Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Křižovatky mění tvar: vítězí kruh

aktualizováno 
Kruhové objezdy mají smysl především v místech, kde je doprava frekventovaná a kde často dochází k vážným nehodám.
Kruhový objezd. Ilustrační foto

Kruhový objezd. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Například v Jabloneckých Pasekách před čtyřmi lety zemřeli po srážce nákladního auta a osobního vozu tři lidé. Po tragédii vystřídal klasickou křižovatku kruhový objezd. "Od té doby tu k vážné nehodě nedošlo,“ zmínila mluvčí jablonecké policie Ludmila Knopová.

Podle ní na kruhových křižovatkách k haváriím prakticky nedochází. "A pokud, tak si nehoda nevyžádá smrtelné zranění a odnesou to většinou jen karoserie,“ zdůraznila policistka.

Ne všechny objezdy jsou přitom bezpečné. "Bezpečné jsou ty, které nedovolí přejíždění středního ostrůvku a neumožní rychlou jízdu v příliš přímém směru,“ říká Jan Stach z Ředitelství silnic a dálnic.

Objezdy výrazně sníží následky nehod
Okružní křižovatky se u nás stavěly už před desítkami let. "Zatímco v zemi jsou jich jen stovky, v zahraničí je počítají na tisíce,“ říká Josef Andres z Centra dopravního výzkumu.

Jaká je vůbec historie objezdů?
Historicky první vznikly nejprve v USA, respektive ve Velké Británii, a odtud se rozšířily především do států Beneluxu, Francie a Německa.

Mění se nějak zásadně parametry kruhových objezdů?
Pohled na správné utváření těchto křižovatek se vyvíjel. Obecně řečeno - okružní křižovatky se zmenšují, samozřejmě při zachování průjezdnosti všech typů automobilů, a to s cílem snížit rychlost vozů.

Jaká je přednost kruhových objezdů oproti křižovatkám průsečným nebo stykovým?
Výrazně se sníží následky dopravních nehod, a to z důvodu snížení počtu kolizních bodů. Pomalý, ale neustálý pohyb vozidel se rovněž projevuje vyšší kapacitou dopravy oproti křižovatkám klasickým.

Jak je to se středovým ostrovem? Měli by přes něj řidiči vidět?
Středový ostrov by měl být zásadně neprůhledný, a to proto, aby vytvářel optickou překážku pro řidiče přijíždějící k objezdu. Na druhou stranu by však úprava středového ostrova neměla znemožňovat výhled řidičům na vozidla, která přijíždějí po okružním pásu od předcházejícího vjezdu. Předměty či zeleň na středovém ostrově nesmí tvořit pevnou překážku v provozu.

Jak hodnotíte kruhové objezdy?
Jsou jednoznačně přínosem. Zvyšují bezpečnost. Měly by vznikat tam, kde je třeba napojit tři a více větví přibližně stejných intenzit dopravy. Dále v místech, kde je nutné napojit vedlejší komunikaci na hlavní a současně přimět řidiče ke změně jízdy. Mohou sloužit i jako alternativa k mimoúrovňové křižovatce. Uplatní se i tam, kde je nutné kvůli bezpečnosti zajistit pomalý průjezd křižovatkou při zachování plynulosti dopravy.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Transit 2.2 ABS,ESP,KLIMA,č.16.
Ford Transit 2.2 ABS,ESP,KLIMA,č.16.

r.v. 2013, naj. 78 000 km, diesel, 1. majitel
579 590 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.