Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Koupě ojetiny: bankovní úvěr výhodnější než leasing

  19:28aktualizováno  19:28
Na auto si můžete půjčit i v bance. Při nákupu staršího vozu dokonce ušetříte pár tisíc korun, pokud odmítnete nabídky leasingových společností a vydáte se do banky pro spotřebitelský úvěr. Nabízejí jej v každé větší bance, a to hned ve dvou variantách jako účelový nebo neúčelový úvěr.

Účelový úvěr je levnější
Tyto dva typy úvěrů se od sebe liší tím, že v případě neúčelového úvěru vám banka jednoduše poskytne určitý objem peněz, s nímž můžete naložit podle libosti. Automobil můžete zaplatit teprve poté, kdy vám přijdou peníze na účet. Naopak účelový úvěr vyžaduje, abyste bance dali najevo, na co budou vypůjčené peníze použity.

Za to vám často nabídne výhodnější podmínky, například nižší úrokovou sazbu než v případě neúčelového úvěru ­ většinou o jedno procento. Praxe je taková, že poté, co vám banka úvěr schválí, jí doručíte fakturu za kupované zboží, například od prodejce automobilů, a banka ji za vás následně proplatí. Spotřebitelský úvěr můžete splácet pět, nebo dokonce i sedm let. Přitom je možné úvěr splatit předčasně, ale to není zadarmo.

Banky si za tento krok účtují tři až pět procent z nesplacené části úvěru. Značně limitující se v případě některých bankovních ústavů může zdát výše úvěru. Třeba GE Capital Bank nabídne maximálně 150 000 korun. Některé banky naopak stanovenou hranici nemají ­ například Citibank, HVB Bank nebo Česká spořitelna. Chcete-li požádat o spotřebitelský úvěr v řádu stovek tisíc, musíte se připravit na to, že téměř každá banka od vás bude již od stotisícové půjčky požadovat nějakou záruku, často ve formě ručitele. Ručit však můžete také zástavním právem k nemovitosti nebo termínovaným vkladem.

Někde získáte peníze do druhého dne
Jak dlouho trvá vyřízení úvěru? Zatímco před několika lety jste si na spotřebitelský úvěr počkali i pár týdnů, dnes můžete mít půjčku do druhého dne po dodání všech dokumentů. To je případ GE Capital Bank, HVB Bank a České spořitelny.

Pro posouzení způsobilosti pro získání úvěru banky většinou vyžadují potvrzení o vašem příjmu od zaměstnavatele nebo poslední daňové přiznání, dále doklad, který by potvrdil adresu vašeho trvalého bydliště ­ například fakturu za pevný telefon nebo výpis SIPO, a jeden nebo i dva doklady o totožnosti.

Pozor na poplatky
Při rozhodování nesledujte jenom výši úrokové sazby. Velice významnou roli hrají i poplatky spojené se získáním úvěru. Setkat se můžete s poplatkem za vyřízení žádosti o úvěr, za poskytnutí úvěru nebo třeba za správu úvěrového účtu. Za dvousettisícový úvěr můžete zaplatit vedle úroků ještě jednorázovou částku až 2000 korun a každý rok ještě i více než 1000 korun ­ to požaduje Citibank.

Sama úroková sazba spotřebitelských úvěrů se v současné době pohybuje mezi 7,5 až 12,9 procenta. Od zmíněné nejnižší sazby se lze odrazit v případě účelového úvěru HVB Bank, naopak s tou nejvyšší se můžete setkat u neúčelového úvěru Československé obchodní banky.

Banky si vás prověří
Skutečná výše úrokové sazby záleží na několika faktorech. Odvíjí se nejen od výše poskytnutého úvěru a délky splácení, ale také od klientovy finanční historie. Banka má možnost sledovat, zda mu chodí pravidelně peníze na účet a v jaké výši, a ví také, jakým způsobem splácí závazky. Jediné, co může bance pomoci při hodnocení klienta "bez historie", je úvěrový registr.

Jedná se o zpřístupnění dat o klientech mezi bankami. Například GE Capital Bank tak může zjistit finanční historii klienta, který ji žádá o úvěr a má přitom účet třeba u Komerční banky. Ne všechny banky dosud registr využívají v plném rozsahu, ale určitě k tomu ve svém vlastním zájmu již brzy přistoupí.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Škoda 450
Před 60 lety představili v Brně Škodu 450, předchůdkyni Felicie

Přesně před šedesáti lety, na podzim roku 1957, na třetím ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně představila Škoda model 450. Parádní kabriolet,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.