Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kubánský automobilismus: předražená auta a Castrovy limuzíny jako taxi

  10:24aktualizováno  10:24
Padesát aut a čtyři motorky. Taková je tristní bilance za prvních šest měsíců, kdy si Kubánci poprvé od revoluce z roku 1959 mohou koupit zahraniční auto bez povolení vlády.

Kubánec si prohlíží ceny Peugeotů. Na Kubě si už nové auto může oficiálně koupit každý, ale vzhledem k jejich cenám zůstávají pro většinu obyvatel ostrova nové vozy nedostupné. (Havana, 3. ledna 2014) | foto: Reuters

Obyvatelé Kuby uvolnění prodeje nejdříve uvítali, ale následně neskrývali zklamání, když zjistili, že ceny nových aut přesahují i o více než desetinásobek částky, za které se stejné vozy prodávají v USA či Evropě.

Vláda vysoké ceny zdůvodnila tím, že zisk z prodeje poputuje do zvláštního fondu na rozvoj veřejné dopravy. Sumy, za které se auta prodávají, jsou ovšem tak vysoké, že si většina Kubánců nákup nemůže dovolit. Běžný plat státních zaměstnanců totiž činí v přepočtu 400 korun.

Kubánci si prohlížejí ojetá auta. Vláda sice umožnila všem nákup nového vozu,...

Kubánci si prohlížejí ojetá auta. Vláda sice umožnila všem nákup nového vozu, ceny jsou však příliš vysoké (Havana, 3. ledna 2014)

Zatímco v České republice seženete nový Peugeot 508 za zhruba 500 tisíc korun, na Kubě za stejný vůz podle BBC zaplatíte v přepočtu přes pět milionů, tedy desetkrát tolik. "Kolik lidí si za tyto ceny může ta auta koupit? Tak kde se pak vezmou ty peníze na hromadnou dopravu, když ta auta nikdo nekoupí?" okomentoval už v lednu vládní zdůvodnění kubánec Daniel Rojas.

"Nemáme slov, je to velké překvapení. Nevím, jakou má vláda strategii. Možná je to jen testovací fáze. Ale ty ceny jsou přehnané," zhodnotil muž jménem Antonio před jedním z havanských autosalonů, lépe řečeno bazarů.

Za první pololetí prodalo jedenáct kubánských zastoupení automobilek vozy za 1,28 milionu dolarů (asi 25,7 milionu korun). Většina prodejů se podle všeho týkala ojetin za průměrnou cenu v přepočtu 476 000 korun.

Muž na snímku drží povolení ke koupi nového auta. Nárůst cen po tom, co vláda...

Muž na snímku drží své povolení ke koupi nového auta. Nárůst cen po tom, co vláda nová auta povolila všem, překvapil i jeho. (5. ledna 2014)

Liberalizace prodeje aut je součástí reforem navržených prezidentem Raúlem Castrem, který se moci chopil po svém churavějícím bratru Fidelovi.

Kubánci dosud ve velkém provozují auta z 50. let minulého století nebo i starší. Je tomu tak proto, že do září 2011 bylo možné volně prodávat a kupovat jen ty automobily, které se na ostrově vyskytovaly před revolucí z roku 1959. Kubánci také stále hojně jezdí sovětskými auty z doby, kdy byl někdejší Sovětský svaz největším kubánským spojencem.

S prezidentskou limuzínou do ulic

Na Kubě jsou tak k vidění neuvěřitelné kousky, které jejich majitelé udržují při životě mixováním různých modelů dohromady. Důležitá je hlavně funkčnost, vše ostatní musí jít stranou (galerii některých vozů si můžete prohlédnout zde).

K absurdnímu vozovému parku v ulicích Havany přispívají také limuzíny po bývalém prezidentovi Fidelu Castrovi. Jde hlavně o modely GAZ a ZIL, které vozily státní návštěvy po kubánském ostrově. Sám prezident Fidel Castro podle neoficiálních zdrojů preferoval terénní jeepy ve vojenském stylu.

Limuzíny po bývalém prezidentovi Fidelu Castrovi teď slouží v Havaně jako...

Vozy sovětské výroby teď jezdí v hlavním městě jako taxíky. Před pěti lety jich začalo sloužit celkem 14, podle Moisese Suareze, který jeden z nich řídí, jich je deset stále v provozu.

"Když řeknu zákazníkům, odkud to auto pochází, tak tomu prostě nemohou uvěřit," říká Moises Suarez. K neuvěřitelným historkám teď může přidávat i ceny moderních aut na Kubě. To si prostě nevymyslíte.

Fotogalerie

Autoři: ,




Nejčtenější

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Tanec u nové Škody Karoq
VIDEO: Když na autosalonu ve Frankfurtu zavřou, u Škodovky se tančí

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Sedmá večerní odzvonila první den frankfurtského autosalonu. Organizátoři vyhánějí opozdilce. Na stáncích se začíná zhasínat, auta oblékají na noc speciální...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.