Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Koupě ojetiny byla rychlá a bezproblémová

  22:40aktualizováno  22:40
- První etapa redakčního srovnávacího testu nová Škoda Felicia versus starší Ford Mondeo se týkala formalit kolem koupě a přihlášení vozu do policejní evidence a vyzněla ve prospěch ojetiny. Jednání byla jednodušší a bez zádrhelů.

Zatímco u Škody Felicie nebyl při loňské koupi u náhodně vybraného dealera v Praze k dispozici technický průkaz a redaktoři se pro něj museli vrátit až po víkendu a po třech dnech ježdění bez dokladů, nechybělo pražskému bazaru k Fordu Mondeo nic. V režii firmy byla i čerstvá, ke dni prodeje datovaná a na dva roky platná známka o úspěšné technické i emisní kontrole. Jedinou podmínkou bazaru byla platba v hotovosti, záležitost by se v případě úhrady prostřednictvím banky protáhla. Nepočítá-li se čas věnovaný prohlídce vybraného auta, netrvalo vyřízení náležitostí v autobazaru déle než čtvrt hodiny.
Ford odjel z bazaru vybavený fakturou se všemi údaji i sdělením, že do přihlášení auta na dopravním inspektorátu, nejdéle však do třiceti dnů, doklad nahrazuje technický průkaz a osvědčení o technickém průkazu vozidla. Kdyby automobil zůstával v evidenci v Praze, vyřídil by veškeré náležitosti s převodem bazar. Protože bylo rozhodnuto, že vůz bude evidován v Plzni, bazar jen odhlásil auto z pražské evidence. Desátý den po koupi redakce v doporučeném dopisu dostala příslušné doklady.
Pak byl automobil v Plzni přihlášen do evidence. Zatímco vloni se operace protáhla na etapy, neboť jednoho dne měl pražský dopravní inspektorát plnou kapacitu, další zájemce nepřijímal a bylo nutné návštěvu opakovat, netrvalo řízení v Plzni i s vypisováním formulářů déle než půl hodiny. Buď redaktorům přálo štěstí, nebo dlouhé fronty s tahanicemi a hádkami definitivně ve městě patří minulosti. Kolky přišly na 300 korun - jako před rokem při přihlašování Škody Felicie.
Stejně jako vloni nebylo ani letos u staršího Fordu Mondeo ve výbavě víc než klíč na matice kol, náhradní kolo, zvedák a sada žárovek. Lékárničku, výstražný trojúhelník a pojistky stály zhruba sedm set korun. Povinné ručení zaplatil ještě původní majitel. Podobně jako vloni si další útraty vyžádala dálniční známka a pneuměřič.
Jen havarijní pojištění bylo podle očekávání výrazně dražší. Zatímco u Škody Felicie 1,3 LXi Special před rokem stálo u České Kooperativy pro 190 dní doby testu 3192 korun a nyní se za stejný vůz platí roční pojistné 10 436 korun, letos by Česká pojišťovna za škodovku zhruba v ceně do 230 tisíc korun chtěla 7820 korun. Pojištění havárie, živelní události a krádeže pro Ford Mondeo přišlo na 12 516 korun. Česká pojišťovna přitom byla ze všech oslovených ústavů přesvědčivě nejlevnější. Vycházela totiž z pořizovací ceny vozu ve výši 225 tisíc korun, zatímco nejedna konkurence i v případě ojetiny při výpočtu sazby bere v úvahu pořizovací cenu nového auta. Jen některé z pojišťoven zohledňují bonusem předchozí pojištění bez škod, ne vždy pojištění platí dál než v tuzemsku. Ne všechny pojišťovny jsou ochotny vzít do péče vůz, který nebyl jako nový pořízen v Česku. Někde omezují počet řidičů, kteří se mohou za volantem střídat, jinde chtějí víc za pojištění auta, které je hlášeno ve velkém městě. Liší se i požadavky na opatření proti krádeži. Vyplývá z toho poučení i pro jiné motoristy: při zájmu o pojištění vozidla by neměli litovat času ke zjištění všech podrobností o službách a cenách.

Ceny pojistného za Ford Mondeo 1,8 GLX z roku 1994
(havárie, odcizení a živelná událost)

 

Pojišťovna

spoluúčast, minimální částka (Kč)

sazba (Kč)

Česká pojišťovna

5 %, 5000

12 516

10 %, 10 000

10 650

20 %, 20 000

8525

Alianz

5 %, 5000

27 450

10 %, 10 000

25 010

20 %, 20 000

21 960

30 %, 30 000

18 910

Česko-rakouská pojišťovna

5 %, 6430

36 008

10 %, 12 860

28 806

20 %, 25 720

25 925

30 %, 38 580

23 333

40 %, 51 440

20 999

Česká Kooperativa

5 %, 2000

32 860

10 %, 5000

30 559

15 %, 10 000

26 944

20 %, 20 000

23 001

Generali

5 %, 5000

28 900

10 %, 10 000

26 866

15 %, 15 000

24 951

20 %, 20 000

23 276

1. Česká servisní pojišťovna

5 %, 5000

12 485 1)

10 %, 10 000

11 350 1)

ČS Živnostenská pojišťovna

5 %, 5000

38 241

10 %, 10 000

31 248

20 %, 20 000

25 011

30 %, 30 000

21 231

50 %, 50 000

18 522

IPB pojišťovna

5 %, 5000

17 987

10 %, 10 000

16 728

15 %, 15 000

15 649

20 %, 20 000

14 749

30 %, 30 000

13 490

Hasičská vzájemná pojišťovna

5 %, 1000

39 640

10 %, 5000

33 185

20 %, 10 000

26 790

30 %, 15 000

22 934

Pramen: AUTO MOTO
Poznámka: 1) za pojištění pro Evropu se připočítává 10 %

Koupě ojetiny byla rychlá a bezproblémová

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...



VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Elektrifikace je dražší, než se myslelo. Šéf VW na ni musí vydělat

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Když Herbert Diess prezentoval v předvečer autosalonu v Šanghaji na jaře 2017 koncept elektrického vozu, zářily mu oči....

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Najdete na iDNES.cz