Škoda Octavia

Škoda Octavia | foto: Škoda Auto

Kupujeme ojetinu: co se kazí na škodovkách

  • 187
Ve statistikách závad z německých stanic technické kontroly si škodovky vedou nadprůměrně. TÜV Report chválí octavii a fabii, naopak felicia je prý auto pro ostalgiky se šroubovákem v ruce. Co mladoboleslavské modely trápí a v čem jsou dobré?

Fabia jasně předčí felicii
Zatímco zákazníci i technické kontroly jsou obvykle se Škodou Fabia spokojeni, u felicií to platí zřídkakdy.

TÜV konstatuje, že k fabiím patří velice dobré zpracování. A také pohodlí, bezproblémové jízdní vlastnosti a snadné parkování díky přesnému posilovači řízení.

Škoda si podle zprávy z technických kontrol nemůže stěžovat na techniku, kterou získává z koncernových studnic Volkswagenu.

popisek VÝSLEDKY
STATISTIKA TÜV REPORT

Problémy fabií nejsou velké a stejné jako u sesterských Volkswagenů Polo nebo Seatů Ibiza. Takže se nelze divit porouchanému stahování oken nebo nefungujícím zařízení pro měření množství nasávaného vzduchu či narušeným řídicím jednotkám motoru. Pravidelně brzy dosluhují také spony na hadicích.

U německých technických kontrol dávají u pět let starých fabií o sobě vědět obě poloosy, jinak ale podvozek nepřináší problémy. U stejně starých vozů začínají zlobit světlomety, k fabiím patří na prohlídkách také horší blikače.

Brzdy fabiím fungují obecně také velmi dobře, až na častěji se vyskytující horší účinek zadních brzd.

Za solidní označuje TÜV Report brzdové hadičky i potrubí. Celkově vzato není u fabií každý den posvícení, ale přesto se malá škodovka drží statečně.

Zato Škodu Felicia označili tvůrci přehledů výsledků z technických kontrol za auto pro ostalgiky, neboli pro ty, kteří rádi vzpomínají na staré časy Východu a ještě se šroubovákem v ruce. Ve sledovaných kritériích totiž patří k podprůměru.

Často u felicií nastupuje koroze, z motoru uniká olej, defektní bývají rozvodové hřídele a přední osy.

Pravidelné závady se dotýkají světel, předních brzd a brzdových rozvodů. TÜV Report nezapomíná ani na hliníkové motory ve feliciích, na které jsou „…Češi sice pyšní, ale nevydrží nijak dlouho“.

Octavia je dobrá a rozumná volba
I po letech prokazuje Škoda Octavia první generace své kvality a na technických kontrolách dopadá většinou dobře.

TÜV zatím vydal zprávu o poznatcích, které sesbíral v souvislosti s prvními octaviemi, její nástupce v podobě druhé generace se zatím v podrobných přehledech neobjevuje.

Octavia je levnější než Volkswagen Golf, ale přitom nabízí skoro tolik prostoru jako passat. Není divu, stojí v letošním TÜV Reportu, že auto z Mladé Boleslavi přitahuje zákazníky.

U motorů chválí tvůrci německého magazínu turbodiesel s výkonem 90 koní, který má přímo "biblickou životnost a nízkou spotřebu“. Pokud se však o něj dobře pečuje.

Problémy octavií opět kopírují trable s Volkswageny Golf. Oba vozy jsou technicky hodně příbuzné.

Zlobí "váhy vzduchu" a u rozvodových řemenů na německých stanicích technické kontroly doporučují hodně bedlivě sledovat předepsané intervaly.

Octavie stejně jako golfy trápí poruchy elektrického ovládání oken a seřizování zrcátek. Také spojka mívá kratší životnost vinou síly turbodieselů. Defekty nemíjejí spínače zapalování, u některých aut neposlouchají zámky dveří. Zvláště po faceliftu na konci roku 1998 lze octavie označit za výborně zpracované.

Na podvozku je jedinou slabinou oblíbené škodovky její zadní osa. Ale celkově si ve spodních partiích vede dobře, zvláště za zmínku stojí vysoká odolnost proti korozi a nestárnoucí hnací hřídele.

V kapitole osvětlení chválí TÜV přední světla, u nichž ale bývají problémy s nastavením. Na druhou stranu blikače ani zadní svítilny nebývají na prohlídkách v dobrém stavu.

Pod průměrem zůstává účinek zadních brzd octavií a nerovnoměrnost ruční brzdy u sedmiletých vozů. Brzdová potrubí i hadice jsou většinou v perfektní kondici, u tří- a pětiletých kusů si TÜV Report všímá opotřebovaných kotoučů.

Zatímco palivové vedení kvůli bezproblémové těsnosti technici chválí, stav výfukového potrubí bývá horší, než je průměr všech prohlížených aut na německých pravidelných kontrolách.

Na závěr TÜV na Škodě Octavia vyzdvihuje, že jmenované závady nebývají drahé na opravy. A celkový počet octavií s vážnými závadami je menší než průměr.

Výhodný maxipassat nese jméno Superb
Škoda si umně vybírá z technických základů koncernu Volkswagen a z dílů jinak používaných pro audi a volkswageny staví povedené auto. Těmito slovy hodnotí TÜV Report největší škodovku, která se zanedlouho dočká následovníka.

Škoda Superb první generace je o 10 centimetrů prodlouženým Volkswagenem Passat. Ale využívá techniku německého vozu, který mezitím před třemi lety dostal modernější háv a technologie.

TÜV Report zmiňuje šestiválcové motory v superbech, které jim dávají status opravdového vozu náročné střední třídy.

U čtyřválcového motoru TDI připomíná jeho hrubý chod a u benzinové přeplňované osmnáctistovky chválí nízkou spotřebu.

Podvozek považují technici ze stanic technické kontroly za povedený, ale oproti passatu je hůře odladěný.

Majitele potěší solidní řízení, malé úniky oleje, jen manžety na rozvodové hřídeli chtějí často měnit.

U světel v kvalitě a odolnosti předčí přední lampy horší zadní svítilny. Brzdy si vedou celkově hodně dobře, ale přece jen se vyskytují porušené hadice a opotřebované kotouče.

TÜV své hodnocení velké škodovky končí slovy, že když automobilka zapracuje na závadách, které ji odsouvají mezi průměr sledovaných aut, může vytvořit auto ověnčené nejlepšími známkami.