Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kulhánek: Není to průšvih. Kladů je více

  10:44aktualizováno  10:44
Ačkoli se Vratislav Kulhánek sám do politické kariéry nehrne, přál by si, aby se lidé, kteří vládnou zemi, drželi jeho pravidla: nekazit to těm, kteří něco umějí. Zatím tuto zásadu u dnešní politické garnitury postrádá. Slova kritiky však nachází i pro lidi na své straně hřiště. Podle něho si podnikatelé neuvědomují, že se zatím mohou jen obětovat. "Propíjet majetek může až třetí generace," říká.

Kdybyste se měl podívat na uplynulých čtyři pět let. Co se pro vás změnilo?
V normálním životě se pro mě změnilo všechno. Přestal jsem být spokojeným obyvatelem Českých Budějovic, kde jsem měl ještě poměrně dost iluzí. Začal jsem bydlet ve velkém městě a pracovat ve velké fabrice, setkávat se částečně s velkou politikou, o nějaké iluze jsem přišel, nějaké znalosti jsem získal.
Jak se o iluze přichází?
Spoustu věcí znáte jen z médií a v nich vám chtě nechtě třeba lidi i jejich způsob uvažování přijde tak nějak vzdálený - vás se přímo netýkající. Pak zjistíte, že ono se vás to vlastně jako člověka, jako občana této země na konci dotýkat může.
Mluvíte o politice?
V zásadě o politice.
Jaká je česká politika z pohledu člověka, který se stará o největší firmu v zemi?
Nemohu se zbavit dojmu - a zřejmě to není otázka jenom posledního desetiletí, ale i první republiky či českých představitelů za Rakouska - že je taková, jak to říct slušně, nevelkorysá nebo přikládající marginálním záležitostem podstatný význam. Ona vůbec ta představa, že Česká republika je pupek světa, je dost mylná. Vliv může mít i malý stát. Třeba Švýcarsko: byť není velmoc, tak za ním stojí určitý image. Tato země je několik stovek let neutrální a jejím specifikem je kultivované bankovnictví. Česko nic takového specifického nemá. To se pořád nějak vytváří. To se vytvářelo po roce 1918, pak po roce 1945 nebo 1948 a teď znovu. Kontinuita byla vždycky nějak násilně přerušena.
Myslíte, že teď nemáme nic charakteristického?
Zatím jsme charakterističtí, pokud se tak dočítám, vysokým stupněm korupce. A to si myslím, že není zrovna to pravé.
Jak to vidíte ze svého pohledu - je u nás korupce skutečně takový problém, jak se říká?
Nevím. Já se s korupcí přímo nesetkal. Pokud by byl jakýkoli náznak, tak jsem schopen se s tím vyrovnat velice rychle.
Byly nějaké náznaky?
Teď už dlouho ne. Za ta léta se mi už podařilo vybudovat takovou image, že nikdo s těmi náznaky ani nechodí. To ale mluvím o sobě. Jiná věc je třeba v nákupních odděleních celosvětově, tam to pravděpodobně funguje.
Myslíte si, že korupce je nejvýraznějším rysem současné společnosti? Nebo je to něco jiného?
Já se pohybuji jenom v určité části české společnosti, v průmyslu, takže moje definice základního rysu je velice úzká. Mám trošku hrůzu z vývoje v českém hospodářství. V něm se, nechci říct, projídá podstata, ale v řadě firem si neuvědomují jak majitelé, tak manažeři, že oni jsou ta první generace, která se může jedině obětovat. Teprve ti, co přijdou po nich, majetek rozmnoží a až třetí generace ho může propít. A oni ho začínají propíjet už teď. To jsou ty různé golfové kluby, když na pstruhy a na lososy, tak do Norska, když na medvědy, tak na Aljašku, a pokud ještě náhodou člověk nebyl na safari v Keni, tak je trošičku méněcenný. Charakteristická je ta neochota sebeobětování se pro firmu s vyhlídkou jejího dalšího rozvoje.
Co považujete za největší problém ve společnosti?
Já nevidím žádný největší průšvih. Měli byste se spíš zeptat na největší pozitivum. Kdyby se mě někdo v roce 1989 zeptal, jestli tato země může být v roce 2001 tam, kde je, tak bych mu ani náhodou nevěřil! Myslím v pozitivním slova smyslu. Přesto, co jsem řekl, plusy bohatě převyšují nedostatky. O tom není sporu, i když občas už má člověk zase takové nepříjemné pocity. Poslední jsem měl teď: bezvýhradný souhlas s Amerikou. Kdo je proti, souhlasí s terorismem. Najednou se tady začalo objevovat něco, co mně vadí.
Myslíte plakátovou jednokolejnost názorů?
