Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kráska v červeném: Alfa Romeo 8C Competizione

aktualizováno 
"Nikdy jsem si nemyslel, že se budou ještě vyrábět takto krásná auta. Nevím, zda se design dá ještě označit výrazem retro, podle mě už je to něco víc. Jedno z nejkrásnějších aut v Paříži," řekl o italské krasavici po podzimním autosalonu šéfredaktor časopisu věnovaného automobilovému designu Radek Laube.

Alfa Romeo 8C Competizione | foto: Alfa Romeo

NEJobletovanější, NEJkrásnější, NEJhlídanější exponát letošních autosalonů? Jednoznačně Alfa Romeo 8C Competizione.

Při pohledu na ni i úplně nechápavý divák pochopí slogan automobilky "cuore sportivo" (sportovní srdce). "Svaly" karoserie si dokonale rozumí se svůdně rudou, kterou si na promenádu oblékla. Vůz okolo sebe šíří jakousi auru dokonalosti a nedotknutelnosti.

Závodnice (competizione = závodění italsky) však nevzbuzuje respekt mohutností, či agresivním vzezřením, krásný vůz si vystačí s charizmatem. 

Automobilka z Arese s ní dokazuje celému světu, že stále umí stavět sochy na kolech. Pravděpodobně spíše ztrátový projekt ukazuje potenciál značky, chráněné neodolatelnou aurou krásy a urozenosti.

Před třemi lety se stala superstar frankfurtského autosalonu, od té doby se semtam objevila na autosalonu nebo přehlídce automobilové krásy.

Italská automobilka s ní pokračuje v tvorbě stylových ohlédnutí za veleslavnou a veleúspěšnou historií. Už samotné pojmenování se odvolává na slavná jména minulosti. První část křestního jména (8c) si zhmotněná automobilová krása vypůjčila od závodních (ale i civilních) alf předválečných let, které pod kapotou ukrývaly výkonné osmiválce. Druhá část (Competizione) má naopak být oslavou závodní verze sportovního kupé 6C Competizione 2500, s kterým v roce 1950 dvojice Fangio - Zanardi vyrazila na tísíc mil závodu Mille Miglia. 

Alfa Romeo 8C Competizione

GALERIE: ALFA ROMEO 8C COMPETIZIONE V PAŘÍŽI

Už nepůsobí jako auto, rychlost na první pohled jako by ji chyběla, je spíše sochou na kolech přibližující se na dosah Davidovu ideálu krásy. Ve vlásenkách toskánských kopečků si ji lze představit už o něco méně, to spíš na mramorovém soklu v galerii Ufizzi. Retrodesign vytesali do moderny designéři z Centra Stile Alfy Romeo.

Dvoumístné kupé je 4,28 metru dlouhé, do šířky má 1,9 metru, výška 1,25 metru pak akorát postačuje pro ulehnutí za volant. Rozvor činí 2,6 metru. Přední pneumatiky mají rozměr 245/35, zadní pak 285/35 a jsou navlečeny na dvacetipalcových kolech. Koncept vážil 1500 kilo, kolik shodila případně přibrala sériovka není známo.

Lehký prostorový rám je sestavený z oceli a uhlíkových vláken, ze stejného materiálu jsou i rámy sedadel. To všechno spočívá na hliníkovém podvozku.

Konstruktéři si při stavbě 8C rozvzpomněli na alfy let osmdesátých, které vyznávaly ideální rozložení hmotností a postavili ji podle schématu Transaxle - motor vepředu, vše ostatní (hnaná náprava, převodovka) vzadu.

Pod kapotou s velkýma svůdnýma očima, kterým snad chybí jen smyslné dlouhé řasy, pracuje osmiválec o objemu 4,7 litru s plynule variabilním časováním ventilů komandovaným elektronikou (podobný motor potkáváme v modelech Maserati a Ferrari).

Agregát umí rozdovádět 8C na rychlost přesahující třístovku. Maximální výkon činí 330 kW, což je téměř 450 koní; 470 Nm kroutícího momentu rozsprintuje alfu z nuly na stovku za 4,5 sekundy.

Šestistupňováautomatická  převodovka řazená pádly pod volantem dovoluje řidiči volit mezi pěti různými módy: manual-normal, manual-sport, automatic-normal, automatic-sport, poslední je "led". Nechybí hodně sportovně naladěný stabilizační systém VDC a samosvorný diferenciál.

Setkání s ní bude svátkem, všech chystaných 500 kusů už je podle neoficiálních zpráv vyprodáno. Těch málo šťastlivců, kteří si s automobilovou sochu budou užívat, zaplatí 150 000 euro a vyzvedávat si je budou od jara příštího roku.

Alfa Romeo 8C Competizione Spider

Alfu Romeo 8C Competizone lze potkávat také v otevřené verzi spider. Jedinečný kousek, u kterého ještě stále není jisté, dočká-li se byť malosériové realizace, mimo jiné vyhrál přehlídku automobilové elegance Villa d´Este (Villa d’Este Concorso d´Eleganza), konané letos v dubnu v Cernobbiu u jezera Como.


Autoři: ,


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Krásné unikátní kombi Bentley je křížené s mercedesem

Bentley S2 Wendler

Zlatá šedesátá, řeknete si, když si prohlédnete výjimečné kombi Bentley, které na zakázku vytvořila německá karosárna...

V Praze spustili sdílení mikroautíček. Zaparkujete je i zadkem k chodníku

Sdílená autíčka Revolt. Povšimněte si maličkého otevíracího "subokénka"...

Dvě sedačky, malinkatý zavazadlový prostor a okénko jak na poště. Společnost Revolt v Praze zahájila „carsharing“...

Konec dieselů. Volvo S60 Made in USA už je mít nebude

Volvo S60 2018

Volvo v nové šedesátkové řadě nejprve představilo kombík, na sedan přišla řada za půl roku až se slavnostním otevřením...

Najdete na iDNES.cz