Koupě staršího motocyklu přináší značná rizika

  14:51
- Koupě staršího motocyklu je podle názoru motoristických odborníků náročnější než nákup automobilové ojetiny. Motorky totiž zpravidla mívají dramatičtější minulost, často bývají dražší a přitom o nich motoristická veřejnost obvykle ví mnohem méně než o automobilech. Václav Piroutek, který obchoduje se staršími motocykly v Praze,proto radí přizvat k prohlídce ojetého stroje odborníka, nebo lépe navštívit značkový servis.

A bude-li chtít potenciální kupec alespoň se základní motocyklistickou zkušeností přece jen udělat orientační test sám? »Na rovince zhruba v šedesátikilometrové rychlosti jezdec lehce pustí řídítka, a pokud zjistí, že motorka má sklon táhnout ke straně, je rizikový rám,« radí V áclav Piroutek.

Pavel Rys, servisman a obchodník s novými i staršími motocykly v Přešticích na Plzeňsku, doplnil, že zmíněnou nesnáz mohou působit také ohnuté vidlice a brýle. »Při brzdění nesmějí vibrovat řídítka, nemá být vůle v krku. Hodně napoví celkový pohled na nabízený kus.

Lze poznat, zda ho měl pečlivý člověk nebo lajdák. Pravověrný motorkář dá své lásce bezpochyby víc než ten, kdo k motorce nemá vztah.« Další zásada říká, že s prohlídkou nabízeného motocyklu nelze spěchat. Pozornost zaslouží každá část stroje.

DOKLADY : Lepší jsou originály než duplikáty. Sebemenší nesrovnalost, nejasnost, gumování či přepisování jsou pádným důvodem ke ztrátě zájmu o nabízený exemplář. Totéž platí při nepřesnostech ve vyražení čísel motoru a rámu. V Česku totiž jezdí dost kradených či »omlazených« motocyklů. »Leccos lze ověřit podle čísel motoru a rámu v databázích dealerů jednotlivých značek,« řekl Rys a dodal, že preferenci určitě zaslouží motorka s přesvědčivě prokazatelnou minulostí. »Tedy s řádně datovanými doklady o původu a koupi, údržbě, opravách, technických prohlídkách a podobně.« Při sebemenší nejistotě se vyplatí ještě před uzavřením obchodu motocykl nechat prověřit u některé z firem, které se tím zabývají s působností v tuzemsku i v cizině. Orientačně také lze zajet na česko-německou hranici a požádat německé celníky či policisty o zjištění, zda stroj není v západní Evropě hledaný jako kradený. T ento způsob však není zcela prokazatelný: na hranici jsou k dispozici údaje jen asi rok staré. Už sama výzva k cestě a prověrce na hranici však původního majitele odradí či znejistí, nabízí-li problematický kus či nepravosti alespoň tuší. Vždyť při problémech Němci samozřejmě motorku zadrží a s ní minimálně na pár dnů i toho, kdo je v jejím sedle.

RÁM: Nesmí být po haváriích křivý či neodborně rovnaný a nebezpečně svařovaný. Praskliny bývají nečastěji v krku, ale také v podsedlové části. Čerstvé nátěry, tmelení a další kosmetické úpravy často maskují zásadní problém y. Rám je třeba zkontrolovat celý - od krku až po stupačky. Rovnost rámu lze orientačně ověřit pomocí tyče s pohyblivými bodly na koncích, jaká se dřív používala ke kontrole geometrie u aut: porovná se vzdálenost přední a zadní osy kola na pravé a levé straně. »Přesně ale rám proměří odborník v servisu,« prohlásil Pavel Rys. »Problémy samozřejmě lze odhalit i při jízdě,ale to už žádá jistou praxi.«

MOTOR: O velké peníze se hlásí chrastěním, klepáním a kouřením. »Šrámy na krytech a výfucích svědčí o pádech a nedbalé údržbě,« doplnil Rys. »U motoru platí dvojnásob: jednoznačný posudek může dát jen odborný servis.« Záludný může být také agregát relativně mladý a s malým počtem kilometrů na kontě. Stačí totiž, aby po pádu motor v chodu půl minuty ležel a už hrozí, že se přidře.

