Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zloději aut v Anglii jsou třikrát rychlejší než jejich čeští kolegové

aktualizováno 
Zatímco tuzemským zlodějům aut stačí ke krádeži 30 vteřin, britští už průměrný čas stlačili na třetinu. Zloději totiž mnohem častěji používají novou metodu, vozidla kradou přímo s pomocí originálních klíčů.
Zloději už dnes s planžetami a dalším speciálním nářadím nechodí. Stačí ukrást klíček.

Zloději už dnes s planžetami a dalším speciálním nářadím nechodí. Stačí ukrást klíček. | foto: Jablotron

Každý rok se ve Velké Británii ukradne téměř 150 tisíc vozů, zloději si nejvíce oblíbili černá audi a černá a stříbrná BMW. Tak zní závěry vyšetřovatelů pojišťovny LV=car, kteří spočítali průměrný čas potřebný pro krádež na pouhých 10 vteřin.

Za poslední dekádu se zloději zrychlili šestinásobně. Dnes už si nelámou prsty o zámky a neřežou ruce o rozbitá okénka, preferují způsob, kdy nejdříve majitelům ukradnou originální klíče a teprve potom zamíří k zaparkovanému vozidlu. Studie vychází z rozhovorů s pachateli krádeží i jejich oběťmi a krádež klíčů se objevuje až ve dvou třetinách případů. Téměř v polovině případů získají zloději klíče při vyloupení domu, v šesti procentech případů ke klíčům přijdou pomocí násilí přímo na majitelích.

Oficiálně se v Británii ukradlo za poslední rok 88 103 vozidel, ale do celkového počtu se nezahrnují případy, kdy je vozidlo ukradeno během vloupání do domu. Krádež klíčů přímo z domova totiž patří do jiné kategorie a úřady jejich evidenci nemají plně pod kontrolou. Podle odborníků tvoří dalších 40 procent z celkového počtu ukradených vozidel, a proto odhadují celkové číslo až na 150 tisíc.

Zlodějská odtahovka

Další oblíbenou metodou krádeže je pak "vyzvednutí" vozidla přímo na ulici pomocí nákladového automobilu, který používají například odtahové služby. Počet takových případů neustále narůstá, v současnosti tvoří už 14 procent všech krádeží.

"Vozidla jsem nabíral během denního světla. Stačí odtahové vozidlo, reflexní vesta a lidé si myslí, že jste přímo z odtahové služby," prozradil jeden ze zlodějů svoji fintu. "Firmy teď víc odtahují vozidla kvůli neplacení daní nebo povinného ručení, pokud vypadáte jako oni, nikdo se o vás nestará."

Výbava na objednávku

Mnohem víc vozidel je také v poslední době ukradeno přímo na objednávku, angličtí zloději si tak vybírají konkrétní modely nebo oblíbenou barvu. Podle nich jsou oblíbená hlavně černá audi, stříbrná a černá BMW a také populární žlutý smart (v Německu se největší oblibě těší BMW, Toyota a také hybridní Lexus RX400).

Audi A8 Long

Audi A8 Long

Zloději rovněž dbají na to, aby vozidlo mělo správnou výbavu a kontrolují, jestli má například klimatizaci, hliníková kola nebo integrovanou navigaci.

Jen málo vozidel je pak prodáno někomu, koho zloději znají, nebo se objeví na internetových aukcích. Většina z nich už světlo světa nikdy nespatří a jsou rozebrána na náhradní díly. "Cena auta je desetinásobně vyšší v náhradních dílech, než když je celé pohromadě," pochvaluje si jeden z kriminálníků, který se podílel na výzkumu.

Češi potřebují víc času

Tuzemský zloděj je pomalejší, podle serveru rokzabezpecenivozidel.cz dokáže zloděj nezabezpečený vůz ukrást průměrně za 30 vteřin. V České republice nicméně čísla ukradených vozidel neustále klesají, zatímco v roce 2001 Češi ukradli zhruba 23 500 vozidel, v roce 2010 to bylo už něco málo přes 13 000 vozidel, což je zhruba o 40 procent méně.

I tak je v Čechách každých 40 minut odcizeno jedno vozidlo, denně je to pak 35 aut, za měsíc průměrně 1 050 vozidel. Mezi nejrizikovější oblasti patří dlouhodobě Praha, Středočeský a Ústecký kraj, nejhorším měsícem je podle statistik pojišťovny ČSOB duben, nejhorším dnem čtvrtek.

"Zatímco od pondělka do čtvrtka se počty krádeží aut a jejich součástí drží na obdobně vysoké úrovni se zřetelným maximem ve čtvrtek, ke konci týdne si zloději zřejmě vybírají volno a odcizených aut prudce ubývá. Nejpříznivější jsou z tohoto pohledu soboty," říká Jaroslav Král, ředitel odboru pojištění vozidel ČSOB Pojišťovny. Podle něj o víkendech klesají spíše krádeže celých vozidel než samostatných dílů.

Podle odhadů Policie ČR je minimálně 60–70 procent odcizených vozidel demontováno na náhradní díly, část je zaregistrována v ČR k dalšímu provozu s využitím padělaných dokladů a změny nebo výměny identifikačních znaků vozidla a přibližně 10–20 procent odcizených vozidel je následně vyvezeno do ciziny, především na Ukrajinu nebo do Ruska.

K nejkradenějším autům patří v absolutních číslech stále vozy značky Škoda. Pokud se vezme v úvahu i relativní zastoupení jednotlivých značek, pak na předních místech figurují především vozy Alfa Romeo, Audi a BMW. Podle údajů pojišťovny Generali se pak nejčastěji kradou vozidla starší šesti let, na celkovém počtu odcizených vozů mají podíl až 62 procent.

Pokud tedy vlastníte například černou octavii z roku 2007, příští rok 19. dubna ji raději schovejte někam do bezpečí garáže nebo ji neopouštějte na víc než 30 vteřin. A klíče od vozu pro jistotu zavřete do bankovního sejfu.





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.