Vědci zkoumají únavu řidičů: Britové analyzují hlas, Ford má čepici

aktualizováno 
Únava za volantem je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Přitom sami řidiči nejsou schopní posoudit, zda už je nutné zastavit a odpočinout si. Vědci z Londýnské University College se nyní snaží vyladit analyzátor řeči, který rozpozná, zda a nakolik je už únava nebezpečná. Vynález testují v kamionech.

Analyzátor hlasu ukáže, jestli je čas na přestávku. Ilustrační snímek | foto: Ford

Britští vědci pracují na metodě, která dokáže detekovat jemné změny v hlase řidiče a vyhodnotit, zda už není nejvyšší čas na přestávku. Analyzátor řeči zaznamenává hlas z mikrofonu v kabině vozu. Zvukové záznamy jsou pak převáděny do algoritmu, který dokáže sledovat a vyhodnotit změny v řidičově hlase v průběhu času. Má za cíl vytvořit jakýsi základ pro každého řidiče, který nebezpečnou únavu podle změn a odchylek vyhodnotí.

„Snažíme se vytvořit model lidského hlasu tím, že nahrajeme velké množství záznamů v určitou dobu. Sledujeme velmi jemné změny charakteristiky hlasu, ke kterým dojde i v průběhu jednoho dne, dokonce i během jedné směny v práci,“ uvedl profesor Mark Huckvale z University College London (UCL). Jejich analýza zaznamenávala jednotlivé charakteristiky hlasu jako výška a její rozsah, pauzy, rychlost řeči apod.

Nejedná se o výstřel do tmy, ale o dlouhodobý výzkum, který by mohl vést až k bezpečnější jízdě osobním autem. Během prvotních experimentů s deprivací spánku se vědci snažili na základě změn v hlase zjistit, jak dlouho jsou účastníci vzhůru: vybraní lidé nespali 60 hodin a v pravidelných intervalech měli za úkol přečíst zvolený text. Studie zveřejněná v roce 2015 v časopise Frontiers in Bioingeneering and Biotechnology pak ukázala, že na základě změn v charakteristice hlasu je možné z devadesátiprocentní přesností říct, zda člověk v posledních 24 hodinách spal. Praktický výzkum, který se přesunul z laboratoří do reálného světa, byl jen dalším krokem.

Zrádný spánek

Podle britského ministerstva dopravy výzkum ukazuje na vážná čísla: téměř 20 procent nehod na hlavních silnicích souvisí právě se spánkem, přičemž asi 40 procent těchto nehod zahrnuje komerční a firemní vozidla.

Pilotní studii s názvem iVoice vědci z londýnské univerzity provedli v Peru ve společnosti WOMBATT.  Proč vědci zkoumají hlas řidičů kamionů pracujících v dolech? Řidiči tu ovládají opravdové kolosy a únava je zde zvláště nebezpečná. Testovaní profesionálové poskytli věděckému týmu mluvené zprávy, které byly zaznamenané v rámci jejich práce každé dvě hodiny během pěti dní. Kabinový záznam se pak přenesl do centra pro monitorování únavy. Přestože musel tým eliminovat spoustu rozličných ruchů v kabině, dokázali účinek únavy na hlas zjistit.

„Únava je zodpovědná za cca 65 procent všech nehod v dolech. Současné technologie detekce únavy nebyly příliš přesné a často velmi rušivé, takže mezi řidiči se žádné oblibě netěšily. IVoice je naopak přesný a zcela nenápadný,“ komentoval výzkum profesor Jean Verhardt z WOMBATT s tím, že v současnosti probíhá další studie s využitím call centra společnosti. „Cílem není bránit řidiči v práci, stíhat jej nebo bránit mu řídit auta. Naopak jde o ochranu jeho zdraví a bezpečnosti,“ doplnil Huckvale s tím, že projekt je v pokročilém stadiu. Doufá, že se během několika let povede detektor únavy na základě změny hlasu dostat do komerčního prodeje.

Čepice proti únavě

S únavou u profesionálních řidičů se rozhodl bojovat i Ford. Přišel s kšiltovkou, která detekuje pohyby řidiče naznačující ospalost. Kšilt sám upozorní, že je čas na pauzu. Přenosné zařízení představil Ford k výročí šedesáti let výroby v Brazílii.

Stresovaní řidiči

Brazilská národní dopravní konfederace provedla výzkum s řidiči nákladních vozů v roce 2016. Tito profesionálové mají průměrně 44 let a jsou v profesi 18 let. Průměrný věk používaných nákladních vozidel je téměř 14 let.

Zjistilo se, že více než 60 % řidičů považuje svou činnost za nebezpečnou. Jezdí asi 10 tisíc kilometrů za měsíc a téměř 45 procent již obdrželo nabídku nějakého druhu nedovolené drogy nebo látky, především v čerpacích stanicích. Kromě toho se více než 11 procent zúčastnilo alespoň jedné kolize v posledních několika letech. Průzkum ukazuje, že v této profesi je vysoká úroveň stresu.

Inovativní technologii vyvinula divize Heavy Truck a je určena řidičům kamionů. Kšiltovka je na první pohled k nerozeznání od těch běžných. Má ale senzory, které jsou schopné podle pohybů hlavy řidiče rozpoznat blížící se ospalost. Výstrahu dostane řidič třemi způsoby - pomocí světelného signálu, vibracemi či zvukem. V takové chvíli by měl zastavit na odpočinek.

Stejně jako u analyzátoru hlasu bylo nejprve potřeba studovat chování řidiče kamionu a zaznamenat běžné pohyby hlavy, které souvisí s prací a naopak pohyby, které naznačují ospalost a ztrátu pozornosti. Vytvořený algoritmus byl pak přenesen do procesoru v kšiltovce, která pracuje ještě s akcelerometrem a gyroskopem.

„Ford je první automobilová společnost, která vymyslela nositelné zařízení pro řidiče, jež by bylo možné používat v době, kdy jsou za volantem. Což může přispět k prevenci nehod. Tímto způsobem můžeme usnadnit život řidičů. Bezpečnost je prioritou v našich technologických investicích,“ uvedl prezident Fordu pro jižní Ameriku Lyle Watters.

Bezpečnostní čepice Ford

Společnost testovala bezpečnostní kšiltovku osm měsíců vybranou skupinou řidičů na více než pěti tisících kilometrech v reálných jízdních podmínkách. Inovaci poté předložila odborníkům na bezpečnost provozu a expertům na studium spánku. Prototyp stále prochází zkušební fází. Poté chce Ford vynález patentovat a certifikovat.

Ford neplánuje podobnou čepici vyrábět ani prodávat, je prý ale ochotný sdílet tuto technologii s partnerskými stranami, které by měly zájem pokračovat ve vývoji a uvést ji na trh. Modely nabízené na evropském trhu mají podobnou funkci již zabudovanou. Systém sledování bdělosti monitoruje povrch volantu. Zaznamená-li příznaky únavy či nepozornosti, zobrazí v přístrojovém štítu doporučení, aby si řidič udělal přestávku.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Nejhorší silnice je na Blanensku. Nákladní auta tam ničí asfalt i domy

Výmoly: Nejhorší díra republiky 2018

V hlasování řidičů o největší výtluky na silnicích v celém Česku je nejhorší komunikace v obci Lhota Rapotina na...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

Najdete na iDNES.cz