Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Kropičky zahajují sezonu a osvěžují žhnoucí ulice

aktualizováno 
Osvěžení do rozpálených ulic přiváží kropicí vozy. K nejznámějším patří tradiční oranžové liazky, správněji Škody 706 RT.

Kropící vůz Liaz Škoda 706 RT | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

"Aby kropicí vozy vyjely, musí teplota v Praze tři dny po sobě přesáhnout 25 stupňů a zároveň nesmí být předpověď hlásící přeháňky," vysvětluje pro iDNES.cz Tomáš Mrázek, tiskový mluvčí pražské Technické správy komunikací.

Kropící vůz Liaz Škoda 706 RT

Za loňský rok stálo kropení ulic hlavního města 1,7 milionu korun. Podle Mrázka se kropí kvůli snížení prašnosti a také pro zvýšení vlhkosti vzduchu v ulicích. Moderní kropicí vozy totiž kromě ostřiku silnice před vozem mají ještě vzadu zařízení, které rozprašuje vodu do vzduchu.

Fotogalerie

Češi znají z cest hlavně klasické oranžové liazky osazené cisternou a kropicí technikou. "Náš externí dodavatel má ale moderní vozy, jak bylo požadováno ve výběrovém řízení," upozorňuje Tomáš Mrázek. Pražská správa komunikací totiž vlastní cisterny nemá, najímá si jich osmnáct.

Nesmrtelná škodovka

Staré liazky ale do šrotu nezamířily, však brázdí české silnice už přes padesát let. První kusy Škody 706  RT vyrobili v Jablonci nad Nisou v roce 1957, posledních 825 v roce 1985. Celkem jich vzniklo na 150 tisíc. "Řádově desítky či spíše jednotky vozů se pak kompletovaly dál a ještě na počátku 90. let bylo postaveno několik vozů z dřívějších i nově vyrobených dílů," uvádí Wikipedia.

RTčko (RT = rámový, trambusový) vzniklo zkrácením podvozku předchozího modelu 706 R o jeden metr. "Na něj pak byla posazena zcela nová trambusová (bezkapotová) kabina, na svou dobu velmi moderní: její vzhled, vybavení a provedení by obstálo i v zahraniční konkurenci," popisuje internetová encyklopedie Wikipedia.

Snížením a prodloužením rámu nákladní škodovky byl od původního vozu odvozen legendární autobus Škoda 706 RTO.

Pohon obstarává skoro dvanáctilitrový šestiválec s udávanou spotřebou kolem 24 litrů nafty na 100 km, k tomu ještě přidejte necelý litr oleje. V RTčku měl motor 160 koní výkonu, které udávaly vozu maximální rychlost 55 až 85 km/h podle převodu rozvodovky. Převodovka je pětistupňová.

Kropící vůz Liaz Škoda 706 RT

V závislosti na provedení je pohotovostní hmotnost nákladní škodovky šest až osm tun. Celková povolená hmotnost je patnáct tun.

Dnes se o RTčka starají hlavně nadšenci, kteří je šlechtí jako veterány. Opečovávají je často také hasiči.





Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.