Trošku. Lidi si začali konečně zvykat, že každý může říct, co si myslí. A teď najednou, jakmile jdete proti většině... Například Erazima Koháka se nikdo nijak nezastal. A jestli Kohák podporuje terorismus, tak ať mi o tom někdo něco povídá! Mírnějšího a hodnějšího člověka si snad ani nedovedu představit. A to říkám já, který se s ním mnohokrát hádal, protože on nemá rád auta.
Když jsme u toho: co si myslíte o té situaci?
Útok na Světové obchodní centrum je šílenství. Tam se skutečně prolomilo další tabu a to je hrozné. Na druhé straně bombardování a snaha víceméně tlakem na civilní obyvatelstvo donutit vládu, aby někoho vydala, mi nepřijde košer. Buď po něm jdu, ale pak po něm musím jít důsledně a neříkat: "Hlavně aby se mým vojákům něco nestalo!" Mě trošku zarazilo - a teď mluvím s určitou nejistotou v hlase - že se dočteme o smrti jednoho amerického seržanta. Ale tam je spousta nevinných, kteří byli napřed pronásledováni Talibanem a teď na ně třeba spadly bomby. A o co je hodnotnější život amerického seržanta než nějakého prostého Afghánce, který není vůbec v ničem namočený, akorát měl tu smůlu, že byl v určitou chvíli na určitém místě? Já jsem nesouhlasil s tímto postojem ani v Jugoslávii. Samozřejmě jsem ani na okamžik nesouhlasil s Miloševičem, ale nepochopil jsem, proč se kvůli jeho porážce musí bombardovat továrny nebo chemičky.
Vraťme se zpátky domů. Vy máte jako zástupce největší firmy určitě řadu analýz o životní úrovni lidí. Kdy si podle vás normální průměrná česká rodina bude moci dovolit jezdit v nové octavii?
Asi tím popudím spoustu lidí, ale já nevidím žádný nárok průměrné české rodiny na novou octavii. Co je normální rodina? My máme takový hrozný zvyk srovnávat Českou republiku s Německem, Švýcarskem nebo Švédskem. Srovnávejme se třeba se Španělskem a Portugalskem. Jak dlouho v těchto zemích vydělává průměrná rodina na nové auto?
Co vy jako šéf takové firmy můžete udělat pro to, aby se zvýšila životní úroveň v Česku?
Nic moc. Co my můžeme dělat? My můžeme dělat dobrá auta, abychom je prodávali za dobré ceny po celém světě a abychom vytvořili vyšší zisk, a odvedli tak vyšší daně.
A co mohou udělat politici, aby se lidem žilo lépe?
Já bych i pro politiky zavedl krédo, kterým se sám řídím: nekazit to těm, kteří něco umějí.
Myslíte, že se teď nevytváří dobré prostředí pro podnikání?
O čem je ekonomika? O očekávání. Když se budeme bavit třeba o kurzu koruny, ten podle mého názoru zrovna optimální není. Nemám nic proti pevné koruně, pokud bude vytvořena tím, že budeme víc exportovat. Ale pokud je pevný kurz vytvořen tím, že něco privatizuji a získávám devizy, tak to je krátkodobý efekt.
A když pomineme kurz koruny?
Slyšel jsem moc kritiky na celkové podnikatelské prostředí, ale já si nemůžu stěžovat. Jestli budu mluvit o Škodovce nebo firmě Bosch, kde jsem působil předtím, tak jsem nikdy nic nenamítal ani proti daňovému systému - i když by samozřejmě každý chtěl mít nižší daně. Všechny ty problémy týkající se třeba úrovně odpisování byly vyřešeny. Takže vyjma toho kurzu koruny si nemůžeme příliš stěžovat.
Byrokracie není problém?
Ne. Myslím, že v tomto Česká republika není o moc horší než jiné země. Mně vadí jiná věc, a to je nekritické přejímání všech směrnic Evropské unie. Pokud u nás budou platit i ty nejtvrdší normy, tak se stavíme vlastně do nevýhodné pozice proti zemím, které je nemusí převzít - třeba jenom proto, že už léta v Evropské unii jsou. Někdy do budoucna je budou muset mít, ale zatím ne.
Myslíte, že máme možnost je nepřijmout?
Nevím. Ale myslím, že bychom o tu možnost v každém případě měli bojovat. Připadá mi divné, že se mluví víceméně o marginálních věcech, jako je zákaz pro občany unie kupovat nemovitosti v Česku. To se dá lehce obejít a není to důležité. A přitom zapomínáme na řadu dalších věcí.
Kdybyste hodnotil minulou a tuto vládu: co udělaly dobrého a v čem chybovaly?
Myslím, že mi nepřísluší hodnotit vlády. Ne proto, že bych se bál. Ale musel bych mít daleko víc informací a nadhled. Ten nemám. Osobně jsem neměl problémy ani s jednou vládou. Mám třeba problémy s některými představiteli. Ale pokud se budeme bavit o vládě jako celku, tak bych nehodnotil jednu jako horší než druhou.
