Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kupujete ojetinu? Nenechte se napálit, odhalte finty bazaristů

aktualizováno 
Mizerný technický stav aut vládne autobazarům, tvrdí odborníci. Zákazník je v očích bazaru především zdroj obživy, a tak mu koupi seberizikovější rachotiny rozhodně nebude rozmlouvat. Na co si dát pozor? Rada první: Rozhodně s sebou přiveďte nezávislého odborníka.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Iveta Lhotská

Velké bazary často nabízejí k prodeji několik stovek automobilů na jedné ploše. Odborníci doporučují vyhnout se cenové kategorii do osmdesáti tisíc korun. Ze stovky nabízených vozů podle jejich odhadů jsou v pořádku maximálně dva, tři automobily.

Navíc většina nabízených vozů v této cenové relaci nevyhovuje udávanému technickému stavu a při získávání "technické" pracovník STK díky domluvě s autobazarem často přivře obě oči.

V cenové kategorii do 150 tisíc korun je situace o malinko lepší. Přesto stále platí, že většina zákazníků se zajímá především o vnější vzhled automobilu a často o výběru automobilu rozhodují ženy, manželky..., pro které je často nejzásadnějším parametrem výběru barva.

I mezi dražšími vozy v hodnotě nad 250 tisíc najdete dost vozů, které toho mají za sebou víc než je zdrávo. I v tomto případě tedy platí, že k dobrému výběru je potřeba dostatek času, koupi neuspěchat a přizvat si vlastního technika, který vozům rozumí a držet se základních pravidel.

1. Nenechte na sebe tlačit
Prodejci se snaží vůz prodat za každou cenu a používají k tomu řadu metod. Jednou z nich je psychologický nátlak. Pokud o vybraný vůz projevíte zájem, s rozhodnutím o koupi nespěchejte a dobře si pořízení vozu promyslete. V běžné praxi totiž velmi často narazíme na vůz, který stojí v bazaru dva, tři měsíce, ale prodejce se zákazníkovi snaží namluvit, že před chvílí projevil o vůz zájem jiný zákazník, a že vybraný vůz je prostě "horké" zboží.

Často tvrdí, že vybraný vůz si večer přijde prohlédnout další kupec. Tímto se prodejce snaží zájemce dotlačit k složení rezervační zálohy (často 1000 Kč/den) za doprovodu chvalozpěvů.

Ve většině případů zákazníci bez protestu souhlasí s nevratnou zálohou, která se odečítá z pořizovací ceny vozu. Když už chcete zálohu na auto složit, trvejte na tom, aby byla vratná.

V některých autobazarech si dokonce označují auta barevnou stupnicí na předním skle. Například zelená znamená, že se jedná o nový přírůstek, oranžová "ležák" a červená barva značí, že vůz nebyl v pořádku a je již opraven (měněna součástka, díl) a v neposlední řadě, že stojí "na place" hodně dlouho.

2. Vyžádejte si protokol o technickém stavu
Při výkupu vozidel pracovníci autobazarů vyplňují u každého přijímaného vozu protokol o technickém stavu automobilu. Protokol je sestaven tak, aby vyhovoval po všech stránkách potřebám autobazaru. Což znamená, že například opotřebení různých částí vozidel není značeno klasickou stupnicí od jedničky do pětky, ale je položena pouze otázka, zda příslušný díl je opotřeben nebo ne. V praxi to znamená zaškrtávání slov opotřebeno (ano – ne). Přijímací technik většinou u všech aut a všech součástí vozu zaškrtává ano (opotřebeno). 

Autobazar se tímto protokolem o technickém stavu vozidla bez vyžádání kupujícího rozhodně nechlubí. Zákazníků, kteří si tento dokument vyžádají, je též pouze zlomek.

3. Na nákup s technikem
Při nákupu dražší ojetiny je zvykem u dobře oblečených klientů zvedat při prohlídce podvozku plošinu pouze do výšky pasu. Je to prý zaručená metoda, při které kupující příliš nezkoumá podvozkovou část vozu a nebo se pod vůz zrovna nehrne.

S výmluvou, že je plošina rozbitá a výše to nejde se podle zkušeností bazaristů spokojí většina kupujících. Právě zde platí, že na nákup je dobré jít s vlastním technikem, který vozům rozumí a není nikterak propojen s autobazarem. Ten důkladně prozkoumá podvozkové části a rozhodně si nenechá namluvit, že zvedací plošina je rozbitá.

4. Zkušební jízda
Zaměstnanci autobazaru mají předem určené trasy zkušebních jízd. Celkově mohou volit ze třech různě dlouhých okruhů. Zkraje se kupujícím nabízí nejkratší možný okruh, vedený po nenáročných komunikacích s hladkým povrchem.

Pokud klient není s délkou a povahou trasy spokojen (což se podle zkušeností nestává často) jede se tzv. prostřední trasa. Pokud ani ta nestačí a klient projevuje o vůz dostatečný zájem, je mu nabídnuta s velkou nechutí trasa C, která zahrnuje například i dálniční úsek.

Na zkušební jízdě nesmíte opomenout pomalé rozjezdy, kdy nesmí během akcelerace a zvyšujících se otáček dojít k žádnému škubání. Také nesmí při sešlápnutí plynu z výfuku vycházet kouř (ať už bílý, modrý nebo černý).

Na rovném úseku musí vůz držet přímý směr, to samé platí o brždění (vůz nesmí táhnout do stran). Správně by měly zapadat i jednotlivé rychlostní stupně a neměl by se při řazení ozývat žádný nežádoucí zvuk. Pokud sebou máte technika nechte ho během zkušební jízdy řídit.

5. O ceně se nebojte smlouvat
Cílem autobazaru je levně nakupit a draze prodat. A to celé uskutečnit pokud možno v co nejkratším časovém úseku. Proto se vyplatí o ceně smlouvat a být stejně nekompromisní jako prodejce. Většinou vyjdete ze souboje vítězně a zbude vám třeba na pojištění.

6. Volte hotovost před finančními produkty
Při koupi vozidla a podpisu smlouvy autobazar zákazníkům často nabízí na první pohled výhodné finanční produkty pokrývající pořizovací cenu. Finanční "experti" se budou snažit získat podpis kupujícího co nejrychleji. Pokud si však večer sednete a vše důkladně propočítáte, zjistíte, že jste podepsali velmi nevýhodnou smlouvu a přeplatíte v lepším případě více než polovinu pořizovací ceny zakoupeného automobilu. Proto s podpisem nepospíchejte. Daleko častěji než leasing levných ojetin se totiž vyplatí bankovní úvěr.

Autor:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.