Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvalita paliv klesá. Mobilní laboratoř hledá, kde natankovat bezpečně

  13:30aktualizováno  13:30
Ceny paliv rostou, jejich kvalita ale klesá. Ve výběru bezpečné pumpy má řidičům pomoci speciální program kontroly kvality pohonných hmot. U benzinek označených samolepkou Pečeť kvality byste na špatné palivo narazit neměli.

Mobilní laboratoř pro analýzu kvality paliv | foto: SGS

Česká obchodní inspekce (ČOI) v únoru zjistila nedostatky u bezmála desetiny kontrolovaných vzorků pohonných hmot. Ve srovnání s loňským průměrem byl závadných vzorků téměř dvojnásobek.

Inspektoři ČOI v únoru odebrali 153 vzorků pohonných hmot a normám jich nevyhovělo 15. "Rozbory odebraných vzorků prokázaly odchylky od jakostních norem u devíti vzorků motorové nafty a šesti vzorků automobilových benzinů," vypočítává tiskový mluvčí ČOI Tomáš Vozáb.

"Problém je, že si palivo nemůže zákazník osahat, musí benzince důvěřovat," říká Václav Loula, ředitel pro jakost společnosti Benzina. "Pro běžného motoristu je situace na trhu často nepřehledná, protože konkrétní informace o kvalitě pohonných hmot jsou nedostupné," souhlasí Vladimír Třebický, odborník na kvalitu pohonných hmot.

Pravidelná kontrola

Jak se testuje

V Česku funguje asi 2700 registrovaných benzinek, do programu jich je přihlášeno asi 1200.

SGS má šest terénních pracovníků, kteří je objíždějí, odebírají vzorky a předávají je do speciálních laboratoří v Praze a Kolíně. Každou benzinku navštíví minimálně třikrát do roka.

Laboratoř pro analýzu kvality paliv

Asi dvacet procent práce obstará mobilní laboratoř. Dodávka nacpaná nejmodernější technikou v hodnotě mnoha milionů korun, která umožňuje provádět testy přímo na místě odběru.

Analýza vzorků trvá přibližně 40 minut. Nekteré rozbory se však musí provádět ve "velké laboratoři". Speciální laboratorní technika by totiž příliš trpěla při převozech po rozbitých silnicích.

Jedním z pomocníků při výběru pumpy s nezávadným palivem je samolepka Pečeť kvality. Donedávna ji uděloval Ústav paliv a maziv. V loňském roce ústav převzala švýcarská společnost SGS (Sociéte Générale de Surveillance holding SA).

SGS nyní představila rozšířený program kontroly kvality, se kterým má ambice jít i za hranice Česka.

"Motorista, který tankuje ze stojanů označených Pečetí kvality, má vždy jistotu, že kupuje pravidelně prověřovaná paliva," říká Daniel Dobeš, ředitel divize paliv a maziv SGS.

S letoškem se zpřísnily podmínky pro udělení pečeti a také se zvětšil počet testovaných parametrů (například kontrola aditivace paliv). "Testy jsou zaměřeny na zásadní jakostní parametry a prováděny podle příslušných norem," popisuje Dobeš. "Ze 100 vzorků musí být v 98 případech splněna norma, pouze 2 případy mohou vykazovat malé odchylky," vypočítává.

Nezávislé testy

"Program byl vytvořen s cílem informovat motoristy o tom, kde najdou dlouhodobě kvalitní, nezávislým orgánem kontrolované pohonné hmoty," vysvětluje Petr Láhner, generální ředitel české pobočky SGS.

Čerpací stanice, které se zapojí do programu, jsou pravidelně kontrolovány a po celou dobu účasti v programu musí vykazovat trvalou shodu kvality pohonných hmot s normami. Benzinka, která se do programu přihlásí, musí být také dostatečně pojištěna pro případ, že způsobí zákazníkovi škodu nekvalitním palivem.

"Pokud se stane, že je vzorek z nějakého důvodu v nesouladu s normou, musí provozovatel čerpací stanice zajistit okamžitě nápravu," dodává Daniel Dobeš. "Pokud tak neučiní, bude mu členství v programu pozastaveno nebo zrušeno."

"Nejčastější závadou je malé množství benzinu v naftě, který mění bod vzplanutí," říká Dobeš. "Jsou to ovšem množství, která motor nepoškodí."

Mapa bezpečných benzinek

Součástí programu jsou také internetové stránky, kde je interaktivní mapa, která zobrazí všechny čerpací stanice s pečetí kvality ve vybraném regionu.

Pečeť kvality paliv

Autor:




Nejčtenější

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Další z rubriky

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: ze rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.