Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Koupě havarovaného auta slibuje úspory i problémy

aktualizováno 
- Byť se do motoristického povědomí dostává fakt, že solidní jetý automobil z devadesátých let lze v Česku pořídit levněji než v nejedné západoevropské zemi, dovoz starších vozů většinou bouraných neustává. "To se přece musí vyplatit. Neměl bych to také zkusit?" - přemýšlí mnohý zdejší člověk při pohledu na konvoje táhnoucí republikou s nákladem více či méně poničených aut.
"Jistě, dovoz bouraček se pořád ještě vyplácí, ale ne každému," odpovídá Jan Slawisch z Krupky, předseda Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel. "Čím dál tím víc to je věcí lidí, kteří se v branži vyznají," doplňuje opravář, který jetá auta dováží od začátku devadesátých let.

Už při jednání o ceně a prohlídce nabízeného havarovaného vozu se totiž rozhoduje o úspěchu transakce. "Stačí přehlédnout prasklinku na převodovce, vlnku na nosníku, hnutý motor nebo poničený senzor či jinou elektroniku tam, kde by to nikdo nečekal, a už se náklady prodraží až k prodělku," pokračuje Jan Slawisch. S jeho názorem, že opravit lze všechno, ale jen něco za to stojí, souhlasí i Josef Hodek, majitel karosářského servisu v PlzniRadčicích. "Pokud havárie zasáhla víc než drobnosti, jako je světlo, blatník, nárazník a podobně, vždy je u koupě havarovaného auta nezbytná účast odborníka. Ne některého ze spousty zoufalců, kteří po stodolách či garážích autogenem lepí vozy z několika vraků, nýbrž člověka, za kterým je vidět solidní práce," míní Hodek a doplňuje, že kromě referencí je dobré vědět, s čím karosář vybíraný pro opravu havarovaného auta bude pracovat. Měl by mít rovnací stolici pro karoserie, technickou dokumentaci, moderní svařovací techniku... "I na tom je závislé, jak dlouho po opravě vůz poslouží. Nikdy už sice nebude jako před havárií, ale při použití lepší svařovací techniky a konzervačních materiálů vydrží zhruba 80 procent toho co nový vůz, zatímco při práci s autogenem obvykle přijdou už po dvou letech problémy s korozí," konstatuje Josef Hodek. Okolnost, proč se v Česku pořád vyplatí opravovat havarovaná auta ze západní Evropy, vysvětlují dovozci rozdílem cen náhradních dílů a hlavně odborné práce v Česku a v cizině. "V Německu stojí hodina autoklempíře od 100 do 150 marek a 180 až 200 marek při využití rovnací stolice, zatímco v Česku je hodina v menších servisech za zhruba 200 korun při klempířině a 500 korun na stolici," vysvětluje Slawisch. Připomíná, že pojišťovny v Německu přísně posuzují zůstatkovou hodnotu havarovaného vozu. A jestliže kupříkladu tříleté auto v hodnotě deseti tisíc marek má po nehodě cenu tří tisíc marek a oprava by stála osm tisíc marek, už ji nehradí. Majitele přiměřeně odškodní a vůz lze - podle skutečného stavu - buďto zlikvidovat na vrakovišti nebo jako neopravený prodat. Pokud zájem o havarovaná auta a často také o vraky v Česku i v dalších zemích s levnější prací trvá, vyspělejší západní Evropa se nezlobí. Také v tuzemsku se však situace mění. U běžných aut starších tří let se při škodách zhruba nad 100 tisíc korun už nevyplácejí opravy ve značkových servisech, pojišťovny obvykle nejsou nakloněny dříve běžným výměnám karoserií. "Vloni jsme neměli ani jednu výměnu kompletní karoserie. Teď zakázku máme - u rok staré felicie bude stát zhruba 180 tisíc korun," potvrzuje Jaroslav Myslík, technik plzeňského servisu Auto CB, který patří k největším zastoupením Škody v západních Čechách. Soumrak oprav těžce havarovaných automobilů ve zdejších končinách ovšem zdaleka ještě nenastává. Opravy závažněji rozbitých vozidel - a lhostejno, zda jako bouračky přijedou z ciziny či z tuzemských silnic - se pevněji usazují v dílnách s levnější prací, které využívají lacinější náhradní díly z druhovýrob či z vrakovišť. "Jistěže používám díly z druhovýroby. Třeba s blatníkem je o hodinu práce víc, ale pořídím ho za třetinu či čtvrtinu originálního dílu," říká Jan Slawisch a také Josef Hodek díly z druhovýroby - s výjimkou nosných kusů neodmítá: "Vyplatí se - cena je třetinová a trvanlivost víc než poloviční ve srovnání s originály." Jestliže všechny složitosti posouvají opravy bouraných automobilů do rukou skutečných odborníků, je v případě běžných motoristů se zájmem o koupi více či méně poškozeného vozu na místě mimořádná obezřetnost. "Když už někdo potřebuje riskovat, měl by při nákupu trvat na tom, aby nabízený automobil byl pojízdný, měl rovně kola a aby mu běžel motor," radí Tomáš Pánek, šéf nákupu autobazaru AAA Auto Praha. "Současně je dobré, aby k rozpočtu opravy stanovenému odborníkem měl motorista v rezervě ještě dalších 20 až 30 procent na nepředvídané výdaje, které z opravy určitě vyplynou."

Pro a proti nákupu havarovaných aut

+
- při využití levnější práce a levnějších dílů lze levněji získat kvalitní a mladý vůz
- vůz nabízený po havárii velmi pravděpodobně nebude mít stočený tachometr a jiné předprodejní úpravy

-
- vůz havarovaný víc než lehce nikdy nebude ani po sebedokonalejší opravě jako nebouraný
- auto bude mít mnohdy víc závad, než vyplyne z první prohlídky
- při špatném zhodnocení havarovaného vozu může cena pořízení a opravy překročit skutečnou hodnotu
- nebezpečí nekvalitní opravy, která mnohdy zasáhne do jízdních vlastností vozu
- tušené finanční úspory může rozmělnit čas věnovaný obstarávání dílů, řemeslníků a dalších náležitostí kolem bouraného auta
- při koupi už opraveného havarovaného auta riziko, že je sestaven z několika vraků či kradených vozů
(hč)

Autor:


Témata: nehody, AAA Auto, Škoda


Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.