Ford Escort je vozem, který až na změnu koncepce pohonného ústrojí v roce 1980 má dlouhou tradici.
První modely s tímto obchodním názvem spatřily světlo světa už v roce 1968 a postupnými facelifty a novými modely a hlavně změnou výše zmiňované koncepce na přední pohon a umístění motoru vpředu se dostáváme do července roku 2000, kdy byla oficiálně ukončena výroba.
Už v 80. letech byl oblíbeným zbožím v českých Tuzex obchodech a posléze na trhu ojetin (vzhledem k možné dostupnosti nebo spíše nedostupnosti jiných značek a modelů).
Typickým příkladem takového Tuzexového auta byla pětidvéřová verze s motorem o objemu 1,3 l a čtyřstupňovou převodovkou, nejlépe v tmavě modré či v barvě červené.
Celkem časté a vkusné omlazovací kúry přispěly k velkému rozšíření a nedá se říci, že by jedna nebo druhá karosářská varianta byla více či méně oblíbená, všechny varianty si našly své spokojené zákazníky.
Bohužel tak jak vkusně pracovali designeři, tak stejným díle zaspali motoráři s vývojem pohonných vznětových jednotek.
Zde vidíme souboje na jednu stranu revolučních technologií – např. verze 1,6 Turbo, která byla první přeplňovanou zážehovou jednotkou v produkci Fordu, 2,0 Turbo Cosworth, který sklízel velmi dlouhou dobu úspěchy v automobilových soutěžích a na druhou stranu nekonečné problémy se vznětovými agregáty, které začínaly s objemem 1,6 a následovaly nechvalně proslulé 1,8 D a 1,8 TD, kde potom nepomohlo ani přidání intercooleru.
Escort je celkem snadno ovladatelný na hladkém silničním povrchu , ale pokud se dostane do konfronatce výmoly a nerovností ve větší míře, má co dělat.
Ergonomie vnitřního prostoru se dá oznámkovat opravdu na jedničku. Antikorozní úprava je už na tom hůře, a proto zvláště u starších ročníků se často potkáváme s vydatnou korozí zadních lemů a prahů.
S elektroniky se nedá opomenout dost častá závada na čidle volnoběžných o! táček.K oblíbenosti mezi motoristy a vysokým počtům prodaných nových vozů přispěla také Fordova akce, kdy všechny varianty karoserie byly nabízeny za stejnou cenu.
Vzhledem k průměrným nákladům na provoz a zdařilému designu to byl oblíbený model firemních zákazníků. Nikoho jako služební automobil nepohoršil a neurazil.
Na trhu se můžeme setkat s nepříliš rozšířenou verzí 4x4, která se nabízela do všech karosářských variant.
Je potřeba si zároveň uvědomit, že číselník počítače kilometrů je pouze pětimístný, hodně prodávajících to láká potom deklarovat například místo stavu 160000km pouze 60000km, takže je opravdu nutné hodnotit vůz jako celek, opotřebení interieru.
Samozřejmě, že zcela nejlepší je mít doložené kilometry servisní knihou, ale v hodně případech, kdy vůz byl zakoupen ke služebním účelům se už asi k takovýmto záznamům nedostanete.
A nezapomeňte, každý Ford vybavený kulatým průřezem zamknete jakýmkoliv klíčem od jiného Forda, odemknout už ale můžete pouze neopotřebovaným klíčem k danému vozu.
