Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Křížky u silnic. Varování i hrozba

aktualizováno 
Černá šmouha po pneumatikách z asfaltu v Modřanské ulici u tramvajové smyčky už dávno zmizela. Stejně jako olejová skvrna a střepy z rozbitého skla. Na to, že se tu v autě zabil člověk, by si už nikdo ani nevzpomněl. Ale přeci. U lampy veřejného osvětlení se mezi keři jedna vzpomínka krčí. Křížek.

Ilustrační foto | foto: Reuters

V noci u něj svítí svíčky, ve dne jej zdobí květiny. Před třemi lety tady při nehodě skončil jeden mladý život a nešťastní rodiče se rozhodli varovat ostatní řidiče. Buďte opatrní, tady zemřelo naše dítě! Pomníčků jsou podél pražských silnic desítky. Třeba na Jižní spojce jsou dva mramorové kříže jen pár desítek metrů od sebe.

Podle zákona nemají pomníčky u silnic co dělat, mohou odvádět pozornost řidičů a být hrozbou při nehodě. "Pomníčky vedle silnic vznikají v podstatě nezákonně. Na území patřícím státu nebo jiným vlastníkům bez jejich svolení," uvádí ve studii Veřejná připomínka smrti Olga Nešporová z Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí.

Pozůstalí umisťují pomníčky vedle silnic bez povolení vlastníka, kterým je v Praze Technická správa komunikací. Majitel pomníku potřebuje nejen svolení vlastníka, ale navíc také stavební povolení.

A navíc mohou být nebezpečné. Každá hlavní silnice má totiž ochranný pás, na němž má při dopravní nehodě auto bezpečně zastavit, pokud například dostane smyk a vyletí ze silnice.

Když by řidič vrazil do kamenného pomníku, mohlo by dojít k další tragédii. "Pásmo se pohybuje od patnácti až do sta metrů dle třídy komunikace," řekl Jaroslav Mach z odboru dopravy pražského magistrátu.

Přesto pomníčky správa silnic ani úřad zpravidla neodstraňují. "Pomníčky, které nevadí výhledu a nezvyšují riziko dopravní nehody, jsou tolerovány," řekl Mach. Podle správy silnic mohou pomníčky i snižovat počet nehod, protože upozorňují ostatní řidiče na to, aby jezdili bezpečně.

"Považujeme tuto pietu za určité varování," uvedl mluvčí Technické správy komunikací Tomáš Mrázek. Podle něj jsou pomníčky většinou na přilehlé zeleni, takže jediný problém s nimi mají silničáři jen při sekání travnatých ploch a keřů.

"Je to citlivá věc. Na jednu stranu se musí brát ohled na pozůstalé, na druhou stranu pomníčky určitě odvádějí pozornost projíždějících řidičů. Navíc jsou to pevné objekty hned u krajnice, které mohou být při provozu nebezpečné," tvrdí Ředitelství silnic a dálnic, které se stará v Praze o vnější silniční okruh. Správa silnic může vyzvat majitele, aby stavbu bez povolení odstranil, nebo v případě, že není znám, ji odstranila sama.

Hromadná likvidace pomníčků, k níž došlo například na Českobudějovicku, se v Praze zatím nečeká. Přitom v některých zemích je výstavba křížů, desek či jiných vzpomínkových objektů u silnic zakázána. Například v amerických státech Missouri, Oregon nebo Severní Karolína. V Kalifornii a Montaně mohou pozůstalí stavět pomníčky jen v případě, že při nehodě hrál roli alkohol. Jinde se zas budují kolektivní pomníky. Jeden takový stojí i v Praze. U sjezdu z brněnské dálnice k centru Chodov je na travnatém ostrůvku mramorový pomník "Obětem dopravních nehod".

Křížky nejsou fenoménem poslední doby. Byly tu vždy. Pomníčky se u cest objevují od prehistorie. Není divu - na cestách vždy číhalo nebezpečí, ať již v podobě lupičů či jiných nepředvídatelných událostí. Jedním z nejznámějších českých pomníčků je ten, který nedaleko České Kamenice připomíná násilnou smrt pláteníka Blumberga z německého Hirschfelde.

V roce 1833 ho uprostřed lesa zákeřně přepadl a zavraždil známý český lupič Babinský. Poté tu lidé vztyčili kámen s nápisem: "Jako oběť ohavné loupežné vraždy, pokryt mnoha ranami, zde v noci ze 4. na 5. července 1833 vypustil svou duši Johann Gottfried Blumberg, obchodník z Hirschfelde v Království saském, stár 36 let a 5 měsíců."

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.