Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kvalitních prodejců aut je málo

aktualizováno 
- Péče o zákazníka je v Česku pro mnohého prodejce nových osobních automobilů španělskou vesnicí. Vyplynulo to během dvou březnových týdnů z dvaceti návštěv různých autosalonů, v nichž redaktoři MF DNES jako anonymní kupci zaznamenali odlišné zkušenosti: zatímco obchodníci s vozy tuzemské značky Škoda často nedokázali jak příloha AUTO MOTO uvedla před týdnem - komplexně a správně informovat o technice a výbavě škodovek, mají prodejci zahraničních značek rezervy ve znalostech konkurenčních automobilů.
Dealeři zahraničních značek na rozdíl od prodejců škodovek navíc někdy nevěnují zákazníkům ani sebemenší pozornost.

Čekání u Volkswagenu

Například ve firmě Porsche Praha, která prodává automobily Volkswagen, může host strávit před zraky zaměstnanců i tři čtvrtě hodiny, aniž by se mu kdokoliv věnoval. »Nejlepší je nechat zákazníka, aby si auta prohlédl, a maximálně po deseti minutách ho oslovit. Když však zájemce o vůz k prodejci vyšle pohledem signál, že chce s někým hovořit, měl by být kontakt okamžitý,« říká Eva Bedrnová, která se zabývá psychologií prodeje na pražské Vysoké škole ekonomické. »Muselo jít o náhodu nebo o nepříjemnou shodu okolností. Takový prodejce, který nechá pětačtyřicet minut zákazníka stát, je sám proti sobě,« reaguje na zmíněnou zkušenost Jan Klíma, tiskový mluvčí značky Volkswagen. V desítce navštívených prodejen Škoda se našlo devět dealerů vyznávajících styl »zákazník vešel, je můj«. Z deseti prodejců zahraničních značek se stejně zachovalo o dva méně sedm. Deset minut na rozhlédnutí dostali hosté prodejny Renault v Příbrami, dlouhé čekání na informace bylo typické pro obě navštívené prodejny Volkswagenu. A jestliže v Praze se příchozí nedočkal obchodníka ani po pětačtyřiceti minutách, svitavský dealer německé značky si našel cestu k zájemcům o vůz po dvaceti minutách. Rozdíly mezi dealery škodovek a ostatních značek panují i v přístupu ke konkurenci. Zatímco Škoda Auto vybavuje své prodejce srovnáními felicie i fabie s úhlavními konkurenty, nemají obchodníci se zahraničními auty v rukách nic podobného. »Tady můžete nahlédnout do srovnání kufrů, spotřeby a dalších parametrů. Ale kopii vám neudělám, protože jde o interní materiál,« tvrdí prodavač škodovek v Liberci Jaroslav Král a ukazuje pečlivě vypracované srovnávací tabulky. Většina z deseti navštívených dealerů mladoboleslavské značky však po materiálu nesáhla a v hlavě tyto údaje neměla. Prodejci zahraničních vozů se o srovnání nabídky na trhu pokoušejí zřídkakdy. »Porovnání se škodovkou? T o mne nikdy nenapadlo,« uvádí Marcela Vacková z příbramského Renaultu. »Obchodníci by měli vědět o konkurenci, to patří k profesionalitě,« míní odbornice na prodej Eva Bedrnová. »Mohou tak utvrdit zákazníka v tom, že právě u nich kupuje dobře.« Ke zkušenosti z příbramské prodejny je poctivé doplnit, že Marcela Vacková při návštěvě redaktorů pouze zastupovala prodejce, který byl na školení.

Srovnání není objektivní

Přehled se srovnáním parametrů některých automobilů na zdejším trhu, který mají k dispozici dealeři škodovek, však není absolutně objektivní. Například dobré zrychlení fabie dokumentuje Škoda Auto na dvoulitrové verzi, kterou porovnává s mnohem slabšími zahraničními vozy. Fabii 2.0 s výkonem 88 kW srovnává třeba s Toyotou Yaris 1.0 (50 kW). Takové srovnání dopadá pro škodovku velmi dobře. »Obchod v tom bývá trochu neupřímný,« komentuje nerovný přístup Eva Bedrnová z pražské Vysoké školy ekonomické. »Tato srovnání mají obchodníkům pomoci při argumentaci vůči zákazníkům, aby se při koupi vozu rozhodli správně,« tvrdí mluvčí mladoboleslavské automobilky Milan Smutný s tím, že jde o korektní srovnání, ale záleží prý na profesionalitě prodejců při interpretaci těchto faktů. O nedostatcích ve vědomostech o prodávaných autech svědčí i skutečnost, že polovina z dealerů zahraničních značek neznala přesně objem kufru nabízeného modelu. Prodejci škodovek zase neměli často přehled o rozdílu mezi kufry fabie a felicie. Typickým znakem valné většiny navštívených obchodníků byl i prvotní zájem o to, kolik peněz zákazník vlastně hodlá za vůz utratit. »Lepší je ten prodejce, který se nejdříve pídí po tom, pro jaké účely bude motorista auto potřebovat. Tím u kupce vzbudí větší důvěru, než když se hned ptá po penězích,« komentuje Eva Bedrnová.

Bezpečnost není prvořadá

Prodejci vozů zahraničních i domácích značek mají jedno společné: málo podporují bezpečnostní výbavy. Celá polovina z navštívených dealerů automobilů Škoda, Ford, Volkswagen, Renault, Opel i Daewoo nepovažuje brzdový systém ABS za důležitý doplněk. »ABS není špatná věc, ale když někdo najede dvanáct tisíc kilometrů ročně, a hlavně ve městě, nevyužije ho,« míní Zdeněk Vojíř, prodejce vozů Ford v Příbrami. »Já bych za ABS neplatil, v plzeňských klimatických podmínkách se to nevyplatí,« soudí západočeský dealer Daewoo Jan Strnad. »ABS? Určitě, vždyť se pořád zlepšuje, a pokud řidič není závodník, mnohdy nezabrzdí stejně dobře jako s tímto bezpečnostním systémem,« oponuje Radek Ječmínek, ředitel Autoklubu České republiky. »Jasným signálem pozitivního vlivu ABS je i to, že se dostává do základní výbavy stále nižších kategorií aut.« Také boční airbagy, které při nárazu ze strany chrání pasažéry před zraněním, jsou pro tuzemské prodejce tabu. Jen jeden z dvaceti navštívených obchodníků, zaměstnanec Škody v Ústí nad Labem Stanislav Kříž, boční airbagy sám doporučil. »Je to zbytečný přepych. Boční airbagy jsou v sedadlech, a když dostanete ránu z boku, tak se to nejdříve řítí na vás, zlomí se sedadlo a teprve potom airbag vystřelí,« vysvětluje mylně princip bočních nafukovacích vaků Marcela Vacková z prodejny Renault v Příbrami. Boční airbagy se totiž nafukují několik zlomků vteřin po nárazu.

Prodejny aut vypadají často exkluzivně, jejich zaměstnanci však mají co dohánět.

V prodejně Porsche Praha, kde prodávají vozy Volkswagen, si zájemců o automobil nikdo během pětačtyřiceti minut nevšímal.

Autor:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.