Ministerstvo opravuje nesmysl: přednost na kruhových objezdech zůstává

  12:20aktualizováno  12:20
Ministerstvo dopravy napravuje nejistotu, kterou na kruhové objezdy vnesla novela vyhlášky upravující provoz na těchto křižovatkách. Na příslušné úřady teď míří metodický pokyn, který nařizuje označovat „kruháče“ tak, aby auta, která po něm jedou, měla přednost. Výjimky budou pod drobnohledem.

Kruhové objezdy mají i nadále mít na všech vjezdových cestách značku dej přednost v jízdě, nebo „stopku“. | foto: Michal Klíma, MAFRA

V dokumentu, který má redakce iDNES.cz k dispozici, obdržely všechny úřady obcí s rozšířenou působností instrukce, jak postupovat při umisťování dopravního značení na kruhové objezdy.

„Zákon o silničním provozu stanovuje podmínku, že značením nesmí být ohrožena bezpečnost a plynulost provozu na pozemních komunikacích,“ říká ministr dopravy Dan Ťok. Při stanovování dopravního značení nejen na kruhovém objezdu musí příslušný úřad tuto zásadu respektovat.

Z instrukce proto vyplývá, že v naprosté většině případů je nezbytné umístit ke značce „Kruhový objezd“ také značky upravující přednost, tedy „Stůj, dej přednost v jízdě!“ nebo „Dej přednost v jízdě!“, aby nebyla plynulost provozu nijak narušena. „Je třeba vzít v potaz také skutečnost, že přednost vozidel nacházejících se na kruhovém objezdu je širokou veřejností vnímána jako standardní a samozřejmá, navíc by se při neumístění zmiňovaných značek mohl kruhový objezd při vyšším provozu ucpávat,“ uvádí ministerstvo.

VIDEO: Specialita z Pardubic

Místo kruhového objezdu změť čar na silnici

Kruháč? Řidiči ho v centru Pardubic ignorují

Kruháč? Řidiči ho v centru Pardubic ignorují

Vydáním metodického pokynu se upřesnila novela vyhlášky, kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích. Ta totiž stanovila obcím možnost rozhodnout se, zda značky upravující přednost na kruhový objezd umístí, nebo zde zůstane přednost určena standardně pravidlem pravé ruky, jako na jiných neznačených křižovatkách. To by ovšem v extrémních případech mohlo vést k tomu, že na každém nájezdu na kruhový objezd může být jiný režim přednosti (více o problému čtěte zde). Metodický pokyn tuto nebezpečnou nelogičnost napravuje.

„Pokud by ve zcela výjimečných případech bylo zvažováno stanovení dopravní značky kruhový objezd samostatně, je třeba velmi podrobně odůvodnit, proč v daném případě nedochází k rozporu se zásadami podle § 78 zákona o silničním provozu a provést rovněž důkladnou konzultaci s Policií ČR coby dotčeným orgánem,“ píše v pokynu ministerstva dopravy.

„Mrzí mě, že k takovým nejasnostem vůbec došlo. Úředníci dávali do pořádku vyhlášku k silničnímu zákonu a bohužel u některých částí vznikly nejasnosti až po uvedení do praxe. Řidiči se proto nemusí bát, vydáním metodického pokynu zůstává potvrzena dosavadní praxe, na kterou jsou řidiči zvyklí,“ dodává Ťok. Na českých silnicích se tak řidiči budou i nadále moci setkat pouze s kruhovými objezdy, kde přijíždějící vozidlo na křižovatku bude dávat přednost autům, která po něm jedou.

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Další z rubriky

Před 130 lety nafoukl Dunlop první pneumatiku

Továrna na první pneumatiky Dunlop z roku 1908

Některé součásti automobilu bereme jako samozřejmost. Třeba pneumatiky, jimž věnujeme pozornost dvakrát ročně při...

Další Porsche 911 je tu. Legenda je nová a zase stejná

Porsche 911 (992) Carrera 4S

Porsche 911 je legenda. A to nejen po stránce prodejních či sportovních úspěchů, devětsetjedenáctka prostě musí mít v...

Dálniční známky pro rok 2019 už platí. Roční jsou modré

Dálniční kupony pro rok 2019

Dálniční známky pro rok 2019 jsou již v prodeji - platí od prvního prosince 2018 do konce ledna 2020. Využijete je tedy...

Najdete na iDNES.cz