Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kupujeme ojetinu: Univerzál za 150 tisíc

aktualizováno 
Jaký hatchback do 150 000 korun? Vybíráme mezi Fordem Focus, Hondou Civic, Opelem Astra, Renaultem Mégane a Seatem Leon.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Máte 150 000 korun a potřebujete spolehlivé, moderní a bezpečné auto, které přepraví vás i vaši rodinu řekněme na 150 km vzdálenou chatu, v týdnu vás odveze do práce a zvládne i cestu za sluncem na dovolenou na jih Evropy? Jestli takové auto hledáte, tak určitě čtěte dále.

Za 150 000 korun už lze koupit opravdu ledacos. Třeba malý, takřka zánovní automobil, který sice bude mít najeto jen pár kilometrů, avšak cesta s rodinou v něm bude spíše než jízdu za odpočinkem připomínat utrpení.

Přesně naopak to dopadne, investujete-li svých 150 000 do velkého luxusního korábu vyšší třídy. Ten sice nabídne znamenitý komfort vám i vašim blízkým, avšak nebudete vědět dne ani hodiny, kdy si za to vybere krutou daň v podobě nějaké závady.

Ta může být při méně štěstí a vzhledem ke stáří a technické složitosti vozu klidně fatálního rázu, opravitelná třeba za polovinu ceny vozu. Jako optimální se tak jeví nákup takzvaného kompaktu, čili vozu nižší střední třídy.

Ty vyrábí takřka každý výrobce, a tudíž je třeba výběr poněkud zúžit. V našem hledáčku se tak ocitly vozy Ford Focus, Honda Civic, Opel Astra, Renault Mégane a Seat Leon.

Jejich společným znakem jsou podobné rozměry, objemově shodné motory a debut v devadesátých letech minulého století.

Vzhledem k cenovému limitu je lepší se zaměřit na zážehové motory, které jistě nebudou ani po mnoha desítkách tisíc km žádat nadměrné investice. Výběr dále zúžíme na objem motoru 1,6 litru, který představuje zdařilou kombinaci úspornosti, dobrých jízdních výkonů a příznivé sazby zákonného pojištění.
 
Co lze od jednotlivých aut očekávat?

Ford Focus

Vezmeme-li to abecedně, tak musíme začít Fordem Focus první generace, který spatřil světlo světa v roce 1997. Tehdy přinesl do kompaktní třídy velmi neotřelé tvary, díky nimž dodnes nepůsobí nijak omšele. Ještě lepší však byla jeho technika.

To, jakou péči jí konstruktéři Fordu věnovali, dokládá fakt, že focus byl nejdražším projektem v historii evropského Fordu a jedním z nejdražších i ve světovém měřítku. Svému předchůdci, modelu Ford Escort, se vzdálil o celé světelné roky.

Dodnes má focus jedny z nejlepších jízdních vlastností, kterými tak směle může konkurovat třeba VW Golf 5. generace. Velký dík za to patří zejména zadní propracované víceprvkové nápravě Control-Blade spolu s fantastickým naladěním podvozku, jako celku.

K tomu přidává velmi moderní zážehovou 1,6 ZETEC-SE se šestnáctiventilovým rozvodem a výkonem naprosto dostatečných 74 kW. Aby byl tento motor tichý, je třeba hledat verze, jež jej mají spojen s dlouhými převody převodovky.

Jsou to vlastně všechny, vyjma sportovně laděné varianty Trend. Ta sice oslní dynamikou, ale díky krátkým převodům točí na dálnici při 130 km/h na pětku přes 4 000 otáček/min, což je pro cestování opravdu hodně.

Z hlediska spolehlivosti je dobré vědět, že do roku 2000 občas selhávaly u tohoto motoru řídicí jednotky a zlobily regulátory alternátorů, výsledkem čehož byla řada zničených akumulátorů.

Za občasné nenastartování mohla vadná relé palivového čerpadla. Také u focusu se projevuje známá bolest fordů, a to rychle se opotřebovávající klíčky. Odolnost podvozku je však velmi dobrá, a navíc ceny jednotlivých komponentů jsou i u dealerů doslova "za hubičku".

Honda Civic

Jméno Civic se v nabídce japonské Hondy objevuje už od hlubokých sedmdesátých let. Za tu dobu již stačilo vyjet osm generací vozu tohoto jména, přičemž nás zajímá ta šestá, produkovaná od roku 1995.

Ta nabídla velké množství karosářských variant od třídveřového hatchbacku přes čtyřdveřový sedan (oba vyráběné v Japonsku) až po britskou pětidveřovou verzi, spřízněnou s posledním Roverem 400 či v Americe vyráběné dvoudveřové kupé.

Našemu zadání ponejvíce odpovídá britská řada či čtyřdveřový sedan. Jak už je u Hondy tradicí, i tady je možno vyzdvihnout znamenitou spolehlivost, kterou honda všechny porovnávané vozy předčí. Za nedostatek je třeba považovat omezený prostor na zadních sedadlech a vyšší cenu originálních náhradních dílů.

Zde překvapivě nedoporučíme "šestnáctku", ale spíše menší motor s objemem 1,5 s rozvodem OHC a systémem VTEC, díky kterému se jednotka pyšní 84 kW, a hlavně velmi dobrou pružností spolu s vynikající spotřebou paliva, která je asi nejnižší z porovnávaných vozů.

Podvozek civicu je ve své podstatě ještě vyspělejší než ten ve focusu, avšak jeho ladění je pouze průměrné, tudíž forda z trůnu v disciplíně jízdní vlastnosti nesesadí.

