Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Květen byl pro automobilky krizový

  9:19aktualizováno  9:19
Prodej nových automobilů - hlavní indikátor spotřebitelské důvěry v Evropě - minulý měsíc vykázal největší měsíční propad za posledních 15 měsíců. Tento špatný výsledek se zařadil po bok zpráv o slábnoucí poptávce i na jiných trzích. Nejnovější údaje ukazují, že počet nově registrovaných automobilů v květnu klesl o osm procent na 1,29 milionu, což představuje největší propad od února 2001.

Očekává se, že Asociace evropských výrobců automobilů v nejbližší době oznámí čtrnáctiprocentní pokles registrací automobilů v Německu, propad o 11 procent v Itálii a o 8,6 ve Francii. Prodej automobilů se snížil ve všech zemích eurozóny kromě Finska.

Analytikové varují, že odbyt v nadcházejících měsících může být ještě horší, protože výrobci v poslední době hlásí slábnoucí objednávky a čelí nepříznivým výkyvům kurzu. John Lawson, vedoucí automobilové výzkumné divize v londýnské společnosti Schroder Salomon Smith Barney, řekl: "Tato čísla jsou zklamáním, protože i dubnový počet registrací byl nízký. Je to výsledek slábnoucí ekonomiky."

Ostrý propad v Německu byl částečně připisován nedávným stávkám v několika automobilkách a zpomalující se výrobě v Itálii a Francii. Profesor Garel Rhys, ředitel Centra pro výzkum automobilového průmyslu na cardiffské obchodní univerzitě, řekl: "Ukazuje se, že západoevropský trh skutečně stagnuje a tato situace může trvat až do prvního čtvrtletí příštího roku."

Včerejší údaje Asociace evropských výrobců automobilů ukázaly, že několik velkých firem v květnu zaznamenalo pokles prodejů v řádech desítek procent.

Registrace u značky Fiat, jejíž generální ředitel Paolo Cantarella tento týden rezignoval, klesly v uplynulém měsíci o 22,6 procenta. Firmy Ford a General Motors, které procházejí restrukturalizací svých výrobních a distribučních provozů, také zasáhl pokles. V prvním případě o 7,9 procenta a ve druhém o 17,3 procenta. Zhoršení postihlo i automobilky Volkswagen, DaimlerChrysler, PSA Peugeot, Citroën a Renault, které oznámily pokles registrací od 1,1 do 9,6 procenta. Ztrátová britská automobilka MG Rover je na tom ještě hůře. Počet nově zaregistrovaných aut se v jejím případě v Evropě snížil o 12,3 procenta za květen a o 7,7 procenta za prvních pět měsíců letošního roku.

Jen čtyři značky z třiceti, které hlásí asociaci výrobců své výsledky, se těšily významnějšímu růstu prodeje. Patří k nim japonská Toyota, dále Land Rover a Jaguar (jsou to dceřiné společnosti Fordu) a německé BMW. Jejich prodeje rostly zhruba o 10 procent. Na dobrém výsledku BMW se podepsala především nová auta Mini. Bez nich by značka také zaznamenala pokles.

Autor:




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.