Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Kropičky zahajují sezonu a osvěžují žhnoucí ulice

aktualizováno 
Osvěžení do rozpálených ulic přiváží kropicí vozy. K nejznámějším patří tradiční oranžové liazky, správněji Škody 706 RT.

Kropící vůz Liaz Škoda 706 RT | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

"Aby kropicí vozy vyjely, musí teplota v Praze tři dny po sobě přesáhnout 25 stupňů a zároveň nesmí být předpověď hlásící přeháňky," vysvětluje pro iDNES.cz Tomáš Mrázek, tiskový mluvčí pražské Technické správy komunikací.

Kropící vůz Liaz Škoda 706 RT

Za loňský rok stálo kropení ulic hlavního města 1,7 milionu korun. Podle Mrázka se kropí kvůli snížení prašnosti a také pro zvýšení vlhkosti vzduchu v ulicích. Moderní kropicí vozy totiž kromě ostřiku silnice před vozem mají ještě vzadu zařízení, které rozprašuje vodu do vzduchu.

Fotogalerie

Češi znají z cest hlavně klasické oranžové liazky osazené cisternou a kropicí technikou. "Náš externí dodavatel má ale moderní vozy, jak bylo požadováno ve výběrovém řízení," upozorňuje Tomáš Mrázek. Pražská správa komunikací totiž vlastní cisterny nemá, najímá si jich osmnáct.

Nesmrtelná škodovka

Staré liazky ale do šrotu nezamířily, však brázdí české silnice už přes padesát let. První kusy Škody 706  RT vyrobili v Jablonci nad Nisou v roce 1957, posledních 825 v roce 1985. Celkem jich vzniklo na 150 tisíc. "Řádově desítky či spíše jednotky vozů se pak kompletovaly dál a ještě na počátku 90. let bylo postaveno několik vozů z dřívějších i nově vyrobených dílů," uvádí Wikipedia.

RTčko (RT = rámový, trambusový) vzniklo zkrácením podvozku předchozího modelu 706 R o jeden metr. "Na něj pak byla posazena zcela nová trambusová (bezkapotová) kabina, na svou dobu velmi moderní: její vzhled, vybavení a provedení by obstálo i v zahraniční konkurenci," popisuje internetová encyklopedie Wikipedia.

Snížením a prodloužením rámu nákladní škodovky byl od původního vozu odvozen legendární autobus Škoda 706 RTO.

Pohon obstarává skoro dvanáctilitrový šestiválec s udávanou spotřebou kolem 24 litrů nafty na 100 km, k tomu ještě přidejte necelý litr oleje. V RTčku měl motor 160 koní výkonu, které udávaly vozu maximální rychlost 55 až 85 km/h podle převodu rozvodovky. Převodovka je pětistupňová.

Kropící vůz Liaz Škoda 706 RT

V závislosti na provedení je pohotovostní hmotnost nákladní škodovky šest až osm tun. Celková povolená hmotnost je patnáct tun.

Dnes se o RTčka starají hlavně nadšenci, kteří je šlechtí jako veterány. Opečovávají je často také hasiči.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Kombík lady vypadá k světu. Atmosferická 1,8 zaujme, ale odradí cenou

Lada Vesta SW Cross

Ruská automobilka Avtovaz pod křídly aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vzkvétá a chrlí jeden model za druhým....

Další z rubriky

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Najdete na iDNES.cz