PLUSY | MINUSY |
+ prostornost a nabídka různých karosářských variant | - často opotřebované klíčky vzhledem k jejich tvaru |
+ ergonometrie vnitřního prostoru | - nespolehlivost a vysoká poruchovost dieselových agregátů |
+ dostatek náhradních dílů a jejich cenová dostupnost | - koroze u starších modelů |
+ díky rozšířenosti nízká pořizovací hodnota | - žíznivost dieselových i benzinových agregátů |
+ trvanlivost 16V motorů | - horší kvalita zvláště do roku výroby 1995 |
Motorizace |
BENZINOVÉ MOTORY |
1,4 - původní motory s karburátorem, v novějších modelech přepracované se vstřikováním |
1,6 EFi |
1,6 Turbo - první přeplňovaný zážehový motor seriově vyráběný Fordem s výkonem 140 koní |
1,6 16V - Zetec 66kW |
1,8 16V - Zetec 85kW |
2,0 16V - Zetec 96kW |
2,0 16V - Zetec RS 2000 150 koní |
2,0 Turbo - Cosworth 227 koní |
NAFTOVÉ MOTORY |
1,6 D |
1,8 D |
1,8 TD |
Ford Escort - historie | |
1968 | poprvé představen vůz s názvem Ford Escort pod označením MKI |
1975 | facelift MKII |
1980 | model MKIII zcela jiné koncepce, původní dvojka měla motor vpředu a zadní pohon, revoluční trojka motor vpředu a přední pohon |
1986 | facelift MK IV – změny masky, nárazníků a drobné úpravy interieru |
1991 | zakulacení Escorta pod názvem MK V |
1994 | drobný facelift (nejvíce upravena kapota, interier skoro beze změn) MK VI |
1995 | nastupuje zcela kulatý MKVII, který se vyrábí až do roku 2000, kdy je v čerevenci výroba oficiálně ukončena |
Karosářské varianty |
3dveřový hatchback |
4dveřový sedan – výroba pod označením Orion do roku 1994, potom pod názvem Escort |
5dveřový hatchback |
3dveřové kombi – model MKIV 1986 – 1991 |
5dveřové kombi |
2dveřové cabrio |
Stupně výbavy nové modely |
L, LX, CLX, GLX, Ghia a potom sportovní verze XR3i, RS Turbo, RS 2000, Cosworth 4x4 |
Identifikátory | |
Umístění VINu | Hlavní identifikátor VIN je umístěn na podlaze u prahu spolujezdce. Při koupi je potřeba dbát na to, aby ani v okolí VINu nebyl zřetelný zásah do karoserie. Často se můžeme setkat s vloženým VINem (vevařený, vlepený, atd.) Proto je potřeba někdy i odrhnout koberec a prohlédnout podlahu i dál, ne jen kam Vám dovolí okénko v koberci k tomu určené. Můžeme se setkat i s vyměněnou celou podlahou, kterou objevíme po prozkoumání originálních nebo neoriginálních tmelů okolo prahů vozidla. Od roku 1992 se umisťuje VIN zároveň pod čelní sklo a pokud je vozidla vybaveno airbagy, je na šťítku na černém podkladě bílým písmem označen i počet airbagů. |
Rok výroby | Je umístěn na sklech, na pasech a na plastových dílech. |
VIN | umístěn na podlaze mezi prahem a spolujezdcovou sedačkou, Vin může být raženo bodově nebo plnou ražbou ukončené šesti či osmicípou hvězdou |
Typový štítek | umístěn nad maskou na chladičové stěně |
Papírový štítek VIN | umístěn za sklem na straně řidiče, černý podklad, bílé písmo, je nalepen na plošce |
Na co si tedy dát největší pozor |
Pokud už se rozhodnete pro dieselovou verzi, je nejlepší nechat si prohlédnout motor mechanikem, změřit tlaky motoru, pokud je motor bez tlaků, v zimě budete těžko startovat |
Opravdu pořádně provést testovací jízdu hlavně u přeplňované verze, aby jste mohli zjistit funkčnost turba |
Při plném zatížení motoru nesmí být hadice chladícího systému natlakované – možnost prasklé hlavy motoru a tím velmi nákladná oprava |
Při volnoběhu benzínové verze nesmí kolísat otáčky a musí být na správné hladině volnoběhu – vadné čidlo volnoběžných otáček |
koroze prahů |
Podělte se s ostatními čtenáři o své zkušenosti a napište recenzi na váš vůz. Vstupní formulář najdete ZDE.