Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krása vraků: fotograf hledá rezavějící vozy

aktualizováno 
Dobrodružné výpravy za vraky nemusí vést jen do hlubin oceánů, ale také třeba do zarostlých zahrad a zaprášených stodol. Ústecký fotograf Vladimír Cettl právě tam nejčastěji pátrá po vracích historických aut, aby zachytil poslední fázi života kdysi pyšných králů silnic.

Poválečná Škoda Tudor | foto: Vladimír Cettl

Moře kopřiv pohlcující staré embéčko, Škoda Tudor s přední maskou bez reflektorů, která vypadá jako oslepená tvář, a další auta se zuboženou karosérií zbarvenou namísto metalízy už jen rzí... Jsou to pohledy až apokalyptické a přitom svým způsobem krásné.

"Ty káry měly kdysi obrovskou hodnotu a najednou tady hnijí na zarostlé mezi. Odžily si svá zlatá léta a v jejich vráskách lze číst historii. Je to jako s člověkem," hodnotí Vladimír Cettl duchovní rozměr vraku a zdůrazňuje zároveň i jeho výtvarnou hodnotu.

"Každý výtvarník ví, že vytvoří hodnotnější a zajímavější obraz, když portrétuje starou vráščitou dámu než krásnou mladou holku. A u aut je to stejné. Vraky nabízejí možnost sledovat v přímém přenosu proces, jak si příroda bere nazpět jednotlivé materiály. Paralela s lidským údělem je tu zřejmá - prach jsi a v prach se obrátíš."

A jak k tak zvláštnímu koníčku přišel? Zabývá se renovací proslulých Škod 110 R. Z počátku spíše hledal vraky kvůli náhradním dílům, pak ale pochopil, že ho ty zrezivělé vozy, na které už 30 let nesáhla ruka člověka, fascinují víc než precizně zrenovovaný veterán. Začal vraky systematicky fotit.

A neomezoval se jen na stodesítky. Do jeho hledáčku se dostávala všechna historická auta vyrobená do 70tých let. "V tom hledačství je pořádný kus dobrodružství. Nejvíce propátrané mám samozřejmě vlastní teritorium, což je Ústecko. Tady dostávám tipy od svých kamarádů," říká fotograf.

"Ale vyrážím i do dalších regionů, kde jsem narazil na podobně zaměřené lovce vraků. Letos v létě tak chystám výpravu za vraky na Valašsko, do Havířova a na Plzeňsko," poznamenal fotograf.

ŠKODA 1200

Na jedno z "nejvýnosnějších" nalezišť narazil v Trmicích na vrakovišti renovátora historických vozů Marka Čvančary. Tady má k dispozici na jedné ploše hned několik úchvatných starých rozpadajících se aut všemožných značek a roků výroby.

"Vladimír v tom vidí výtvarný objekt, ale pro mě je to pořád auto, které bude jednou zase jezdil v plné kráse. Sbírám ty vraky po celé republice, abych je kompletně zrenovoval anebo zužitkoval na náhradní díly. I totálně zrezivělá karosérie mi poslouží alespoň jako mustr pro výrobu nové plechařiny," poznamenal majitel vrakoviště na adresu svého častého návštěvníka.

Vladimír Cettl fotografie vraků vystavuje na svých webových stránkách www.vladimir.cettl.cz a už si získal slušný okruh příznivců. "Funguje to hlavně na chlapy. Oni si u těch fotek popláčou. Probouzí v nich touhu zachraňovat ta vyfocená auta, přestože by vynaložená energie na jejich renovaci byla už evidentně nepřiměřená hodnotě vozu," komentuje ohlasy.

Jeho koníček ale v posledních letech zažívá kritické ohrožení. Nejdříve zredukovala počet vraků vysoká cena výkupu železa, teď je dalším strašákem snaha o zavedení šrotovného.

"Stará auta strašně rychle mizí. Objevil jsem před nedávnem krásný vrak, a když jsem ho jel za týden fotit, byl už pryč. V budoucnu nejspíše nebudou vraky existovat vůbec. Stát totiž vymyslel systém, jak po vysloužilých autech dokonale zamést stopy. Tím se přerušil ten přirozený stav," dodává pesimisticky ústecký lovec vraků.

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Fabia, která najela přes jeden a čtvrt milionu kilometrů.
Zemřel muž, který dal Škodovce Fabii a Superb a zachránil Kvasiny

Byl víc než kdo jiný spojen s rozvojem značky Škoda pod křídly koncernu VW. Za 79 měsíců, kdy v ní pracoval, prosadil nejen Fabii a Superb, ale nastartoval...  celý článek

Alfa Romeo 33 Stradale slaví padesátiny. Na snímku v původní podobě prototypu....
Supersporty vymysleli Italové, ten rychlejší postavila Alfa. Teď slaví padesátku

Před padesáti roky představila Alfa Romeo model 33 Stradale. Spolu s Lamborghini Miura jde o první supersport všech dob. Oproti konkurentovi byla alfa o hodně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.