Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krajinkář Panenka chce džíp do města

  14:54aktualizováno  15:10
Muže, k němuž neodmyslitelně patří pražský klub Bohemians a rozhodující proměněná penalta z finále fotbalového mistrovství Evropy v roce 1976, můžete na silnici potkat ve Škodě Octavia. S tatínkem jsme ve velorexu předjeli i Tatru 603, vzpomíná Antonín Panenka.

Jeden z našich nejslavnějších fotbalistů nemá vlastní automobil. „Už delší dobu jezdím ve služebních autech, případně mi ho půjčují kamarádi, kteří auta prodávají,“ říká Antonín Panenka.

Teď jezdíte v octavii. Co jiného jste za poslední dobu vyzkoušel?
Tak to byl třeba Nissan Almera, pak Almera Tino, Volkswagen Golf, Opel Vectra a všechny škodovky. Od fabie až po superba. Ale ani jedno z těch aut nebylo moje.

Pokud byste si kupoval vlastní vůz, jaký?
Určitě bych chtěl mít něco, v čem oproti běžnému osobáku sedíte výš. Takové ty džípy do města, jako je třeba Volkswagen Touareg, BMW X5 nebo Toyota RAV.

V čem jste začínal jezdit?
Já jsem především vyrostl na motorkách. Můj tatínek dělal v Jawě a jako malého kluka mě na motorce vozil na všechny tréninky. Takže v patnácti letech jsem logicky dostal mopeda Jawetu. Mým prvním autem byla Lada Žiguli. Tu jsem měl do té doby, než jsem odešel hrát do Rakouska.

Pak asi nastal obrat...
Tehdy jsem si koupil Ford Escort, který byl vyhlášený jako auto roku. Tím jsem jezdil až do doby, kdy jsem skončil v Rapidu Vídeň. Pak jsem hrál ještě za rakouský Sankt Pölten, kde jsem dostal služební VW Golf. Nakonec jsem skončil u Mercedesu 190, s kterým jsem jezdil asi tři roky. Kvůli koupi baráku jsem ho vyměnil za Peugeota 205, s nímž jsem každý víkend jezdil na zápasy do Rakouska. Toho pak vystřídalo Audi 80.

Dnešní fotbalisté si často pořizují hodně rychlé vozy. O vaší generaci to neplatilo?
Samozřejmě, že platilo. Jenže my jsme měli oproti dnešku jiné příjmy. Byli hráči, kteří si koupili sporťák, ale nebylo jich tolik. A mě to ani nelákalo. Rychlou jízdu nemusím. Známí o mně říkají, že jsem krajinkář.

Dáváte přednost naftovým, nebo benzinovým motorům?
Když jsem si mohl vybrat, vždycky jsem dával přednost dieselům. V době, kdy jsem jezdil do Rakouska, byl rozdíl ve spotřebě a ceně nafty oproti benzinu dost znát.

Je nějaké auto, na které rád vzpomínáte?
Rád vzpomínám na velorex, který jsme měli, když jsem ještě byl malý kluk. I když to ani není auto. V tom jsme předjeli i Tatru 603. Táta tam totiž nechal namontovat nějaký speciální motor a automatickou převodovku. Jednou jsme takhle předjížděli Škodu Spartaka a řítili jsme se sto dvacet za hodinu, což je na velorex neskutečná rychlost. Jenže nevydržely ty cvočky, co držely plachtu, a najednou jsme seděli obklopeni jen trubkami.

Museli jste ho roztlačovat stejně jako ve filmu Vrchní, prchni?
Samozřejmě. Jak to chcíplo, už to nenaskočilo. Jednou jsme ho roztlačovali na křižovatce. Jenže velorex chytl a jel přesně do cesty trolejbusu. Dodnes nepochopím, jak ho můj invalidní otec doběhl, naskočil a ještě stihl trolejbusu uhnout.

Láska k motorkám vám nevydržela?
Pro fotbalistu je to moc nebezpečný koníček. Teď by se mi líbilo jezdit tak maximálně devadesátkou po okresních silnicích a kochat se krajinou.

Jaké máte zkušenosti s dopravní policií?
V první řadě se jim snažím vyhnout. Ale jednou jsem se k rychlé jízdě přiznal sám. To bylo ještě v době, kdy se v obci mohlo jezdit šedesátkou. Na konci vesnice mě zastavili a policajt se ptá: „Kolik jste jel?“ Já mu suverénně odpověděl, že padesát osm. A on povídá: „A vidíte, tady je třicítka.“ Ale byli v pohodě a nechali to na domluvě.

Takže na vás bývají hodní?
Někdy známá tvář pomáhá, ale může i uškodit. Po půlnoci mě dva mladí kluci kontrolovali. Aniž pozdravili, už se ptali, jestli jsem ochotný podstoupit test na alkohol. Když jsem se zeptal, zda to je opravdu nutné, zbystřili a jeden poznamenal, že by to bylo dobré sousto pro Blesk. To byla prasárna. Pochopitelně jsem nic nenafoukal.

Antonín Panenka před branou stadionu, kterou v minulosti prošel mnohokrát

Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.