Kruhové křižovatky šetří lidské životy

  18:38aktualizováno  18:38
Miliardy korun už padly na výstavbu kruhových křižovatek. Objevují se na místech, kde policejní statistiky už roky varovaly počty lidí zabitých při nehodách. Okrouhlé dopravní řešení můžeme spatřit i na návsích zapadlých vesniček. Jde o trend? Je to móda? Nebo nezbytnost? Zřejmě všechno dohromady.

Policie horuje pro kruhové křižovatky. "Výstavbu kruhovek určitě podporujeme," říká se vší rozhodností šéf středočeské dopravní policie Stanislav Huml.

Tvrdí, že se na kruhové křižovatce zjednodušuje rozlišování přednosti, podporuje se plynulost dopravy, a navíc se eliminují nehody s těžšími následky. "V zásadě jde při nehodě jenom o plechy," uzavírá Huml ponaučení z provozu na kruhových křižovatkách po prvních letech jejich existence.

Obce se snaží
Ředitelství silnic a dálnic, které spravuje kromě dálniční sítě a rychlostních komunikací už jen silnice první třídy, má plán na výstavbu kruhových křižovatek jen na nejbližší roky. Investičních akcí není přitom mnoho. Naopak, menší města i obce zavalují v posledních dvou letech stavební úřady návrhy projektů na přestavění místních křižovatek ve městech nebo na silnicích nižší důležitosti.

"Kolikrát si říkám, že těm starostům jde snad o nějakou módu. Každý chce ve svém volebním období nějakou kruhovku postavit," říká za slib anonymity žena z podatelny jednoho stavebního úřadu na krajské úrovni. V České republice neexistuje úřad nebo instituce, které by výstavbu kruhových křižovatek alespoň ovlivňovaly.

Šetří životy

Jak správně jezdit na okruhu?

1. Dejte přednost v jízdě
Na kruhové křižovatce mají obvykle přednost vozy, které po ní už jedou. Proto při najíždění do takové křižovatky musí řidič respektovat značku Dej přednost v jízdě.

2. Sledujte dopravní značky
U kruhových křižovatek s malým poloměrem vnitřního kruhu, které lze projet prakticky rovně, může vzniknout dojem, že jde vlastně o normální křížení silnic s přednostmi podle "starých" pravidel. Nutno tedy sledovat dopravní značky.

3. Pozorujte vozy zleva
Oproti klasickým křížovým křižovatkám není obvykle třeba hlídat více směrů, odkud se mohou blížit auta s předností. Sledovat už při nájezdu do kruhovky, zda u výjezdu není kolona, je předčasné a nebezpečné.

4. Zachovejte bezpečný odstup
Kruhová křižovatka je většinou při průjezdu plynulejší. To však neznamená, že musí být i rychlejší. O to důležitější zásada je dodržování bezpečné vzdálenosti mezi vozidly.

5. Dávejte pozor v pruzích
Je rozpor mezi odborníky, zda mohou být v kruhu dva, či více pruhů. Pokud ano, do vnitřního se řaďte jen tehdy, pokud plánujete projet alespoň polovinu oblouku.

6. Jezděte nejvýš 40 km/h
I když se zdá, že na kruhové křižovatce není silný provoz, bezpečné projetí oblouku a odbočení zajistí jedině nízká rychlost. Pro řidiče nákladních aut to platí dvojnásob.

7. Včas signalizujte odbočení
Včas zapnutý blinkr auta, které se chystá z okruhu sjet, umožní čekajícímu na vjezdu, aby vyrazil dříve.

"Mělo to být jen provizorní řešení, a pak tu ta smrtelná křižovatka byla skoro patnáct let," konstatuje na jednom z nejkritičtějších míst české silniční sítě vedoucí dopravní policie nymburského okresu Miroslav Soukup. Mluví o křižovatce poblíž konce hradecké dálnice u Poděbrad. Denně tudy projede kolem 20 000 automobilů a mezi ně se musí na křižovatce "vtlačit" vozidla od Poděbrad a Jičína.

