Koupě staršího motocyklu přináší značná rizika

  14:51
- Koupě staršího motocyklu je podle názoru motoristických odborníků náročnější než nákup automobilové ojetiny. Motorky totiž zpravidla mívají dramatičtější minulost, často bývají dražší a přitom o nich motoristická veřejnost obvykle ví mnohem méně než o automobilech. Václav Piroutek, který obchoduje se staršími motocykly v Praze,proto radí přizvat k prohlídce ojetého stroje odborníka, nebo lépe navštívit značkový servis.

A bude-li chtít potenciální kupec alespoň se základní motocyklistickou zkušeností přece jen udělat orientační test sám? »Na rovince zhruba v šedesátikilometrové rychlosti jezdec lehce pustí řídítka, a pokud zjistí, že motorka má sklon táhnout ke straně, je rizikový rám,« radí V áclav Piroutek.

Pavel Rys, servisman a obchodník s novými i staršími motocykly v Přešticích na Plzeňsku, doplnil, že zmíněnou nesnáz mohou působit také ohnuté vidlice a brýle. »Při brzdění nesmějí vibrovat řídítka, nemá být vůle v krku. Hodně napoví celkový pohled na nabízený kus.

Lze poznat, zda ho měl pečlivý člověk nebo lajdák. Pravověrný motorkář dá své lásce bezpochyby víc než ten, kdo k motorce nemá vztah.« Další zásada říká, že s prohlídkou nabízeného motocyklu nelze spěchat. Pozornost zaslouží každá část stroje.

DOKLADY : Lepší jsou originály než duplikáty. Sebemenší nesrovnalost, nejasnost, gumování či přepisování jsou pádným důvodem ke ztrátě zájmu o nabízený exemplář. Totéž platí při nepřesnostech ve vyražení čísel motoru a rámu. V Česku totiž jezdí dost kradených či »omlazených« motocyklů. »Leccos lze ověřit podle čísel motoru a rámu v databázích dealerů jednotlivých značek,« řekl Rys a dodal, že preferenci určitě zaslouží motorka s přesvědčivě prokazatelnou minulostí. »Tedy s řádně datovanými doklady o původu a koupi, údržbě, opravách, technických prohlídkách a podobně.« Při sebemenší nejistotě se vyplatí ještě před uzavřením obchodu motocykl nechat prověřit u některé z firem, které se tím zabývají s působností v tuzemsku i v cizině. Orientačně také lze zajet na česko-německou hranici a požádat německé celníky či policisty o zjištění, zda stroj není v západní Evropě hledaný jako kradený. T ento způsob však není zcela prokazatelný: na hranici jsou k dispozici údaje jen asi rok staré. Už sama výzva k cestě a prověrce na hranici však původního majitele odradí či znejistí, nabízí-li problematický kus či nepravosti alespoň tuší. Vždyť při problémech Němci samozřejmě motorku zadrží a s ní minimálně na pár dnů i toho, kdo je v jejím sedle.

RÁM: Nesmí být po haváriích křivý či neodborně rovnaný a nebezpečně svařovaný. Praskliny bývají nečastěji v krku, ale také v podsedlové části. Čerstvé nátěry, tmelení a další kosmetické úpravy často maskují zásadní problém y. Rám je třeba zkontrolovat celý - od krku až po stupačky. Rovnost rámu lze orientačně ověřit pomocí tyče s pohyblivými bodly na koncích, jaká se dřív používala ke kontrole geometrie u aut: porovná se vzdálenost přední a zadní osy kola na pravé a levé straně. »Přesně ale rám proměří odborník v servisu,« prohlásil Pavel Rys. »Problémy samozřejmě lze odhalit i při jízdě,ale to už žádá jistou praxi.«

MOTOR: O velké peníze se hlásí chrastěním, klepáním a kouřením. »Šrámy na krytech a výfucích svědčí o pádech a nedbalé údržbě,« doplnil Rys. »U motoru platí dvojnásob: jednoznačný posudek může dát jen odborný servis.« Záludný může být také agregát relativně mladý a s malým počtem kilometrů na kontě. Stačí totiž, aby po pádu motor v chodu půl minuty ležel a už hrozí, že se přidře.

