Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Krasavci a příšery se sjeli do Ženevy. Podívejte se na nejošklivější auto autosalonu

aktualizováno 
Nejkrásnější auta přivezly na autosalon do Ženevy italské legendy autodesignu. Obě nesla značku Alfy Romeo, která letos slaví sté narozeniny. Nejošklivější exponát na celém výstavišti Palexpo parkoval na stánku excentrického designéra Franca Sbarra.

Sbarro Autobau | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Zpravodajství ze ženevského autosalonu

Šílené kreace předvedly jako obvykle tuningové firmy, jednoznačně nad nimi ale čněl modrozlatý rolls-royce. A se svou studií se přijeli pochlubit i studenti ze Saudské Arábie.

Jednoznačně nejošklivější auto letošní Ženevy je oranžový koncept na stánku švýcarského stavitele sporťáků Sbarro. Originál, který leká nekonvenčně pojatým čumákem, trochu připomíná kreace designérů ze 70. let. Franco Sbarro věnoval dílo pojmenované Autobau svému kamarádovi, švýcarskému závodníkovi Fredymu Lienhardovi. Ve dvoumístném kupé, které jako by vyjelo ze starého sci-fi komixu, má posádka pětisetkoňový vidlicový dvanáctiválec od Ferrari přímo za zády. Nastupovat musí do nizounkého kokpitu po odklopení vlastně celého krytu kabiny včetně čelního skla. V zadním převisu zbylo ještě místo na zavazadlový prostor.

Italská krása

Uklidňující léčba pro rozjitřené smysly byla v Ženevě naštěstí nedaleko. Hned vedle stánku švýcarského excentrika rozbalila své expozice studia Pininfarina a Bertone, která letošní Ženevu věnovala poctě značce Alfě Romeo. Obě pracují na modelech italské automobilky už od 30. let minulého století.

Pro značku z Arese vytvořili designéři studia Pininfarina asi nejkrásnější auto, které na výstavišti Palexpo stálo; má jen trochu podivné jméno 2uettottanta. Studio Bertone se probralo z klinické smrti, má nového designéra Mika Robinsona (bývalý šéfdesignér Fiatu) a přivezlo ufoidní studii Pandion.

Pininfarina 2ueottantaPininfarina 2ueottanta

Pininfarina 2uettottanta

2uettottanta oslavuje také osmdesáté narozeniny designérské kanceláře Pininfarina. Krásný červený spider (tak říkají Italové roadsterům) má pod kapotou přeplňovaný benziňák objemu 1 750 ccm uložený podélně. Koncept s mírami 421 x 180 x 128 (délka x šířka x výška v centimetrech) má rozvor dva a půl metru. Na otevřené alfy jsou u Pininfariny experti a nový koncept vzpomíná na jednu z nejslavnějších: Alfu Romeo Duetto z roku 1966.

Bertone Pandion je z jiného těsta. Je to pohled do vzdálené budoucnosti. Na těle proskleného konceptu se pořád něco děje. Je plný zajímavých prolisů, nevíte, kde je vpředu a kde vzadu, a už vůbec netušíte, jak se nasoukat za volant a jak vůbec otevřít dveře (když je zvednete, sahají až do tříapůlmetrové výšky).

Bertone Pandion

Pandion si vypůjčil jméno od vodního ptáka (Orlovce říčního - Pandion haliaetus). Mike Robinson a jeho tým se při návrhu alfy budoucnosti inspirovali v ptačí říši při návrhu dveří a dalších prvků. Dvojčlenná posádka sedí v tenounkých sedadlech, za nimi jsou ještě další dvě nouzová místa pro děti. O pohon se stará osmiválec 4,7 litru s výkonem 450 koní z Alfy 8C Competizione. Futuristická alfa s délkou 4,6 metru má poháněná zadní kola. Výška je pouhých 123 centimetrů, rozvor velkorysých 285.

Modré strašidlo anglického původu

Nejšílenější kreaci na autosalonu vymysleli tuningoví specialisté od firmy Mansory. Z aristokratického Rolls-Roycu Ghost vyhnali eleganci a majestát, oblékli ho do modrého laku a co šlo, to pozlatili. Přidali tuningové nárazníky, nástavce prahů, LEDky a na víko kufru malé křidélko. Při pohledu si divák vybaví významy jména obrovitého rollse. Ghost znamená anglicky duch či přízrak. Slovník zná ale ještě trefnější překlad: strašidlo.

Rolls-Royce Ghost Mansory

"Umělci" od Mansoryho se podívali i pod kapotu. Dvanáctiválec 6,6 litru dostal větší turbodmychadlo, nový výfuk a řídicí jednotku. Výkon poskočil na 720 koní a 1 020 newtonmetrů kroutícího momentu. Modrý duch tak pofrčí až 310kilometrovou rychlostí a z nuly na stovku vystřelí za 4,4 sekundy. Na jakou klientelu modrozlatý ghost cílí, moc jasné není, britští lordi to asi nebudou...

Globální zelenáč

Asi nejexotičtější koncept přijel z univerzity v Rijádu. Na zelenkavém teréňáku Gazal 1 spolupracovalo 55 studentů automobilového inženýrství saúdskoarabské univerzity s italskou pobočkou Magny Steyr a designérskou kanceláří StudioTorino. V Arábii mají teréňáky rádi, postavili tedy studii offroadu na základech hranatého Mercedesu G. Pro StudioTorino vymysleli design studenti turínské designérské školy IAAD, Magna Steyr provedla výpočty a postavila jediný exemplář - prostě globalizace v praxi. Do konce roku má vzniknout funkční prototyp.

Gazal 1Gazal 1




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.