Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kultovní škodovácké kupé ožívá. Nové erko prozatím jen virtuálně

aktualizováno 
Škodovácký sporťák býval v 70. letech minulého století vysněným vozem mnoha řidičů nejen v Československu. Příští rok oslaví ta nejmladší erka třicáté narozeniny. Designérské studio NOVAGUE si zkusilo představit, jak by kupé značky Škoda vypadalo dnes.

Škoda 110R podle designérů NOVAGUE | foto: NOVAGUE

Mladý designér Petr Novák se před lety blýskl studií Škoda Enve. Dnes se, jako šéfdesignér studia NOVAGUE, ke škodovce vrátil. A to rovnou k té z nejkrásnějších. Petr Novák nejvíc obdivuje Škodu 110R coupé a závodní 130 RS, zkusil si tedy představit, jak by bájné erko vypadalo dnes.

Škoda 110R podle designérů NOVAGUE

"Jako pravověrný erkař, který vůz vlastní od roku 1995 a v naší rodině vždy byl, tleskám," je z počítačové studie nadšený majitel originálního oranžového erka Jaroslav Mašek.

"Chtěl jsem vytvořit design jako poklonu minulosti. Navázat na krásné a podle mého nedoceněné designy z minulých let. V dnešní konzumní době se na skvělý nadčasový design nebere ohled. Lidé žijí povrchně, podléhají diktátu módy, nezajímají se o tradice, návaznosti a souvislosti," vysvětluje designér Petr Novák.

Studie zepředu odkazuje hlavně k prvním "dvouokým" typům, které se vyráběly zhruba do poloviny sedmdesátých let. Erko á la NOVAGUE by spočívalo na podvozku Škody Octavia. Má stejný rozvor, prostor pro motor je ale narozdíl od původní 110R vpředu. "Celkově se předku vozu podařilo zachovat hodně z originálu Škody 110R, naopak zadní část se hlásí k závodní 130RS," všímá si Mašek.

Škoda 110R podle designérů NOVAGUE

Tvůrci se snažili aby vše poctivě odkazovalo na původní model. Třeba průchody na kapotě, i zadní svítilny jsou děleny s ohledem na původní vůz. "Boční pohled jsme ladili 14 dnů, než jsme dosáhli toho, že odkazuje na erko, ale přitom silueta není stejná - je modernější," vypočítává Novák.

"Z auta by mohlo být stejně jako z originálu velmi dobře vidět, studie operuje s velmi úzkými sloupky, což by ale možná v sériové výrobě muselo být kvůli bezpečnosti změněno," říká erkař Mašek. Nelíbí se mu zrcátka: "Je popřen nadčasový vzhled klasických zpětných zrcátek "kapek" od Beskyd Sport, tato hranatá spíše odkazují k novodobé tradici BMW."

Nepřehlédněte

Škoda 110R - návod k použití ZDE

Designéři vychází z původní Škody 110R i v návrhu interiéru. "Chtěli jsme se více odvázat. Někomu může být povědomá inspirace jak stodesítkou, tak následným Garde a Rapidem," vypočítává Zdeněk Jirků, designer studia NOVAGUE, který měl interiér na starosti. V něm zaujmou kulaté výdechy klimatizace, plochý středový panel s pěti ovladači i volant - všechny inspirované originálem.

"Pokud by na to mé finanční prostředky stačily, určitě bych takovou škodovku koupil," libuje si "erkař" Jaroslav Mašek.

Jak se kupovalo bájné erko v 70. letech

Vzpomíná blogerka iDNES.cz

Božena Klingerová - klingerova.blog.idnes.cz

Především na pořadník. Aspoň ta nová. V 70.letech ti největší frajeři prostě museli mít erko. Tedy přesně Škodu 110R - sporťák z mladoboleslavské továrny. Jasně, kdo měl na jinou značku než Škoda, ohrnoval nad ním nos. Ale tohle autíčko mělo – a dodnes pro naši generaci má - svoje kouzlo.

Focení kalendáře Škodovek 110R

Dostat se do pořadníku nebylo tak jednoduché, čekací doby několik týdnů i měsíců. To chtělo protekci. Bez protekce obecně toho člověk před rokem 1989 moc nepořídil.

Nejlepší muž mého života to auto opravdu chtěl. Pár známých a termín ve škodovácké prodejně byl vyjednán. Se jménem technika, u kterého se měl hlásit, se nadšeně vypravil do Mladé Boleslavi.

Podniková prodejna přímo v areálu, žádné zákaznické centrum, jako dnes, jen lepší Mototechna. Červené erko bylo připravené. Jak se tehdy slušelo, s prázdnou nepřišel. V té době byla jako pozornost ceněná Jablonecká bižuterie. Ač to zní dnes neuvěřitelně, pro všechny, co nebydleli v Jablonci nad Nisou, byly skleněné korálky a kovová bižuterie, pokládány za poklad.

Nejinak zapůsobila i na prodejního technika. Připravené auto vzal na "brzdu", dlouho sledoval naměřené hodnoty a kroutil hlavou. A rozhodl se, že ten, kdo ho obdaroval takovou vzácností, si zaslouží něco lepšího. Vydali se na dvůr, vybrat z dalších asi pěti kousků něco lepšího.

To se nakonec podařilo, i když nejlepší muž mého života musel slevit, pokud se barvy týká. To NEJ autíčko nebylo červené, ale bílé – kompromisy jsou v životě nutné na každém kroku.

Mezihrou na místě, kam se běžný zákazník nedostal, byla podívaná, jak se řeší reklamace. Jakási rodinka z Moravy si přijela koupit rodinný vůz Škoda, ne sporťák. Dveře šly špatně zavřít, požádali o nápravu. Technik bez mrknutí oka zajel zpátky na parkoviště hotových vozů – z dohledu kupujícího. Tam za použití dřevěného trámku a několika nacvičených grifů (otevřít dveře, "šprajcnout" trámek mezi dveře a práh, párkrát na něj dupnout) "doladil" usazení dveří a šťastní a spokojení noví majitelé fantastické Škody mohli jet domů.

Autor:




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.