Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kultovní škodovácké kupé ožívá. Nové erko prozatím jen virtuálně

aktualizováno 
Škodovácký sporťák býval v 70. letech minulého století vysněným vozem mnoha řidičů nejen v Československu. Příští rok oslaví ta nejmladší erka třicáté narozeniny. Designérské studio NOVAGUE si zkusilo představit, jak by kupé značky Škoda vypadalo dnes.

Škoda 110R podle designérů NOVAGUE | foto: NOVAGUE

Mladý designér Petr Novák se před lety blýskl studií Škoda Enve. Dnes se, jako šéfdesignér studia NOVAGUE, ke škodovce vrátil. A to rovnou k té z nejkrásnějších. Petr Novák nejvíc obdivuje Škodu 110R coupé a závodní 130 RS, zkusil si tedy představit, jak by bájné erko vypadalo dnes.

Škoda 110R podle designérů NOVAGUE

"Jako pravověrný erkař, který vůz vlastní od roku 1995 a v naší rodině vždy byl, tleskám," je z počítačové studie nadšený majitel originálního oranžového erka Jaroslav Mašek.

"Chtěl jsem vytvořit design jako poklonu minulosti. Navázat na krásné a podle mého nedoceněné designy z minulých let. V dnešní konzumní době se na skvělý nadčasový design nebere ohled. Lidé žijí povrchně, podléhají diktátu módy, nezajímají se o tradice, návaznosti a souvislosti," vysvětluje designér Petr Novák.

Studie zepředu odkazuje hlavně k prvním "dvouokým" typům, které se vyráběly zhruba do poloviny sedmdesátých let. Erko á la NOVAGUE by spočívalo na podvozku Škody Octavia. Má stejný rozvor, prostor pro motor je ale narozdíl od původní 110R vpředu. "Celkově se předku vozu podařilo zachovat hodně z originálu Škody 110R, naopak zadní část se hlásí k závodní 130RS," všímá si Mašek.

Škoda 110R podle designérů NOVAGUE

Tvůrci se snažili aby vše poctivě odkazovalo na původní model. Třeba průchody na kapotě, i zadní svítilny jsou děleny s ohledem na původní vůz. "Boční pohled jsme ladili 14 dnů, než jsme dosáhli toho, že odkazuje na erko, ale přitom silueta není stejná - je modernější," vypočítává Novák.

"Z auta by mohlo být stejně jako z originálu velmi dobře vidět, studie operuje s velmi úzkými sloupky, což by ale možná v sériové výrobě muselo být kvůli bezpečnosti změněno," říká erkař Mašek. Nelíbí se mu zrcátka: "Je popřen nadčasový vzhled klasických zpětných zrcátek "kapek" od Beskyd Sport, tato hranatá spíše odkazují k novodobé tradici BMW."

Nepřehlédněte

Škoda 110R - návod k použití ZDE

Designéři vychází z původní Škody 110R i v návrhu interiéru. "Chtěli jsme se více odvázat. Někomu může být povědomá inspirace jak stodesítkou, tak následným Garde a Rapidem," vypočítává Zdeněk Jirků, designer studia NOVAGUE, který měl interiér na starosti. V něm zaujmou kulaté výdechy klimatizace, plochý středový panel s pěti ovladači i volant - všechny inspirované originálem.

"Pokud by na to mé finanční prostředky stačily, určitě bych takovou škodovku koupil," libuje si "erkař" Jaroslav Mašek.

Jak se kupovalo bájné erko v 70. letech

Vzpomíná blogerka iDNES.cz

Božena Klingerová - klingerova.blog.idnes.cz

Především na pořadník. Aspoň ta nová. V 70.letech ti největší frajeři prostě museli mít erko. Tedy přesně Škodu 110R - sporťák z mladoboleslavské továrny. Jasně, kdo měl na jinou značku než Škoda, ohrnoval nad ním nos. Ale tohle autíčko mělo – a dodnes pro naši generaci má - svoje kouzlo.

Focení kalendáře Škodovek 110R

Dostat se do pořadníku nebylo tak jednoduché, čekací doby několik týdnů i měsíců. To chtělo protekci. Bez protekce obecně toho člověk před rokem 1989 moc nepořídil.

Nejlepší muž mého života to auto opravdu chtěl. Pár známých a termín ve škodovácké prodejně byl vyjednán. Se jménem technika, u kterého se měl hlásit, se nadšeně vypravil do Mladé Boleslavi.

Podniková prodejna přímo v areálu, žádné zákaznické centrum, jako dnes, jen lepší Mototechna. Červené erko bylo připravené. Jak se tehdy slušelo, s prázdnou nepřišel. V té době byla jako pozornost ceněná Jablonecká bižuterie. Ač to zní dnes neuvěřitelně, pro všechny, co nebydleli v Jablonci nad Nisou, byly skleněné korálky a kovová bižuterie, pokládány za poklad.

Nejinak zapůsobila i na prodejního technika. Připravené auto vzal na "brzdu", dlouho sledoval naměřené hodnoty a kroutil hlavou. A rozhodl se, že ten, kdo ho obdaroval takovou vzácností, si zaslouží něco lepšího. Vydali se na dvůr, vybrat z dalších asi pěti kousků něco lepšího.

To se nakonec podařilo, i když nejlepší muž mého života musel slevit, pokud se barvy týká. To NEJ autíčko nebylo červené, ale bílé – kompromisy jsou v životě nutné na každém kroku.

Mezihrou na místě, kam se běžný zákazník nedostal, byla podívaná, jak se řeší reklamace. Jakási rodinka z Moravy si přijela koupit rodinný vůz Škoda, ne sporťák. Dveře šly špatně zavřít, požádali o nápravu. Technik bez mrknutí oka zajel zpátky na parkoviště hotových vozů – z dohledu kupujícího. Tam za použití dřevěného trámku a několika nacvičených grifů (otevřít dveře, "šprajcnout" trámek mezi dveře a práh, párkrát na něj dupnout) "doladil" usazení dveří a šťastní a spokojení noví majitelé fantastické Škody mohli jet domů.

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Najdete na iDNES.cz