Kropící vůz Liaz Škoda 706 RT | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Autofotka týdne: Kropičky zahajují sezonu a osvěžují žhnoucí ulice

  • 56
Osvěžení do rozpálených ulic přiváží kropicí vozy. K nejznámějším patří tradiční oranžové liazky, správněji Škody 706 RT.

"Aby kropicí vozy vyjely, musí teplota v Praze tři dny po sobě přesáhnout 25 stupňů a zároveň nesmí být předpověď hlásící přeháňky," vysvětluje pro iDNES.cz Tomáš Mrázek, tiskový mluvčí pražské Technické správy komunikací.

Kropící vůz Liaz Škoda 706 RT

Za loňský rok stálo kropení ulic hlavního města 1,7 milionu korun. Podle Mrázka se kropí kvůli snížení prašnosti a také pro zvýšení vlhkosti vzduchu v ulicích. Moderní kropicí vozy totiž kromě ostřiku silnice před vozem mají ještě vzadu zařízení, které rozprašuje vodu do vzduchu.

Češi znají z cest hlavně klasické oranžové liazky osazené cisternou a kropicí technikou. "Náš externí dodavatel má ale moderní vozy, jak bylo požadováno ve výběrovém řízení," upozorňuje Tomáš Mrázek. Pražská správa komunikací totiž vlastní cisterny nemá, najímá si jich osmnáct.

Nesmrtelná škodovka

Staré liazky ale do šrotu nezamířily, však brázdí české silnice už přes padesát let. První kusy Škody 706  RT vyrobili v Jablonci nad Nisou v roce 1957, posledních 825 v roce 1985. Celkem jich vzniklo na 150 tisíc. "Řádově desítky či spíše jednotky vozů se pak kompletovaly dál a ještě na počátku 90. let bylo postaveno několik vozů z dřívějších i nově vyrobených dílů," uvádí Wikipedia.

RTčko (RT = rámový, trambusový) vzniklo zkrácením podvozku předchozího modelu 706 R o jeden metr. "Na něj pak byla posazena zcela nová trambusová (bezkapotová) kabina, na svou dobu velmi moderní: její vzhled, vybavení a provedení by obstálo i v zahraniční konkurenci," popisuje internetová encyklopedie Wikipedia.

Snížením a prodloužením rámu nákladní škodovky byl od původního vozu odvozen legendární autobus Škoda 706 RTO.

Pohon obstarává skoro dvanáctilitrový šestiválec s udávanou spotřebou kolem 24 litrů nafty na 100 km, k tomu ještě přidejte necelý litr oleje. V RTčku měl motor 160 koní výkonu, které udávaly vozu maximální rychlost 55 až 85 km/h podle převodu rozvodovky. Převodovka je pětistupňová.

Kropící vůz Liaz Škoda 706 RT

V závislosti na provedení je pohotovostní hmotnost nákladní škodovky šest až osm tun. Celková povolená hmotnost je patnáct tun.

Dnes se o RTčka starají hlavně nadšenci, kteří je šlechtí jako veterány. Opečovávají je často také hasiči.