Kultovní škodovácké kupé ožívá. Nové erko prozatím jen virtuálně

aktualizováno 
Škodovácký sporťák býval v 70. letech minulého století vysněným vozem mnoha řidičů nejen v Československu. Příští rok oslaví ta nejmladší erka třicáté narozeniny. Designérské studio NOVAGUE si zkusilo představit, jak by kupé značky Škoda vypadalo dnes.

Škoda 110R podle designérů NOVAGUE | foto: NOVAGUE

Mladý designér Petr Novák se před lety blýskl studií Škoda Enve. Dnes se, jako šéfdesignér studia NOVAGUE, ke škodovce vrátil. A to rovnou k té z nejkrásnějších. Petr Novák nejvíc obdivuje Škodu 110R coupé a závodní 130 RS, zkusil si tedy představit, jak by bájné erko vypadalo dnes.

Škoda 110R podle designérů NOVAGUE

"Jako pravověrný erkař, který vůz vlastní od roku 1995 a v naší rodině vždy byl, tleskám," je z počítačové studie nadšený majitel originálního oranžového erka Jaroslav Mašek.

"Chtěl jsem vytvořit design jako poklonu minulosti. Navázat na krásné a podle mého nedoceněné designy z minulých let. V dnešní konzumní době se na skvělý nadčasový design nebere ohled. Lidé žijí povrchně, podléhají diktátu módy, nezajímají se o tradice, návaznosti a souvislosti," vysvětluje designér Petr Novák.

Studie zepředu odkazuje hlavně k prvním "dvouokým" typům, které se vyráběly zhruba do poloviny sedmdesátých let. Erko á la NOVAGUE by spočívalo na podvozku Škody Octavia. Má stejný rozvor, prostor pro motor je ale narozdíl od původní 110R vpředu. "Celkově se předku vozu podařilo zachovat hodně z originálu Škody 110R, naopak zadní část se hlásí k závodní 130RS," všímá si Mašek.

Škoda 110R podle designérů NOVAGUE

Tvůrci se snažili aby vše poctivě odkazovalo na původní model. Třeba průchody na kapotě, i zadní svítilny jsou děleny s ohledem na původní vůz. "Boční pohled jsme ladili 14 dnů, než jsme dosáhli toho, že odkazuje na erko, ale přitom silueta není stejná - je modernější," vypočítává Novák.

"Z auta by mohlo být stejně jako z originálu velmi dobře vidět, studie operuje s velmi úzkými sloupky, což by ale možná v sériové výrobě muselo být kvůli bezpečnosti změněno," říká erkař Mašek. Nelíbí se mu zrcátka: "Je popřen nadčasový vzhled klasických zpětných zrcátek "kapek" od Beskyd Sport, tato hranatá spíše odkazují k novodobé tradici BMW."

Nepřehlédněte

Škoda 110R - návod k použití ZDE

Designéři vychází z původní Škody 110R i v návrhu interiéru. "Chtěli jsme se více odvázat. Někomu může být povědomá inspirace jak stodesítkou, tak následným Garde a Rapidem," vypočítává Zdeněk Jirků, designer studia NOVAGUE, který měl interiér na starosti. V něm zaujmou kulaté výdechy klimatizace, plochý středový panel s pěti ovladači i volant - všechny inspirované originálem.

"Pokud by na to mé finanční prostředky stačily, určitě bych takovou škodovku koupil," libuje si "erkař" Jaroslav Mašek.

Jak se kupovalo bájné erko v 70. letech

Vzpomíná blogerka iDNES.cz

Božena Klingerová - klingerova.blog.idnes.cz

Především na pořadník. Aspoň ta nová. V 70.letech ti největší frajeři prostě museli mít erko. Tedy přesně Škodu 110R - sporťák z mladoboleslavské továrny. Jasně, kdo měl na jinou značku než Škoda, ohrnoval nad ním nos. Ale tohle autíčko mělo – a dodnes pro naši generaci má - svoje kouzlo.

Focení kalendáře Škodovek 110R

Dostat se do pořadníku nebylo tak jednoduché, čekací doby několik týdnů i měsíců. To chtělo protekci. Bez protekce obecně toho člověk před rokem 1989 moc nepořídil.

Nejlepší muž mého života to auto opravdu chtěl. Pár známých a termín ve škodovácké prodejně byl vyjednán. Se jménem technika, u kterého se měl hlásit, se nadšeně vypravil do Mladé Boleslavi.

Podniková prodejna přímo v areálu, žádné zákaznické centrum, jako dnes, jen lepší Mototechna. Červené erko bylo připravené. Jak se tehdy slušelo, s prázdnou nepřišel. V té době byla jako pozornost ceněná Jablonecká bižuterie. Ač to zní dnes neuvěřitelně, pro všechny, co nebydleli v Jablonci nad Nisou, byly skleněné korálky a kovová bižuterie, pokládány za poklad.

Nejinak zapůsobila i na prodejního technika. Připravené auto vzal na "brzdu", dlouho sledoval naměřené hodnoty a kroutil hlavou. A rozhodl se, že ten, kdo ho obdaroval takovou vzácností, si zaslouží něco lepšího. Vydali se na dvůr, vybrat z dalších asi pěti kousků něco lepšího.

To se nakonec podařilo, i když nejlepší muž mého života musel slevit, pokud se barvy týká. To NEJ autíčko nebylo červené, ale bílé – kompromisy jsou v životě nutné na každém kroku.

Mezihrou na místě, kam se běžný zákazník nedostal, byla podívaná, jak se řeší reklamace. Jakási rodinka z Moravy si přijela koupit rodinný vůz Škoda, ne sporťák. Dveře šly špatně zavřít, požádali o nápravu. Technik bez mrknutí oka zajel zpátky na parkoviště hotových vozů – z dohledu kupujícího. Tam za použití dřevěného trámku a několika nacvičených grifů (otevřít dveře, "šprajcnout" trámek mezi dveře a práh, párkrát na něj dupnout) "doladil" usazení dveří a šťastní a spokojení noví majitelé fantastické Škody mohli jet domů.

Autor:


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



ČR zkusí odbočení na červenou. Inspiruje se u Němců, ti ho možná zruší

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Když někteří němečtí dopravní experti slyší o zelené šipce, vidí rudě. Pozůstatek z dob NDR, který se z východního...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Nejslavnější československý motocykl vznikl ilegálně a předběhl celý svět

Jawa 250 Pérák na dobovém prospektu

Ač tomu dnes nic nenasvědčuje, tak Československo bývalo svého času motocyklovou velmocí. A za náš nejslavnější...

Další z rubriky

Dieselgate u Opelu: policie prohledala kvůli naftovým vozům kanceláře

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

Německá policie kvůli podezření z podvodů s emisemi u naftových vozů provedla razii v kancelářích automobilky Opel v...

Toyota RAV4 přijíždí do Evropy v novém, zatím jen jako hybrid

Toyota RAV4

K pětadvacátým narozeninám modelu RAV4 si Toyota nadělí již pátou generaci. Ta je od pohledu hranatější, ale také...

Drahé značky VW se inspirují u Ferrari, spekulují o vstupu na burzu

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Porsche by se mohlo vyčlenit z koncernu Volkswagen a stát se součástí skupiny luxusních značek spolu s Bentley, Bugatti...



Najdete na iDNES.cz