Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kvalitních prodejců aut je málo

- Péče o zákazníka je v Česku pro mnohého prodejce nových osobních automobilů španělskou vesnicí. Vyplynulo to během dvou březnových týdnů z dvaceti návštěv různých autosalonů, v nichž redaktoři MF DNES jako anonymní kupci zaznamenali odlišné zkušenosti: zatímco obchodníci s vozy tuzemské značky Škoda často nedokázali jak příloha AUTO MOTO uvedla před týdnem - komplexně a správně informovat o technice a výbavě škodovek, mají prodejci zahraničních značek rezervy ve znalostech konkurenčních automobilů.
Dealeři zahraničních značek na rozdíl od prodejců škodovek navíc někdy nevěnují zákazníkům ani sebemenší pozornost.

Čekání u Volkswagenu

Například ve firmě Porsche Praha, která prodává automobily Volkswagen, může host strávit před zraky zaměstnanců i tři čtvrtě hodiny, aniž by se mu kdokoliv věnoval. »Nejlepší je nechat zákazníka, aby si auta prohlédl, a maximálně po deseti minutách ho oslovit. Když však zájemce o vůz k prodejci vyšle pohledem signál, že chce s někým hovořit, měl by být kontakt okamžitý,« říká Eva Bedrnová, která se zabývá psychologií prodeje na pražské Vysoké škole ekonomické. »Muselo jít o náhodu nebo o nepříjemnou shodu okolností. Takový prodejce, který nechá pětačtyřicet minut zákazníka stát, je sám proti sobě,« reaguje na zmíněnou zkušenost Jan Klíma, tiskový mluvčí značky Volkswagen. V desítce navštívených prodejen Škoda se našlo devět dealerů vyznávajících styl »zákazník vešel, je můj«. Z deseti prodejců zahraničních značek se stejně zachovalo o dva méně sedm. Deset minut na rozhlédnutí dostali hosté prodejny Renault v Příbrami, dlouhé čekání na informace bylo typické pro obě navštívené prodejny Volkswagenu. A jestliže v Praze se příchozí nedočkal obchodníka ani po pětačtyřiceti minutách, svitavský dealer německé značky si našel cestu k zájemcům o vůz po dvaceti minutách. Rozdíly mezi dealery škodovek a ostatních značek panují i v přístupu ke konkurenci. Zatímco Škoda Auto vybavuje své prodejce srovnáními felicie i fabie s úhlavními konkurenty, nemají obchodníci se zahraničními auty v rukách nic podobného. »Tady můžete nahlédnout do srovnání kufrů, spotřeby a dalších parametrů. Ale kopii vám neudělám, protože jde o interní materiál,« tvrdí prodavač škodovek v Liberci Jaroslav Král a ukazuje pečlivě vypracované srovnávací tabulky. Většina z deseti navštívených dealerů mladoboleslavské značky však po materiálu nesáhla a v hlavě tyto údaje neměla. Prodejci zahraničních vozů se o srovnání nabídky na trhu pokoušejí zřídkakdy. »Porovnání se škodovkou? T o mne nikdy nenapadlo,« uvádí Marcela Vacková z příbramského Renaultu. »Obchodníci by měli vědět o konkurenci, to patří k profesionalitě,« míní odbornice na prodej Eva Bedrnová. »Mohou tak utvrdit zákazníka v tom, že právě u nich kupuje dobře.« Ke zkušenosti z příbramské prodejny je poctivé doplnit, že Marcela Vacková při návštěvě redaktorů pouze zastupovala prodejce, který byl na školení.

Srovnání není objektivní

Přehled se srovnáním parametrů některých automobilů na zdejším trhu, který mají k dispozici dealeři škodovek, však není absolutně objektivní. Například dobré zrychlení fabie dokumentuje Škoda Auto na dvoulitrové verzi, kterou porovnává s mnohem slabšími zahraničními vozy. Fabii 2.0 s výkonem 88 kW srovnává třeba s Toyotou Yaris 1.0 (50 kW). Takové srovnání dopadá pro škodovku velmi dobře. »Obchod v tom bývá trochu neupřímný,« komentuje nerovný přístup Eva Bedrnová z pražské Vysoké školy ekonomické. »Tato srovnání mají obchodníkům pomoci při argumentaci vůči zákazníkům, aby se při koupi vozu rozhodli správně,« tvrdí mluvčí mladoboleslavské automobilky Milan Smutný s tím, že jde o korektní srovnání, ale záleží prý na profesionalitě prodejců při interpretaci těchto faktů. O nedostatcích ve vědomostech o prodávaných autech svědčí i skutečnost, že polovina z dealerů zahraničních značek neznala přesně objem kufru nabízeného modelu. Prodejci škodovek zase neměli často přehled o rozdílu mezi kufry fabie a felicie. Typickým znakem valné většiny navštívených obchodníků byl i prvotní zájem o to, kolik peněz zákazník vlastně hodlá za vůz utratit. »Lepší je ten prodejce, který se nejdříve pídí po tom, pro jaké účely bude motorista auto potřebovat. Tím u kupce vzbudí větší důvěru, než když se hned ptá po penězích,« komentuje Eva Bedrnová.

Bezpečnost není prvořadá

Prodejci vozů zahraničních i domácích značek mají jedno společné: málo podporují bezpečnostní výbavy. Celá polovina z navštívených dealerů automobilů Škoda, Ford, Volkswagen, Renault, Opel i Daewoo nepovažuje brzdový systém ABS za důležitý doplněk. »ABS není špatná věc, ale když někdo najede dvanáct tisíc kilometrů ročně, a hlavně ve městě, nevyužije ho,« míní Zdeněk Vojíř, prodejce vozů Ford v Příbrami. »Já bych za ABS neplatil, v plzeňských klimatických podmínkách se to nevyplatí,« soudí západočeský dealer Daewoo Jan Strnad. »ABS? Určitě, vždyť se pořád zlepšuje, a pokud řidič není závodník, mnohdy nezabrzdí stejně dobře jako s tímto bezpečnostním systémem,« oponuje Radek Ječmínek, ředitel Autoklubu České republiky. »Jasným signálem pozitivního vlivu ABS je i to, že se dostává do základní výbavy stále nižších kategorií aut.« Také boční airbagy, které při nárazu ze strany chrání pasažéry před zraněním, jsou pro tuzemské prodejce tabu. Jen jeden z dvaceti navštívených obchodníků, zaměstnanec Škody v Ústí nad Labem Stanislav Kříž, boční airbagy sám doporučil. »Je to zbytečný přepych. Boční airbagy jsou v sedadlech, a když dostanete ránu z boku, tak se to nejdříve řítí na vás, zlomí se sedadlo a teprve potom airbag vystřelí,« vysvětluje mylně princip bočních nafukovacích vaků Marcela Vacková z prodejny Renault v Příbrami. Boční airbagy se totiž nafukují několik zlomků vteřin po nárazu.

Prodejny aut vypadají často exkluzivně, jejich zaměstnanci však mají co dohánět.

V prodejně Porsche Praha, kde prodávají vozy Volkswagen, si zájemců o automobil nikdo během pětačtyřiceti minut nevšímal.

Autor:
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

Milano zrušeno. Alfa ustoupila ministrovi a nový model přejmenovala

16. dubna 2024,  aktualizováno  15:25

Na bláznivé komedie jsou Italové machři, a dokáží je přenést do reálného života. Ani ne týden po...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...