Vratislav Kulhánek

Vratislav Kulhánek | foto: David Votruba, iDNES.cz

Kulhánek: O superbu 4x4 rozhodnou zákazníci

  • 8
"Nejsem přesvědčen, že hybridní pohon je pohon budoucnosti. I tak je energeticky náročný," odpověděl Vratislav Kulhánek, předseda dozorčí rady společnosti Škoda, v on-line rozhovoru na iDNES.cz na otázku, proč se firma Škoda ještě nevydala cestou využití hybridního pohonu.

"Je jedno, jestli emise vzniknou spalováním benzinu, anebo uhlím v elektrárnách. Škoda se zaměří na ekologicky výhodnější paliva, jako je LPG a etanol," vysvětlil Kulhánek.

Vratislav KulhánekVratislav Kulhánek on-line
Celý rozhovor najdete ZDE

Fabia má úspěch
"Nová fabia se setkala s velmi pozitivní odezvou, a to nejenom v ČR. První den, kdy jsme ji ukázali v Ženevě, nás oslovilo tři tisíce zájemců. V současné době vidíme, že budeme mít problém všechny zájemce včas uspokojit," říká k nejnovějšímu modelu automobilky. "Zájem o starý model k našemu překvapení neustává," dodává.

V otázkách na nové modely byl vcelku sdílný, ale stručný. Větší velkoprostorový model, než je Roomster, Škoda neplánuje. Stejně tak se v dohledné době nesetkáme s drsným terénním modelem se značkou mladoboleslavské automobilky. Výletníci do terénu si tak budou muset vystačit s modelem Yeti, který už je ve fázi testování a chystá se na rok 2009.

"Nemyslím si, že by yeti měl být vyráběn jinde než v České republice. A pokud v Česku, tak jednoznačně připadá v úvahu Vrchlabí. Ve Vrchlabí samozřejmě existuje problém s lakovnou, ale to je problém firmy obecně. Pokud totiž máme splnit výrobní čísla, která si ukládáme, tedy cílově 800 000 až jeden milion vozů, bez třetí lakovny se neobejdeme. Znamená to značné investice, ale Vrchlabí si to zaslouží; je to tradiční závod Škody," řekl v pondělí Kulhánek.

Česká automobilka zatím ani neuvažuje o nástupci Fabie Sedan, která v současnosti hraje roli nejlevnější škodovky (základní cena 229 000 korun).

Kulhánek popřel malý zájem o model Roomster: "O roomstera není malý zájem celosvětově. Je pravdou, že došlo k mírnému poklesu v ČR, kde však předpokládáme, že dojde k nárůstu v souvislosti s výrobou verze N1."

"Škodovka nepočítá s žádným přesunem výroby," reaguje Kulhánek na spekulace o přesunu výroby za levnější pracovní silou. "Naopak rozšiřujeme výrobu a investice v jiných státech, jako je Rusko, Čína, Indie a další, slouží k rozšíření kapacity a získání dalších trhů."

Kulhánek dříve prohlásil, že nedostatek pracovních sil představuje celorepublikový problém. Škodu však přímo neohrožuje, kvalifikované zaměstnance už mnoho let vychovává sama.

Škoda - vzor pro VW
"Koncern nás nijak zásadně neomezuje," říká na adresu mateřské automobilky VW. "U nového vedení má Škoda možná ještě lepší postavení než u bývalého, což ale neznamená, že jsme si dříve stáli špatně. Speciálně pan Dr. Bernhard dával Škodovku ve VW často za vzor, ale i ze strany pana Winterkorna i dalších členů nového vedení je vztah velmi dobrý. Když například srovnáme naši pozici v koncernu třeba s pozicí Seatu před nějakými deseti až dvanácti lety a teď, tak to už je opravdu, jak se říká, někde jinde," uvedl předseda dozorčí rady automobilky v rozhovoru na internetových stránkách Škody Auto.

Hodně otázek on-line rozhovoru iDNES.cz směřovalo k pohonu všech kol ve škodovkách. Je málo pravděpodobné, že by malý terénní yeti dostal automatickou převodovku, naopak by se měla samočinná převodovka dostat do více modelů 4x4 odvozených od octavie.

K chystanému novému superbu, který se představí příští rok na březnovém autosalonu v Ženevě, Kulhánek prozradil: "U superbu by bylo možno uvažovat o 4x4 podle toho, jaký počet kusů bude zákazníky přijat, tak aby to bylo ekonomicky výhodné. Cenová hladina ještě zdaleka není stanovena, ale samozřejmě že propočty máme." - fotografie nové Škody Superb

Octavii Tour, která přežívá v nabídce automobilky deset let, přirovnal Kulhánek k legendárnímu Fordu T. "O Octavii Tour můžeme s trochou nadsázky říci, že je takovým malým zázrakem přírody. Odhaduji, že v příštím roce se jich ještě okolo 60 000 kusů prodá," uvedl pro firemní stránky automobilky.

Hlavní neúspěch za dobu svého šéfování mladoboleslavské automobilky vidí v tom, že se nepodařilo prosadit off-roadový model. "Díky mému následníkovi se to nakonec povedlo," uzavírá Kulhánek. "Začal s tím můj předchůdce Ludvík Kalma a pokračoval jsem s tím já. Ale to byl skutečně jediný projekt, se kterým jsme neprorazili," prozradil Kulhánek na webu Škodovky.


Kdo je Vratislav Kulhánek

Jeden z nejúspěšnějších českých manažerů vystudoval Vysokou školu ekonomickou a European Business School v Praze. Ve Škodě působí od dubna 1997, sedm let z toho jako předsedou představenstva. Od roku 1997 působí jako prezident Sdružení automobilového průmyslu a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy. Od roku 2002 je členem světového výkonného výboru Mezinárodní obchodní komory se sídlem v Paříži. V roce 2004 byl zvolen předsedou Českého svazu ledního hokeje.