Čili pro vás to není změna, jestli tam sedí Zeman, nebo Klaus.
Teď budu mluvit jako kniha - pokud tam sedí člověk, který myslí v první řadě na zemi, a ne na sebe, tak v tom nevidím žádný velký rozdíl.
Klaus a Zeman myslí spíš na Českou republiku, nebo na sebe?
Bez komentáře.
My bychom právě nějaký ten komentář chtěli...
Já samozřejmě oba znám a naše vztahy probíhají po různých křivkách: někdy dobře, někdy hůř. Nikdy jsem nenabyl dojmu, že by to snad s tou zemí mysleli špatně. Ale fakt, to se dá těžko hodnotit. To musíte hodnotit vy.
Jaká by tedy měla být dobrá vláda? Co by měla dělat?
Je těžké něco říct a vyhnout se klišé. V každém případě by to měla být vláda, která musí být sestavená z politiků. Bezesporu. V každém případě na místě náměstků by měli sedět odborníci. Ta vláda by měla být otevřená názorům jiných a diskutovat s tou kterou skupinou lidí, která k tomu kterému problému má co říci. Otevřeně se s těmito lidmi baví o tom, co je pro tu zemi rozumné nebo nerozumné. Protože ten pohled jakékoli vlády musí být zúžený. Měla by to být tedy vláda, která by nasávala a konfrontovala své závěry s názory co nejširšího spektra lidí.
To ta dnešní není?
Myslím, že není. Škodovka je největší firma, představuje 10 procent exportu a čtyři procenta hrubého domácího produktu a já nepamatuji, že by kohokoli z vedení Škodovky někdy někdo požádal o vyjádření nebo názor.
Byla tady někdy taková vláda?
Bezesporu to byla vláda Tošovského. A prvních letech to byla Klausova vláda. Taky bezesporu.
Vy byste nechtěl jít do politiky?
Ne.
Proč ne?
K tomu nevidím sebemenší důvod. A nemyslím si ani, že mám k tomu dispozice.
Jak myslíte, že se česká společnost vyrovnala s minulostí? Je to ještě téma, nebo už není?
Spíš si myslím, že to téma není. Souhlasím s tím, co říkával Klaus, i když teď možná říká trošku něco jiného: když se budu pořád ohlížet dozadu, tak tu kapacitu, kterou potřebuji k tomu, abych se díval dopředu, ztratím tím, že se dívám dozadu. Asi to zase popudí spoustu lidí, ale mně se to nezdá relevantní. Efektní snad, ale efektivní rozhodně ne.
Nevláčíme tedy s sebou nějakou kouli z doby před čtyřiceti padesáti lety?
Vláčíme! Jenomže ta koule je v nás. To chce generaci nebo dvě. Ta koule není v tom, že tamti byli komunisti a tamti estébáci, ale spíš je v tom, jak se běžně chováme jeden k druhému, jak si třeba nevěříme, jak nedokážeme otevřeně diskutovat. Když máte nějaké školení, tak tam máte lidi, kteří si sednou do zadních řad, aby nebyli blízko přednášejícího. Pak ještě každý kouká, aby ho náhodou někdo nevyvolal. To je to závaží, se kterým se musíme vyrovnat.
Vaše jméno se objevuje na Cibulkových seznamech. Je to pro vás nějaký problém?
Problém to samozřejmě je. Problém to není navenek. Lidé, kteří mě znají, tak vědí, já vím taky, ale jako člověk mám spíš takový ošklivý pocit nespravedlnosti.
Jak jste se tam podle vás dostal?
Nechal jsem si prověřovat, co tam může být. Takže jeden advokát se mi tam do toho koukl. A ten mi pak řekl: Podívej, to je jednoduché. První, co bylo, že ještě když jsem byl v Motoru, tak mi zdrhla sekretářka do Německa. Tím jsem se dostal do nějaké evidence. No a druhý důvod byl, že jsem byl vyloučen z KSČ. To byly takové dva argumenty, které mě tam dostaly.
Čili jste se dostal do té evidence, aniž jste cokoliv udělal.
Co já vím, tak jsem se nedopustil ničeho.
Má cenu mít takové seznamy 11 let po revoluci a zabývat se jimi?
Legrační je, že pravděpodobně to, co bylo z těch seznamů nejzajímavější, je skartováno. A ten seznam - pokud nevidíte, co tam je za tím, tak můžete někomu hrozně ublížit a jiný se zase za to schová. Takže tam by měl být velice silně individuální přístup.
Teď je ve hře odtajnění všech těchto svazků. Byl byste pro?
Mně je to v zásadě jedno. Osobně bych se tam nešel podívat ani náhodou, protože bych hrozně nerad třeba ztratil iluze o lidech, o kterých si myslím, že jsou mí kamarádi. Oni třeba o mně mohli něco říct, a mám ještě teď zapotřebí, abych se na ně mračil?

Autor:






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.