v designcentru Volkswagenu Rüdiger Folten (pracuje tam od roku 1973) a teď i viděl, jak se vyvíjel vzhled nového kabria.

Když se koncem 70. let ladil design prvního Golfu Cabriolet, byl u toho v designcentru Volkswagenu Rüdiger Folten (pracuje tam od roku 1973) a teď i viděl, jak se vyvíjel vzhled nového kabria. | foto: Volkswagen

Sezona kabrioletů už začala a auto bez střechy, kterým můžete jezdit celý rok, pořídíte nové už za půl milionu. Novinka od VW je už k objednání, nejrychlejší se dočkají v srpnu.

Košík na jahody

Volkswagen Golf je kult a ve verzi kabriolet taky. Hned ten první šel před třiceti lety na dračku. Pohledný malý kabriolet byl trhákem v Evropě i Americe, dodnes je nadšenci šlechtí a dělají s nimi parádu. Kvůli mohutnému ochrannému oblouku mezi první a druhou řadou sedadel se mu říkalo košík na jahody. To madlo měla i následující generace golfího kabria a většina aut bez střechy té doby. A teď, když přijel nový kabriolet, je košík najednou bez něj.

Volkswagen Golf Cabriolet

Ten rám už totiž dnes moderní kabriolety nepotřebují. Dříve ho měly proto, aby ochránil posádku v případech, kdy se auto nešťastnou náhodou převrátí. U nového golfu už je to vyřešeno moderně. Kabriolety dnes mají za zadními opěrkami hlavy schované pod plastovými kryty speciální vzpěry, které se při převrácení vozu vystřelí ven (u golfu za 0,25 s) a vytvoří tak hlavně zadním cestujícím prostor pro přežití.

Volkswagen Golf Cabriolet
Volkswagen Golf Cabriolet

Rám mívala stará kabria také pro zvýšení tuhosti karoserie. Když totiž obyčejné auto se samonosnou karoserií připravíte o střechu, začne být problém s jejím kroucením. Díky moderním materiálům a výrobním postupům je současný kabriolet pevné auto, i když mu vlastně celá horní část chybí.

VW Golf Cabriolet v číslech

  • délka × šířka × výška × rozvor v mm: 4246 × 1782 × 1423 × 2578
  • objem kufru: 250 litrů
  • základní motor: benzinový přeplňovaný 1,2 TSI
  • max. výkon: 77 kW/105 koní
  • max. kroutící moment: 175 Nm
  • max rychlost: 186 km/h
  • zrychlení 0–100 km/h: 11,7 s
  • kombinovaná spotřeba: 5,9 l/100 km
  • základní cena: 499 900 Kč

Golf tak dostal mnoho výztuh a o bezpečnost řidiče se spolujezdcem se stará superpevný rám čelního okna, který při převrácení udrží celé auto. A nový Golf Cabriolet je v tomhle příkladný. Karoserii má dokonale tuhou, nekroutí se ani při přejezdu nerovností nebo vymetání děr. Upřímně, při jízdách mezi Nice a Saint Tropez, kam Volkswagen pozval redakci na první jízdy s novinkou, těch špatných silnic najdete pomálu.

Kdyby golfu madlo zůstalo, byl by dnes jeden z mála a zákazníky by asi moc netáhl. "Narušil by také boky vozu zdůrazňující nízké linie," vysvětluje Gustav Hofmann, designér interiérů u VW.

Golf pro plážové frajery a vůbec všechny, kdo chtějí aspoň trochu praktický kabriolet, je stejně dobrý, jako ten obyčejný: skvěle se drží silnice, všechno funguje, jak má a přesto, že patří ke konzervativnímu modelu značky, vypadá k světu. Dnes totiž frčí kabriolety s plechovou střechou, která je nastřihaná na díly a zabere celý kufr. Nový golf dokazuje, že plech nemusí být nejlepším řešením. Vždyť "hadr" místo střechy má i takový rolls-royce za víc než osm milionů.

Plechovou střechu má v modelové řadě VW technicky spřízněný model Eos, který má delší zadek, o čtvrt milionu vyšší cenovku a je takový... nijaký. To golf hodí plátěnou střechu za hlavy páru na zadních sedadlech – zvládne to za 9 sekund (zavírání je o 2 s delší) a klidně i za jízdy (do 30 km/h) – neubere místo v kufru a když ji natáhnete, nepoznáte skoro, že je plátěná.

Volkswagen Golf Cabriolet
Volkswagen Golf Cabriolet
Volkswagen Golf Cabriolet

Nezvykle dost místa pro čtyři

V kabrioletu se má ale jezdit hlavně "nahoře bez". K tomu podržíte ovladač vedle ruční brzdy a elektromotorky všechno obstarají. Golf Cabriolet má skvělou aerodynamiku, do kabiny skoro nefouká. Když chcete jet ve dvou rychleji, jednoduše namontujete za přední sedačky větrný štít, vytáhnete okna a můžete uhánět. I ve stotřicítce na dálnici si posádka nezvýšeným hlasem povídá a pokud mají do metru osmdesáti, o větru nevědí. A když jedou dost rychle, nevadí jim ani déšť.

Interiér přebral od obyčejného golfu včetně skvělé ergonomie a parádních sedadel. Stejné je také naladění podvozku: tužší a maximálně jisté s přesným řízením. Golfí kabrio je plnohodnotně čtyřmístné. Dvojice dospělých cestujících se na zadní sedadla opravdu vejde a má si kam dát nohy, což není pravidlo ani u mnohem delších kabrioletů. Fešácký golf má zajímavý vstup do kufru – odklápí se jen zadní čelo. Úzký vstup pro zavazadla je možná jediná chybka, ale na stěhování kabriolet nemáte. Nákupu se tam vejde 250 litrů a ještě můžete sklopit zadní opěradla.

Volkswagen Golf Cabriolet

Berte benziňák

Základní Golf Cabriolet stojí bez stovky půl milionu. Pohánět ho bude benzinová přeplňovaná jedna-dvojka s výkonem 105 koní. Kabrio není na závodění a tenhle motor mu parádně pasuje. Umí jet svižně i úsporně (podle tabulek do šesti litrů), záleží na náladě řidiče a jeho pravačce na plynu. Malý motor je parádně točivý, rychle reaguje a má chuť do života.

Stejný výkon a papírově (díky většímu kroutícímu momentu) víc síly má turbodiesel 1,6 TDI. Ten je ale pocitově lenivější. Není tak pružný – aby zabral, musíte ho vytočit k nějakým dvěma tisícům otáček. Diesely se hodí spíš na ladnou jízdu; na vysoké rychlosti golfa rozjede taky, ale živě to nebude. Na druhou stranu je hezky tichý a šetří naftu (podle tabulek 4,4 l/100 km). Kdo chce jezdit na naftu svižněji, může zvolit 140koňový dvoulitr.

Vrcholovou benzinovou volbou je 210koňový benzinový přeplňovaný dvoulitr z Golfu GTI. Nejvíc se nám ale pro kabriolet líbila kombinace prostředního motoru 1,4 TSI s výkonem 160 koní (v nabídce je i 122koňová verze), spřaženého s dvouspojkovou automatikou DSG. Motor má říz, dost síly v každé situaci, vystačí s rozumnou spotřebou a se sedmistupňovou převodovkou si dobře rozumí. Ale pozor, dvakrát přeplňovaná jedna-čtyřka je extrémně citlivá na styl jízdy. Umí jezdit za sedm, ale klidně i za jedenáct litrů.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...