Kruhová křižovatka není všelék

  16:40aktualizováno  16:40
Náměstek pro výstavbu Ředitelství silnic a dálnic Michal Vojtíšek má na stole hned několik nových projektů kruhových křižovatek. Každému zpracování přitom předcházelo dost podrobné zkoumání, zda se vůbec vyplatí.
"Buď vybíráme místo podle nehodovosti, nebo se rozhodujeme při výstavbě nového úseku silnice. Nové křižovatky jsou hodně drahé," říká Vojtíšek.

Kolik stojí výstavba jedné kruhové křižovatky?
Pohybuje se mezi patnácti a dvaceti miliony korun.

O mnoha přestavbách si řidiči říkají, že dlouho trvají...
Některá kruhovka zabere i osm měsíců, to je pravda...

A co tam tak dlouho stavbaři dělají? Vždyť je to jenom kus silnice.
Je to rozlohou větší stavba. Musí se kvůli ní i vykupovat pozemky, překládat inženýrské sítě a tak dále.

Kolik v současné době plánujete takových křižovatek?
Na každý rok tak kolem deseti.

Počet nehod se zvýšil, ale bez ztrát

Jsou však i místa, kde po vystavění správně dimenzovaného kruhového křížení důležitých silnic nehodovost naopak vzrostla. Dokladem takového vývoje je třeba velká křižovatka u výjezdu z Hradce Králové na Prahu, říká se tam na Plotišti. Zatímco do roku 1997 zde byl roční úhrn havárií mezi 21 až 39 případy, od zmíněného roku, kdy tu byla křižovatka přestavěna na kruhovou, vyskočily počty nehod na 50 i 70 ročně. Jenomže zatímco statistika do té doby každý rok na tomto místě vykazovala několik mrtvých, od výstavby kruhu jsou kolonky s nápisem "usmrcení" prázdné. Za poslední dva roky se na Plotišti sice bourá víc, ale za celý rok tu byl vždy zraněn jen jediný člověk. A to jen lehce.

(peo)

Máte vy sám dobrý pocit z toho, kolik toho děláte pro plynulost dopravy a pro bezpečnost?

Mám, i když otevřeně říkám, že kruhovka není všelék. Je dobrá jedině tam, kde jsou vyvážené počty najíždějících aut ze všech směrů. Jinak naopak velmi komplikuje situaci těm řidičům, kteří přijíždějí z méně dopravně vytížené silnice.

Co všechno se musí při projektování kruhové křižovatky zvažovat?
Je toho skutečně hodně, například leckdo si vůbec neuvědomí, že kruhová křižovatka musí být z celé řady důvodů budována na rovině.

Sledujete i výstavbu na silnicích nižší třídy nebo v obcích?
Nevedeme žádnou evidenci nebo přehledy. Jenom se občas podivíme, když někam jedeme, kde všude se kruhovky objevují. Nejsou tam vůbec nutné. Ale dost možná, že si členové místního zastupitelstva kruhovku někde stranou v obci vymohou, aby byli světoví.

Není kruhová křižovatka proti ekologii, když umožní průjezd více autům?
Naprostý opak je pravdou. Kruhovka je podstatně šetrnější pro životní prostředí než třeba světelná křižovatka. Tam přece auta stojí s běžícími motory i tehdy, když žádný provoz není, protože se musí čekat, až padne zelená. Na kruhovce jedete, když to jde, rovnou.

Kruhový objezd u Lukavce - příklad křižovatky, kterou lze projet prakticky rovně

Také Kladno patří mezi města kde nyní rostou kruhové objezdy.

Autoři:

Nejčtenější

Evropa si schválila elektrická nákladní auta, výrobci jsou zděšeni

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi

Evropský parlament schválil výrazné snížení emisních limitů pro nákladní vozidla. Postup je podobně agresivní jako v...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Nové dvoukolové Formule 1 mají křídla a přes 215 koní

Novinka Ducati Panigale V4R

Vývoj materiálů, technologií a elektroniky stále posouvá hranice dnešních sportovních motocyklů. Za půl milionu si...

Další z rubriky

Rudá vlajka nad Mnichovem: značka Maových limuzín má designéra rollsů

Rudá vlajka

Hongqi, čínská luxusní značka koncernu FAW, otevírá v Mnichově designérské centrum. Místo pro slavnostní otevření...

Autofotka týdne: Nákladní vůz bez řidiče nastoupil do práce

Autonomní elektrický nákladní vůz T-pod v akci na překladišti v Jönköpingu

Einride je švédský, jen dva roky mladý start-up, který postavil elektrický robotický nákladní vůz T-Pod. Futuristický...

Re.volt: Sdílenou elektrickou myš neprohánějte ostrými zatáčkami

Re.volt je maličké vozítko, je dlouhé pouhých 2,5 metru, takže se dá zaparkovat...

Potkáte je na ulici a můžete si je půjčit, ale není to hned. Cena je docela rozumná a jízda je silný zážitek....

Najdete na iDNES.cz