Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Křižovatky mění tvar: vítězí kruh

aktualizováno 
Kruhové objezdy mají smysl především v místech, kde je doprava frekventovaná a kde často dochází k vážným nehodám.
Kruhový objezd. Ilustrační foto

Kruhový objezd. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Například v Jabloneckých Pasekách před čtyřmi lety zemřeli po srážce nákladního auta a osobního vozu tři lidé. Po tragédii vystřídal klasickou křižovatku kruhový objezd. "Od té doby tu k vážné nehodě nedošlo,“ zmínila mluvčí jablonecké policie Ludmila Knopová.

Podle ní na kruhových křižovatkách k haváriím prakticky nedochází. "A pokud, tak si nehoda nevyžádá smrtelné zranění a odnesou to většinou jen karoserie,“ zdůraznila policistka.

Ne všechny objezdy jsou přitom bezpečné. "Bezpečné jsou ty, které nedovolí přejíždění středního ostrůvku a neumožní rychlou jízdu v příliš přímém směru,“ říká Jan Stach z Ředitelství silnic a dálnic.

Objezdy výrazně sníží následky nehod
Okružní křižovatky se u nás stavěly už před desítkami let. "Zatímco v zemi jsou jich jen stovky, v zahraničí je počítají na tisíce,“ říká Josef Andres z Centra dopravního výzkumu.

Jaká je vůbec historie objezdů?
Historicky první vznikly nejprve v USA, respektive ve Velké Británii, a odtud se rozšířily především do států Beneluxu, Francie a Německa.

Mění se nějak zásadně parametry kruhových objezdů?
Pohled na správné utváření těchto křižovatek se vyvíjel. Obecně řečeno - okružní křižovatky se zmenšují, samozřejmě při zachování průjezdnosti všech typů automobilů, a to s cílem snížit rychlost vozů.

Jaká je přednost kruhových objezdů oproti křižovatkám průsečným nebo stykovým?
Výrazně se sníží následky dopravních nehod, a to z důvodu snížení počtu kolizních bodů. Pomalý, ale neustálý pohyb vozidel se rovněž projevuje vyšší kapacitou dopravy oproti křižovatkám klasickým.

Jak je to se středovým ostrovem? Měli by přes něj řidiči vidět?
Středový ostrov by měl být zásadně neprůhledný, a to proto, aby vytvářel optickou překážku pro řidiče přijíždějící k objezdu. Na druhou stranu by však úprava středového ostrova neměla znemožňovat výhled řidičům na vozidla, která přijíždějí po okružním pásu od předcházejícího vjezdu. Předměty či zeleň na středovém ostrově nesmí tvořit pevnou překážku v provozu.

Jak hodnotíte kruhové objezdy?
Jsou jednoznačně přínosem. Zvyšují bezpečnost. Měly by vznikat tam, kde je třeba napojit tři a více větví přibližně stejných intenzit dopravy. Dále v místech, kde je nutné napojit vedlejší komunikaci na hlavní a současně přimět řidiče ke změně jízdy. Mohou sloužit i jako alternativa k mimoúrovňové křižovatce. Uplatní se i tam, kde je nutné kvůli bezpečnosti zajistit pomalý průjezd křižovatkou při zachování plynulosti dopravy.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

VW hrozí stahování 124 tisíc elektroaut kvůli jedovatému kadmiu

Volkswagen eGolf

Desítky tisíc elektromobilů značky Volkswagen možná budou muset stáhnout z trhu. Příčinou je nabíječka zabudovaná ve...

Elektropohon a autonomní řízení změní vzhled aut, říká slovenský designér

Vedoucí designér interiérů škodovek Peter Olah

Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský...

Najdete na iDNES.cz