Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Sežeňte sprej a kočičí chlupy. Do aut se v chladnu stahují kuny

aktualizováno 
Vsunout klíček do zapalování, otočit a... nic. S ochlazením přichází podzimní nepříjemnost: auta, která se ráno nerozjedou. Na vině jsou kuny - hbité šelmy se chodí zahřívat na motory aut, překousávají kabeláž a cupují termoizolační tkaninu. Zbavíte se jich jen těžko.

Kuna si na motoru udělá pelech. Překážející kabely překouše. Ilustrační foto | foto: Archiv KŘP Královéhradeckého kraje

S přicházející zimou nastává boj řidičů s kunami. Přijedete za chladného večera domů, auto s motorem, ze kterého sálá teplo, necháte zaparkované před domem. To je pro malé mrštné šelmy obrovské lákadlo. Nahřívají se zde a pod kapotou si dělají pelíšky. To by se jim dalo odpustit, kdyby člověk druhý den ráno nastartoval. Jenže kuny v motoru cupují termoizolační tkaniny a překousávají kabely, ničí chladicí či brzdový systém. Jediná její návštěva tak může za to, že druhý den ráno neodjedete. A majitele auta bude kuní přenocování stát i několik tisíc korun.

„Už tento trend zaznamenáváme. Je to nyní častější. Týdně opravujeme jedno až dvě auta poškozená kunami. Nejčastěji jde o kabely a vytrhané odhlučnění motoru,“ potvrdil Robert Červený z Autoservisu a pneuservisu Červený. „Osobně řidičům doporučuji koupit si sprej proti kunám a pravidelně motor stříkat. Na tato zvířata totiž není stoprocentně účinné vůbec nic,“ doplňuje.

V tom se shodují i řidiči na internetových diskuzích. Některým nepomohla ani kombinace plašičky a spreje. Jak tedy skutečně ochránit auto? Stoprocentní je pouze jediná rada: kuna se do motoru prostě nesmí dostat. Jedinou možností je tedy zvířeti v přístupu mechanicky zabránit. V případě garážovaného auta to tedy řešení je. Auta na ulici nebo před domem však neochráníte.

Ekologický institut Veronica radí nechat prostor „označkovat“ psem. Kuny také zaplaší světelný odpuzovač v podobě halogenového světla s prostorovým čidlem.

Zabít kunu nesmíte

Kuna se adaptovala na život v blízkosti člověka. S ochlazováním a ubývajícími zdroji potravy se stěhuje k lidským obydlím, kde je pro ni snadné najít potravu - a dobře se vyspat na teplém motoru. Majitelé aut, kteří naleznou otisky pacek na motoru, tak chtě nechtě započali nerovný boj. Zabíjet či trávit se tato zvířata totiž nesmí, je to trestné. „Vzhledem k tomu, že kuny nelze ani trávit ani lapat do pastí, je možné je od této činnosti pouze odrazovat,“ uvádí na svém webu Státní veterinární správa.

A přesvědčit kunu, aby si našla jinou noclehárnu, je nesnadné. Bez problémů se dostanou do auta i do zavřené garáže, stačí jim otvor o průměru šesti centimetrů. Kuny navíc jsou chytrá zvířata, která se nenechají zlákat do pasti či na otrávenou návnadu. Nezbývá než vyzkoušet elektronické plašičky, spreje nebo různé babské recepty jako mýdlo, vlasy či éterický olej.

U elektronických plašiček si dejte pozor na různé neoriginální výrobky, které by se mohly „hádat“ s elektroinstalací vozu. Často také bývá problém je odmontovat. Své by o tom mohli povyprávět servismani zdlouhavě léčící auta, z nichž museli takovou plašičku z tržnice, ke které chybí návod, odinstalovat. Některé automobilky nabízejí plašičky v originálním příslušenství. Například servisy Volkswagenu nabídnou několik variant v cenách od přibližně sedmi tisíc včetně odborné montáže. Plašičky jsou kombinované, kuny odpuzují ultrazvukem a současně je zaženou silnou elektrickou ránou a ostrým světlem.

Proti kuně se pojistěte

Peníze za opravy aut po nájezdu kun může ušetřit pojištění auta. Smysl má zvláště v případě, pokud jste už takový problém řešili poněkolikáté. Škody způsobené kunami nejsou běžnou součástí povinného ručení ani havarijního pojištění, ale dají se extra připojistit.

Například pojišťovna Allianz je ale v základním balíčku pojistných služeb nabízí. „V dnešní době už striktně nerozlišujeme, zda jde o povinné ručení, či havarijní pojištění. Pojistku sestavujeme spíše podle reálných potřeb majitelů aut. Pojištění zaparkovaného vozidla před poškozením zvířetem u nás lze do základního balíčku zahrnout,“ uvedl mluvčí pojišťovny Václav Bálek.

Babské rady, které občas fungují

Co všechno můžete proti kunám zkusit:

  • Lidské vlasy: Kuny jsou drzé, ale lidí se bojí. Pokud do motorové části vložíte chomáč vlasů, pach člověka by ji měl odradit.
  • Kočičí či psí chlupy: Kuny odrazuje pach jiných šelem. Vložte do ponožky chomáč chlupů a upevněte ji poblíž motoru.
  • Tygří lejna, psí moč: Ekologové radí nechat auto označkovat psem. Po internetu koluje rada sehnat si tygří trus. Pokud místo označují velké šelmy, mělo by to kuny odradit.
  • Vonné látky: Kuny se vyhýbají místům se silným zápachem či vůní - zkuste potřebná místa pokapat nebo v blízkosti umístit vatový tampon či kus látky s éterickým citrusovým olejem (pozor, rychle vyprchá), octem, petrolejem, formalínem, savem, kabely potřít tekutým mýdlem či nastříkat silným parfémem.
  • Odpuzovače ve spreji: Pachové odpuzovače obsahují přírodní látku geraniol. Místu s takovým pachem se kuny údajně vyhnou obloukem. Sprej proti kunám pořídíte od 100 korun. Po týdnu by se měl nástřik zopakovat. Sprej nastříkejte na textilní odhlučnění zespoda kapoty.
  • Elektronická plašička: Kuny plašička odhání pomocí nahraných zvuků nebo ultrazvuku. Akustickou plašičku umístěte k plastu, který odráží zvukové vlny nejlépe. Pokud parkujete na ulici, zvolte ultrazvukovou plašičku, která člověka neruší. Elektronické odpuzovače seženete na benzinkách, v obchodech s autopříslušenstvím nebo v autoservisech. Před instalací je potřeba umýt motor a odstranit všechny pachové stopy po kunách. Cena se pohybuje cca od 500 do 1000 korun.
  • Pletivo: Někteří řidiči dávají pod motorovou část auta pás hustého pletiva. Kunám je chůze po pletivu nepříjemná, takže se motoru vyhnou...
  • Tuhý podpalovač: Zápach z něj kunám velmi vadí, používá se proto jako odpuzovač na půdách a v chatách. Dal by se použít i u déle odstavených aut. Před jízdou ale musí z motoru ven!
  • Světlo: Kuny zaplaší světlo v podobě halogenové zářivky s prostorovým čidlem.



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Další z rubriky

Přezout, svítit a více se soustředit, radí řidičům dopravní expert

Odborník na silniční bezpečnost Roman Budský hostem diskusního pořadu iDNES.cz...

Jak připravit auto na zimu a na co si dát pozor při cestě na lyžovačku, radil v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz...

Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.