Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Krajinkář Panenka chce džíp do města

  14:54aktualizováno  15:10
Muže, k němuž neodmyslitelně patří pražský klub Bohemians a rozhodující proměněná penalta z finále fotbalového mistrovství Evropy v roce 1976, můžete na silnici potkat ve Škodě Octavia. S tatínkem jsme ve velorexu předjeli i Tatru 603, vzpomíná Antonín Panenka.

Jeden z našich nejslavnějších fotbalistů nemá vlastní automobil. „Už delší dobu jezdím ve služebních autech, případně mi ho půjčují kamarádi, kteří auta prodávají,“ říká Antonín Panenka.

Teď jezdíte v octavii. Co jiného jste za poslední dobu vyzkoušel?
Tak to byl třeba Nissan Almera, pak Almera Tino, Volkswagen Golf, Opel Vectra a všechny škodovky. Od fabie až po superba. Ale ani jedno z těch aut nebylo moje.

Pokud byste si kupoval vlastní vůz, jaký?
Určitě bych chtěl mít něco, v čem oproti běžnému osobáku sedíte výš. Takové ty džípy do města, jako je třeba Volkswagen Touareg, BMW X5 nebo Toyota RAV.

V čem jste začínal jezdit?
Já jsem především vyrostl na motorkách. Můj tatínek dělal v Jawě a jako malého kluka mě na motorce vozil na všechny tréninky. Takže v patnácti letech jsem logicky dostal mopeda Jawetu. Mým prvním autem byla Lada Žiguli. Tu jsem měl do té doby, než jsem odešel hrát do Rakouska.

Pak asi nastal obrat...
Tehdy jsem si koupil Ford Escort, který byl vyhlášený jako auto roku. Tím jsem jezdil až do doby, kdy jsem skončil v Rapidu Vídeň. Pak jsem hrál ještě za rakouský Sankt Pölten, kde jsem dostal služební VW Golf. Nakonec jsem skončil u Mercedesu 190, s kterým jsem jezdil asi tři roky. Kvůli koupi baráku jsem ho vyměnil za Peugeota 205, s nímž jsem každý víkend jezdil na zápasy do Rakouska. Toho pak vystřídalo Audi 80.

Dnešní fotbalisté si často pořizují hodně rychlé vozy. O vaší generaci to neplatilo?
Samozřejmě, že platilo. Jenže my jsme měli oproti dnešku jiné příjmy. Byli hráči, kteří si koupili sporťák, ale nebylo jich tolik. A mě to ani nelákalo. Rychlou jízdu nemusím. Známí o mně říkají, že jsem krajinkář.

Dáváte přednost naftovým, nebo benzinovým motorům?
Když jsem si mohl vybrat, vždycky jsem dával přednost dieselům. V době, kdy jsem jezdil do Rakouska, byl rozdíl ve spotřebě a ceně nafty oproti benzinu dost znát.

Je nějaké auto, na které rád vzpomínáte?
Rád vzpomínám na velorex, který jsme měli, když jsem ještě byl malý kluk. I když to ani není auto. V tom jsme předjeli i Tatru 603. Táta tam totiž nechal namontovat nějaký speciální motor a automatickou převodovku. Jednou jsme takhle předjížděli Škodu Spartaka a řítili jsme se sto dvacet za hodinu, což je na velorex neskutečná rychlost. Jenže nevydržely ty cvočky, co držely plachtu, a najednou jsme seděli obklopeni jen trubkami.

Museli jste ho roztlačovat stejně jako ve filmu Vrchní, prchni?
Samozřejmě. Jak to chcíplo, už to nenaskočilo. Jednou jsme ho roztlačovali na křižovatce. Jenže velorex chytl a jel přesně do cesty trolejbusu. Dodnes nepochopím, jak ho můj invalidní otec doběhl, naskočil a ještě stihl trolejbusu uhnout.

Láska k motorkám vám nevydržela?
Pro fotbalistu je to moc nebezpečný koníček. Teď by se mi líbilo jezdit tak maximálně devadesátkou po okresních silnicích a kochat se krajinou.

Jaké máte zkušenosti s dopravní policií?
V první řadě se jim snažím vyhnout. Ale jednou jsem se k rychlé jízdě přiznal sám. To bylo ještě v době, kdy se v obci mohlo jezdit šedesátkou. Na konci vesnice mě zastavili a policajt se ptá: „Kolik jste jel?“ Já mu suverénně odpověděl, že padesát osm. A on povídá: „A vidíte, tady je třicítka.“ Ale byli v pohodě a nechali to na domluvě.

Takže na vás bývají hodní?
Někdy známá tvář pomáhá, ale může i uškodit. Po půlnoci mě dva mladí kluci kontrolovali. Aniž pozdravili, už se ptali, jestli jsem ochotný podstoupit test na alkohol. Když jsem se zeptal, zda to je opravdu nutné, zbystřili a jeden poznamenal, že by to bylo dobré sousto pro Blesk. To byla prasárna. Pochopitelně jsem nic nenafoukal.

Antonín Panenka před branou stadionu, kterou v minulosti prošel mnohokrát

Autoři:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...