Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Češi kupují ojetiny zbrkle, zanedbávají kontrolu, nejvíc hledí na cenu

  8:44aktualizováno  8:44
Češi si nejčastěji kupují auta za vlastní úspory, v tuzemském autobazaru a za částku do 200 000 korun. Nejoblíbenější značkou zůstává Škoda, hlavní kritérium při koupi je cena. Vyplývá to z průzkumu společnosti STEM/MARK pro službu Autotým nabízející služby při nákupu ojetých automobilů.
Češi nejčastěji kupují auta z úspor a v bazaru

Češi nejčastěji kupují auta z úspor a v bazaru | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Výsledky ukázaly, že motoristé nevěnují příliš pozornosti kontrole a ověření stavu ojetého vozidla. Mnohdy se i při tak velké investici rozhodují zbrkle a pod vlivem emocí.

Pro 71 procent kupujících je nejdůležitějším kritériem při výběru auta cena. Následuje technický stav vozidla (62 procent), spotřeba paliva (31 procent) a značka (19 procent). Bezpečnost je klíčová pro 15 procent dotázaných a barva pro pouhá dvě procenta dotázaných.

Nejoblíbenější značkou osobních aut je stále Škoda, kterou jmenovalo 32 procent řidičů. Deset procent lidí si kupuje opely, následuje Ford s devíti procenty příznivců.

Ojeté auto z domácího bazaru si podle průzkumu vybírá 37 procent Čechů, další pak kupují ojetiny přes známé, inzerát či v zahraničí. Nový vůz u tuzemského prodejce si vybírá 24 procent lidí, jen zlomek za hranicemi.

O nákupu vozu se 31 procent Čechů radí s partnerem, nicméně téměř stejné množství lidí - 29 procent - o koupi rozhoduje samo.

Jen osm procent lidí si věří, že samo dokáže posoudit stav vozidla. Nejčastější cestou, jak vyhlédnutý vůz kontrolují, je testovací jízda (38 procent) a kontrola vozu automechanikem, který byl u výběru (27 procent). Naopak relativně malá část kupujících, deset procent, ověřuje takzvaný VIN kód nebo automobil zaveze do nezávislého servisu.

VIN kód, což je vlastně rodné číslo vozu, je nutné zkontrolovat na všech dokladech i fyzicky na autě - nejčastěji je na podlaze, v kufru, v motorovém prostoru či pod předním sklem. „Řidiči nesmí zapomenout prohlédnout auto včetně podvozku a motoru. Důkladná kontrola může odhalit například havárii či vážné technické závady,“ uvedl Jiří Beneš z Autotýmu.

Varující je i rychlost, s níž mnozí auta kupují. Během pouhé hodiny je rozhodnuto koupit ojetý automobil 13 procent lidí. Většina kupujících se rozhodne během jediného dne, 15 procent do týdne. „Investice do ojetého vozu patří mezi ty nejrizikovější vůbec, není proto moudré jednat zbrkle a nechat se strhnout emocemi,“ dodal Beneš.

Autoři: ,



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...

Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Vizionář Roy Lunn postavil Ford GT40, Jeep Cherokee i tryskokamion

Ford GT40

V srpnu na Floridě ve 92 letech zemřel Roy Lunn. Muž, díky kterému je na světě nejen Ford GT40, ale i létající auto...

OBRAZEM: Nejslavnější auto světa v ulicích Addis Abeby

Siyum Haile, 72, a retired United Nations (UN) employee and Jehovah's Witness,...

Volkswagen Brouk v původní podobě přežil ve výrobě od konce druhé světové války až do roku 2003. Dnes je auto, které...

Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.