VIDLICE: Podle otisku brýlí na trubkách se pozná, že jsou naražené a později rovnané. Také otisky na kolenech výfuků svědčí, že vidlice byla notně ohnutá. V idlice nesmí téct, hladký chod je základním požadavkem. Stranové ani svislé vůle nesmí mít zadní vidlice.

RÁFKY: Někdy bývají rovnané, či dokonce svařované, což se s jistotou ukáže až po demontáži pneumatiky. »Svařovaný ráfek je u rychlého silničního motocyklu hotová katastrofa,« prohlásil Pavel Rys. Kola rovněž nesmějí házet.

PNEUMATIKY: Bez ohledu na dezén by na motocyklu neměly být pláště starší pěti let. Nebezpečné jsou praskliny na bocích i ve vzorku. Špatně ojeté a někdy nevyvážené pneumatiky a nekvalitní tlumiče se u rychlejších motorek projeví chvěním řídítek.

BRZDOVÉ KOTOUČE: Pozor na nerovnosti, rýhy a na hrany vybroušené od destiček. K otouč sice lze na soustruhu srovnat, ale pozor, aby se tak nedělo už poněkolikáté a za bezpečnou mez. Údaj o síle kotouče je v příručce ke konkrétnímu motocyklu.

KAPOTÁŽ: Svařované díly ubírají na hodnotě. Ideální je stroj s původním lakem a s originálními úchyty,nálepky často maskují neodborné opravy.

ŘETĚZ: Vytahaný se pozná tak, že pevně nesedí v rozetě, která může být stejně jako řetězové kolečko vymačkaná. Mění se celá sada všech zmíněných dílů.

!!!! Velké riziko při koupi představují sportovní motocykly !!!!

 

Desatero pro koupi staršího motocyklu

1. K posouzení skutečného technického stavu je vhodné přizvat odborníka nebo stroj dát k prohlídce do značkového servisu.

2. Při základní kontrole technického stavu je třeba sledovat ze jména praskliny či stopy po svařování a rovnání rámu, chrastění a klepání motoru, vlnění ráfků a rizikové sváry i vůle ve vidlicích a jejich hladký chod.

3. Zkušební jízda by měla sledovat, zda stroj netáhne ke straně a nevlní se. Při brzdění nesmí vibrovat řídítka.

4. Neoriginální lak rámu, kapotáže a stroje vůbec je důkazem hraničícím s jistotou, že motorka měla havárii. Lepší je, když prodávající může poskytnout doklad o tom, že bouraný kus opravoval odborný servis.

5. Doklady musí být v naprostém pořádku. Jakákoliv nesrovnalost, přepisování, gumování či úpravy jsou důvodem ke ztrátě zájmu o nabízený stroj.

6. Totéž platí o nepřesnostech či úpravách v číslech motoru a rámu. Riziko koupě kradené motorky lze omezit také tím, že stroj zkontroluje odborník a v databázích značkových prodejců ověří jeho minulost.

7. Pozor na motocykly bez jednoznačně prokazatelné minulosti. K jejímu poznání mohou přispět také datované doklady o koupi, servisu či opravách.

8. U motorek se obvykle mnohem častěji než u aut mění majitelé, což nemusí být vždy známkou toho, že se jedná o stroj nějak poznamenaný či špatný. Zvlášť starší motocykly mívají i několik vlastníků během sezóny, což mnohdy komplikuje převod na dopravním inspektorátu.

9. I pro motocykly se - podobně jako pro automobily - zpřísnily k začátku letošního roku podmínky dovozu ze zahraničí, takže je lepší při koupi preferovat stroj s vyřízenými formalitami. Se schvalováním k provozu nemívají problémy motorky od roku výroby 1995.

10. Vážnější zájem kupujících si zaslouží hlavně motocykly od ročníku 1992. Naproti tomu starší stroje, zejména vyrobené před rokem 1989, se hůř prodávají, neboť je o ně malý zájem. Platí, že rok výroby je u motorky méně důležitý než její skutečný stav.



Velké riziko při koupi představují sportovní motocykly.

Autor:
Témata: celníci
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Bláznění po karavaningu pominulo. Výrobci koketují s elektrickým pohonem

19. března 2024

Při koupi nebo pronájmu karavanů a obytných aut lidé v poslední době kladou důraz na energetickou...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...