Havárie tu byly často ošklivé a těžké. Nehody tu jsou sice pořád, ale... "Je zvláštní, že přímo na kruhovce prakticky už ke střetu nedojde, zato se teď auta častěji srazí o nějakých sto metrů dál," upozorňuje Soukup. Avšak jde o lehčí, jen "plechové" střety, a to proto, že křižovatka je "průhledná". "Řidiči se často už koukají, jak to vypadá u výjezdu z kruhu, a narazí do auta před sebou," říká Miroslav Soukup.

Vlažný profesionál
Profesionální řidiči se ke kruhovým křižovatkám stavějí vlažně. "Mně je to dost jedno. Ať je ta křižovatka jakákoli, stejně tam občas budu stát v koloně," říká dlouholetý řidič autobusu Miloslav Klinčík. Tvrdí, že dokud se něco zásadního nestane se způsobem myšlení českého řidiče, těžko takové věci, jako jsou kruhové křižovatky, pomohou zemi zprůjezdnit. "Já se s autobusem musím skoro doprošovat, aby mě i na tu kruhovku ostatní pustili. A když už, stejně se přede mě každou chvíli někdo snaží natlačit. Je to v lidech," říká už trochu rezignovaně Klinčík.

Spíš past než křižovatka
Zatímco například Ředitelství silnic a dálnic se při stavbě striktně drží norem ministerstva dopravy a pak také zkušeností kolegů ze západní Evropy, některé místní správy v dobrém úmyslu postaví spíš past než bezpečnější křižovatku. "Pamatuju si jich hned několik. Vím třeba o jedné poblíž Lovosic," říká šofér z povolání Miroslav Šmíd. Řeč je o křižovatce, která byla původně v podobě pravoúhlého kříže, ale pak dostala kruhovou úpravu. "Už zdálky vidíte, že lze projet prakticky rovně, že je to tedy vlastně tatáž křižovatka, jen má uprostřed navíc něco jako květináč," zlobí se Šmíd. Špatné je to podle jeho soudu proto, že řidič podvědomě zaváhá, zda jde o kruhovou křižovatku s předností zleva, nebo o původní kříž se zásadou pravé ruky.

Kruhová křižovatka není všelék
Michal Vojtíšek z Ředitelství silnic a dálnic má za to, že jde pravděpodobně o "simulovanou kruhovou křižovatku". Vysvětluje, že to je skutečně funkční "kruhovka", ale vystavěná za méně peněz. "Některé křižovatky se stavěly dokonce jenom změnou pruhů na vozovce. A to je pro pozornost řidiče opravdu málo," konstatuje Vojtíšek.

Jak ovlivní kruhová křižovatka nehodovost?

rok počet nehod těžká zranění lehká zranění mrtví
1999 14 3 1 0
2000 19 2 15 1
2001 5 0 0 0
2002 4 0 0 0
2003 2 0 0 0

Křížení silnic u konce hradecké dálnice D11 u Poděbrad bylo až do roku 2001 černým místem na silniční mapě České republiky. Denně tu projelo 20 000 aut včetně nejtěžších kamionů. Jak se zde nehodovost změnila díky kruhové křižovatce, dokládá tato statistika.(Zdroj: Policie ČR. Počty za rok 2003 jsou ke 31.10.)

Kruhový objezd u Lukavce - příklad křižovatky, kterou lze projet prakticky rovně

Také Kladno patří mezi města kde nyní rostou kruhové objezdy.

I jedna z nejstarších kruhových křižovatek v pražských Dejvicích má své nebezpečné místo - na okruh je možné najet ze dvou pruhů naráz a na stejném místě může i automobil jedoucí po vnitřní straně kruhu zahájit odbočování k výjezdu.

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

OBRAZEM: Nový kalendář poslal modelky v zetorech na ryby

Kalendář Zetor 2019

Kalendář s červenými traktory z Brna je tu po roce nanovo. Kalendáře Zetor mají obrovskou tradici, letos poslal slavné...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Najdete na iDNES.cz