Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stáhněte si: kupní smlouva na ojetinu, důležitý je popis stavu auta

aktualizováno 
Pokud kupujete auto z druhé ruky a "papírování" je na vás, kupní smlouva nemusí zabrat více než stránku. Trvejte však na přesném a podrobném popisu technického stavu auta. Naprostá většina sporů doprovázejících nákup ojetiny totiž vzniká špatným popisem stavu vozu.
Před podpisem vše řádně zkontrolujte. Ilustrační foto

Před podpisem vše řádně zkontrolujte. Ilustrační foto | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Redakce iDNES.cz oslovila právního experta a prodejcům i kupujícím přináší vzor smlouvy i dodatku k technickému stavu auta. „Nejpodstatnější je popsat technický stav vozu, protože naprostá většina sporů vznikajících z prodeje vozů pramení z jejich vad,“ radí advokát Michal Dlabola.

Smlouva ke stažení

Stáhněte si vzorovou smlouvu a protokol o stavu vozidla

Kupní smlouva (formát PDF) - ke stažení ZDE

Protokol o technickém stavu vozidla (formát PDF) - ke stažení ZDE

Kupní smlouva zabere stránku a stačí, když bude obsahovat jen nutné náležitosti. Kromě povinných informací o obou kupních stranách je třeba řádně identifikovat auto, uvést tovární a státní poznávací značku a především rodné číslo vozu (VIN). Ve smlouvě nesmí chybět dohodnutá prodejní cena vozu i s příslušenstvím, měna a rovněž forma úhrady - tedy jestli peníze prodávajícímu dáte hotově na ruku, zašlete mu je na účet, či zda na kupované auto platíte zálohu.

Pozor na problémy s převodem auta

V dobré smlouvě nesmí chybět odstavec s informací, že okamžikem převzetí auta majitel odpovídá za vůz a také za nebezpečí škody na vozidle. Spolu se smlouvou má kupující obdržet i veškeré doklady k autu. Důležitý je pak bod, ve kterém se obě strany zavážou, že neprodleně po podpisu smlouvy společně a osobně požádají na registru o zápis o změně majitele auta. Mají na to totiž jen deset pracovních dnů.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

„Na příslušný obecní úřad, který vede registr vozidel, musí dojít prodávající i kupující společně a vyplnit tam předepsaný formulář. Nebo tam zajde jen jeden z nich, ale musí mít na formuláři nebo na plné moci úředně ověřený podpis toho druhého,“ radí právník. Formulářem však povinnosti nekončí. K žádosti je třeba připojit protokol o evidenční kontrole vozu z STK (ten nesmí být starší než 14 dnů) a zelenou kartu.

„Ideální řešení je zajistit předem evidenční kontrolu a povinné ručení, podepsat kupní smlouvu a potom hned společně dojít na úřad. Pokud se to takto neudělá, hrozí riziko, že pokud jedna ze stran smlouvy následně přestane komunikovat, pak úřad vůz na nového vlastníka nepřepíše. K převodu je nutná buď osobní přítomnost původního i nového vlastníka anebo jejich ověřené podpisy a bez toho úřad nového vlastníka vozu do registru zapsat nesmí,“ varuje Michal Dlabola.

Nejdůležitější je technický protokol

Před podpisem smlouvy si ponechte dostatek času a auto si dobře prohlédněte, vyzkoušejte všechny funkce auta, zkontrolujte interiér i stav vnější karoserie. Není na škodu, pokud s vámi auto prohlédne technik. Veškeré údaje je pak dobré sepsat spolu s prodávajícím do protokolu o technickém stavu vozidla, který se stane neoddělitelnou přílohou smlouvy. Obrňte se trpělivostí a buďte důslední. Proberte i historii auta a stav všech jeho částí.

„Prodávající odpovídá kupujícímu za to, že prodávaný vůz odpovídá jeho popisu ve smlouvě, a v případě, pokud popis nějaké vlastnosti vozu v kupní smlouvě chybí, pak prodávající odpovídá kupujícímu za to, že prodávaný vůz má vlastnost „obvyklou“. Ovšem určit, co je například u desetiletého vozu ještě obvyklé, a není tedy jeho vadou, a co již tuto „obvyklost“ přesahuje, může být dost problematické,“ upozorňuje advokát.

Typickým příkladem je lak karoserie auta. Je samozřejmé, že po čase se na laku objeví stopy od kamínků či menší škrábance. Ale kolik jich má být jak veliké jsou ještě v toleranci, to je otázka spíše pro filosofa.

„Proto doporučuji popsat technický stav vozu co možná nejpodrobněji, protože jedině pak budou mít prodávající i kupující jistotu v tom, co je vadou vozu, když tou nebude odchylka od „obvyklosti“, ale odchylka - pochopitelně k horšímu - od popsaného technického stavu,“ dodal Dlabola.

Protokol by měl kromě SPZ a tovární značky obsahovat rok výroby auta, druh vozu, jeho značku a model. Je dobré též vypsat všechny dokumenty a zaměřit se též na historii auta - tedy kolik mělo vlastníků, jaký je jeho původ, ze které země bylo dovezeno, kolik má najeto. Podrobně popište též stav karoserie, motoru, podvozku, ale také provozních kapalin.

Zaznamenejte také, pokud jste auto společně testovali na zkušební jízdě, kolik jste ujeli kilometrů a zda jste při jízdě objevili nějakou závadu. Do protokolu též uveďte veškerou instalovanou výbavu auta. Pečlivost se v tomto případě vyplatí oběma stranám.





Nejčtenější

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to byl extrémní závod v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový byl závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos se konal...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Další z rubriky

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Řidiči od ledna zaplatí „pokutu“ za každý den bez povinného ručení

Na nepojištěné řidiče se od ledna znovu chystá bič. Česká kancelář pojistitelů od nich bude vymáhat příspěvek za každý den bez povinného ručení. Poslanci toto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.