Závad civic mnoho nemá. Největší slabinou jsou tak praskající výfukové svody na motoru 1,5, které majitele trápily do roku 1999. Pozor je také třeba dát na hučící ložiska zadních kol, která jsou patřičně drahá, neboť jsou k dispozici vcelku s nábojem.

U britské verze také pozor na korozi lemů zadních blatníků, která už bude ale nejspíše odstraněna předchozím majitelem v rámci záruky.

Opel Astra

Následuje Opel Astra označený písmenem G, který se poprvé objevil ve stejném roce jako focus (1997). Oproti svému předchůdci je designově spíše usedlý, což odhalí hlavně zcela konvenčně pojatý interiér.

Kvalita však šla výrazně nahoru, což dokazuje třeba dříve tolik problematická antikorozní ochrana. Astra G je tak prvním opelem s plně pozinkovanou karosérií, která nerezne.

Zážehová 1,6 16V řady ECOTEC je převzata z předchozí generace, kde trpěla velmi vysokou spotřebou oleje. Tu se u řady G podařilo výrazně eliminovat změnou dodavatele pístů a pístních kroužků, a tak jde v zásadě o vcelku spolehlivý motor.

Spíše než jemu je tak třeba věnovat pozornost podvozku, u něhož často tečou tlumiče zadní nápravy či rychle vznikají vůle v uložení stabilizátoru přední nápravy.

Výkon 74 kW je naprosto dostatečný, zde navíc spojený s optimálně naladěnými převody pouze průměrně přesně řaditelné pětistupňové převodovky.

Renault Mégane

Renault Mégane první generace debutoval v roce 1995 a v hierarchii značky nahradil zaslouženě populární 19. Oproti ní přinesl výrazně bohatší paletu karosářských variant, které navíc pobraly poněkud více osobitosti.

Třeba třídveřový hatchback opravdu vypadá jako kupé. Kromě pětidveřové verze je v nabídce také klasický sedan či prostorné a variabilní kombi. Technika méganu je však spíše ortodoxní.

Podvozek je v tradičním duchu vozů této značky, a tudíž je příjemně měkký, až vláčný. V rychle projížděných zatáčkách sice drží stopu, ale za asistence výrazného náklonu a ne zrovna korektních reakcí na ubrání plynu, při kterém předvede vybočení zádi. To však ke starším francouzským vozů asi patří a pro řadu řidičů je to dokonce přednost.

Zážehové 1,6 zde můžete najít dvě. Tou první a jednodušší je osvědčený dvouventil s rozvodem OHC a výkonem 55, nebo 66 kW. Obě stačí na plynulou jízdu, avšak žádnými dravci rozhodně nejsou.

Lepší je šestnáctiventilová varianta, která vyvíjí skvělých 79 kW, a navíc je jízdně mimořádně příjemná. Ze závad, které tuto verzi ve velké míře postihují, můžeme zmínit snad jen zapalovací cívky. Renault však nedávno změnil jejich dodavatele a ty nové už nezlobí.

Typickou bolestí méganu jsou úniky oleje z převodovky skrz vadný simerink tyče řazení. Za pohyby řadicí páky při přidání či ubrání plynu bývá vinen opotřebený zadní silentblok motoru. Výjimkou nejsou ani rozličné vůle v podvozku.

Seat Leon

Zbývá Seat Leon, tradiční to představitel techniky koncernu VW. Však je také postaven na technickém základě golfu IV či naší první octavie.

Ze zmíněné platformy dokázal tento vůz vytěžit vůbec nejvíc, a tak nabízí asi nejlepší jízdní vlastnosti ze všech spřízněných koncernových vozů. Podvozek je tudíž spíše tvrdší s přesným řízením a solidními brzdami.

Zážehovou 1,6 je zde na pohled trochu archaická jednotka s rozvodem OHC a výkonem 74 kW, která je však velmi pružná, a navíc se vcelku ochotně nechá vytáčet. Pouze její jadrný zvuk není vždy všem po chuti.

Spotřebou paliva nijak nevyčnívá nad průměr této třídy, a navíc je velmi spolehlivá. Ani leon se však nevyhne typickým neduhům techniky "Made in VW".

Lze se tak setkat s vůlemi v uložení zadní klikové nápravy, předního příčného stabilizátoru či zvlněnými brzdovými kotouči. Řadu uživatelů dokázala pořádně potrápit také vadná ložiska alternátorů.
 
Jestliže to tedy shrneme, tak jako nejlepší volba se jeví Ford Focus, neboť je nejmodernější a jeho jízdní vlastnosti opravdu berou dech, následuje Honda Civic za neprůstřelnou spolehlivost a nízkou spotřebu paliva.

Uprostřed skončila dvojice Seat Leon a Opel Astra a výčet uzavírá Renault Mégane, který je jízdně nejzastaralejší, byť disponuje znamenitou 1,6 16V. No a pak si vyberte...

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Vitara končí s atmosférou. Motor ze staré školy modernímu SUV nepasuje

Suzuki Vitara

Suzuki Vitara je v kategorii SUV pojem, poprvé vyjela před třiceti lety. Postupně vznikla již ve čtyřech generacích,...

VIDEO: Unikátní Lancia po Václavu Havlovi je na prodej, stojí 400 tisíc

Lancia Kappa Václava Havla

Lancia Kappa je přesně to auto, ze kterého si neználci dělají legraci a milovníci italských aut za ní zamáčknou slzu....

Kdo namaloval Porsche 911? Dcera designéra neuspěla s žalobou o miliony

Finální design prvního Porsche 901, později 911. Za cenu menšího místa na...

Zemský soud ve Stuttgartu zamítl žalobu týkající se autorského práva na design Porsche 911. Dcera bývalého šéfdesignéra...

Najdete na iDNES.cz