Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi kupují ojetiny zbrkle, zanedbávají kontrolu, nejvíc hledí na cenu

  8:44aktualizováno  8:44
Češi si nejčastěji kupují auta za vlastní úspory, v tuzemském autobazaru a za částku do 200 000 korun. Nejoblíbenější značkou zůstává Škoda, hlavní kritérium při koupi je cena. Vyplývá to z průzkumu společnosti STEM/MARK pro službu Autotým nabízející služby při nákupu ojetých automobilů.
Češi nejčastěji kupují auta z úspor a v bazaru

Češi nejčastěji kupují auta z úspor a v bazaru | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Výsledky ukázaly, že motoristé nevěnují příliš pozornosti kontrole a ověření stavu ojetého vozidla. Mnohdy se i při tak velké investici rozhodují zbrkle a pod vlivem emocí.

Pro 71 procent kupujících je nejdůležitějším kritériem při výběru auta cena. Následuje technický stav vozidla (62 procent), spotřeba paliva (31 procent) a značka (19 procent). Bezpečnost je klíčová pro 15 procent dotázaných a barva pro pouhá dvě procenta dotázaných.

Nejoblíbenější značkou osobních aut je stále Škoda, kterou jmenovalo 32 procent řidičů. Deset procent lidí si kupuje opely, následuje Ford s devíti procenty příznivců.

Ojeté auto z domácího bazaru si podle průzkumu vybírá 37 procent Čechů, další pak kupují ojetiny přes známé, inzerát či v zahraničí. Nový vůz u tuzemského prodejce si vybírá 24 procent lidí, jen zlomek za hranicemi.

O nákupu vozu se 31 procent Čechů radí s partnerem, nicméně téměř stejné množství lidí - 29 procent - o koupi rozhoduje samo.

Jen osm procent lidí si věří, že samo dokáže posoudit stav vozidla. Nejčastější cestou, jak vyhlédnutý vůz kontrolují, je testovací jízda (38 procent) a kontrola vozu automechanikem, který byl u výběru (27 procent). Naopak relativně malá část kupujících, deset procent, ověřuje takzvaný VIN kód nebo automobil zaveze do nezávislého servisu.

VIN kód, což je vlastně rodné číslo vozu, je nutné zkontrolovat na všech dokladech i fyzicky na autě - nejčastěji je na podlaze, v kufru, v motorovém prostoru či pod předním sklem. „Řidiči nesmí zapomenout prohlédnout auto včetně podvozku a motoru. Důkladná kontrola může odhalit například havárii či vážné technické závady,“ uvedl Jiří Beneš z Autotýmu.

Varující je i rychlost, s níž mnozí auta kupují. Během pouhé hodiny je rozhodnuto koupit ojetý automobil 13 procent lidí. Většina kupujících se rozhodne během jediného dne, 15 procent do týdne. „Investice do ojetého vozu patří mezi ty nejrizikovější vůbec, není proto moudré jednat zbrkle a nechat se strhnout emocemi,“ dodal Beneš.

Autoři: ,




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

V zajetí Maserati
OBRAZEM: Jak se staví výstava automobilových perel. Jde o centimetry

V zajetí Maserati v obchodním centru Arkády Pankrác. Fotograf iDNES.cz byl u instalace výstavy. Při manipulaci rozhodovaly centimetry. K vidění je i jediné...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.