VIDLICE: Podle otisku brýlí na trubkách se pozná, že jsou naražené a později rovnané. Také otisky na kolenech výfuků svědčí, že vidlice byla notně ohnutá. V idlice nesmí téct, hladký chod je základním požadavkem. Stranové ani svislé vůle nesmí mít zadní vidlice.

RÁFKY: Někdy bývají rovnané, či dokonce svařované, což se s jistotou ukáže až po demontáži pneumatiky. »Svařovaný ráfek je u rychlého silničního motocyklu hotová katastrofa,« prohlásil Pavel Rys. Kola rovněž nesmějí házet.

PNEUMATIKY: Bez ohledu na dezén by na motocyklu neměly být pláště starší pěti let. Nebezpečné jsou praskliny na bocích i ve vzorku. Špatně ojeté a někdy nevyvážené pneumatiky a nekvalitní tlumiče se u rychlejších motorek projeví chvěním řídítek.

BRZDOVÉ KOTOUČE: Pozor na nerovnosti, rýhy a na hrany vybroušené od destiček. K otouč sice lze na soustruhu srovnat, ale pozor, aby se tak nedělo už poněkolikáté a za bezpečnou mez. Údaj o síle kotouče je v příručce ke konkrétnímu motocyklu.

KAPOTÁŽ: Svařované díly ubírají na hodnotě. Ideální je stroj s původním lakem a s originálními úchyty,nálepky často maskují neodborné opravy.

ŘETĚZ: Vytahaný se pozná tak, že pevně nesedí v rozetě, která může být stejně jako řetězové kolečko vymačkaná. Mění se celá sada všech zmíněných dílů.

!!!! Velké riziko při koupi představují sportovní motocykly !!!!

 

Desatero pro koupi staršího motocyklu

1. K posouzení skutečného technického stavu je vhodné přizvat odborníka nebo stroj dát k prohlídce do značkového servisu.

2. Při základní kontrole technického stavu je třeba sledovat ze jména praskliny či stopy po svařování a rovnání rámu, chrastění a klepání motoru, vlnění ráfků a rizikové sváry i vůle ve vidlicích a jejich hladký chod.

3. Zkušební jízda by měla sledovat, zda stroj netáhne ke straně a nevlní se. Při brzdění nesmí vibrovat řídítka.

4. Neoriginální lak rámu, kapotáže a stroje vůbec je důkazem hraničícím s jistotou, že motorka měla havárii. Lepší je, když prodávající může poskytnout doklad o tom, že bouraný kus opravoval odborný servis.

5. Doklady musí být v naprostém pořádku. Jakákoliv nesrovnalost, přepisování, gumování či úpravy jsou důvodem ke ztrátě zájmu o nabízený stroj.

6. Totéž platí o nepřesnostech či úpravách v číslech motoru a rámu. Riziko koupě kradené motorky lze omezit také tím, že stroj zkontroluje odborník a v databázích značkových prodejců ověří jeho minulost.

7. Pozor na motocykly bez jednoznačně prokazatelné minulosti. K jejímu poznání mohou přispět také datované doklady o koupi, servisu či opravách.

8. U motorek se obvykle mnohem častěji než u aut mění majitelé, což nemusí být vždy známkou toho, že se jedná o stroj nějak poznamenaný či špatný. Zvlášť starší motocykly mívají i několik vlastníků během sezóny, což mnohdy komplikuje převod na dopravním inspektorátu.

9. I pro motocykly se - podobně jako pro automobily - zpřísnily k začátku letošního roku podmínky dovozu ze zahraničí, takže je lepší při koupi preferovat stroj s vyřízenými formalitami. Se schvalováním k provozu nemívají problémy motorky od roku výroby 1995.

10. Vážnější zájem kupujících si zaslouží hlavně motocykly od ročníku 1992. Naproti tomu starší stroje, zejména vyrobené před rokem 1989, se hůř prodávají, neboť je o ně malý zájem. Platí, že rok výroby je u motorky méně důležitý než její skutečný stav.



Velké riziko při koupi představují sportovní motocykly.

Autor:
Témata: celníci
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...